همه چیز درباره شت کوین‌ها

 

شت کوین

بازار ارزهای دیجیتال یکی از سود آورترین بازارهای سال‌های اخیر بوده‌اند که سرمایه‌گذاران زیادی را به این بازار جذب کرده‌ است. تا به امروز شاهد ده‌ها پروژه ارزدیجیتال بودیم که برخی از آن‌ها موفق عمل کردن و رتبه بالایی در بازار رمزارزها به خود اختصاص دادند و برخی دیگر موفقیت شگفت‌انگیزی نداشتند. اما در این بین ارزهایی به وجود آمدن که در عین حالی که در رتبه پایینی قرار دارند و عملکرد مشخصی در بازار ندارند اما در بعضی مواقع سودآوری زیادی داشتند.

شت‌کوین چیست؟

شت‌کوین (Shitcoin) به ارز رمزنگاری شده‌ای عنوان می‌شود که ارزش کمی دارند؛ و توصیفی تحقیرآمیز برای اشاره به آلت‌کوین‌هایی است که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند.
پس از موفقیت بیت‌کوین، علاقه به ارزهای دیجیتال افزایش یافت و توجهات زیادی را به سمت مزایای استفاده از فناوری بلاک‌چین سوق داد در نتیجه پروژه‌های مرتبط با ارزدیجیتال ایجاد شدند. تمامی رمزارزها به جز بیت‌کوین با نام آلت‌کوین شناخته می‌شوند.
این که چه تعداد توکن در دسترس خواهد بود را تیم توسعه دهنده هر پروژه مشخص می‌کند. White Paper بیت‌کوین اعلام کرده که در مجموع بیست و یک میلیون بیت‌کوین (BTC) استخراج خواهد شد و White Paper اتریوم بیان می‌کند که اتر (ETC) نباید بیشتر از هجده میلیون سکه در سال عرضه داشته باشد. این قوانین باعث وضع محدودیت‌هایی می‌گردد که نرخ عرضه را کاهش می‌دهد. سیاست حاکم بر این قوانین آن است که با ثابت بودن نرخ عرضه یک ارزدیجیتال ارزش آن به تقاضا وابسته باشد. در حالی که ارزش شت‌ کوین‌ها بر پایه‌ی حدس و گمان است و تقاضای حقیقی برای خرید این توکن‌ها وجود ندارد زیرا هدف معنی‌داری را دنبال نمی‌کنند و عملکرد مشخصی ندارند.

نشانه‌های ارز شت کوین چیست؟

شت‌کوین‌ها معمولاً الگو مشخصی دارند که به شناسایی آن‌ها کمک می‌کند و معمولاً با پدیده پامپ و دامپ همراه است. پروژه جدیدی راه‌اندازی می‌شود و با عرضه‌ی توکن‌ با قیمت پایین نظر سرمایه‌گذارن را به خود جلب می‌کند و پس از مدت کوتاهی به سرعت ارزش آن اوج می‌گیرد و سرمایه‌گذاران شروع به فروش کوین‌ها کرده و سود کسب می‌کنند، همین امر موجب کاهش شدید قیمت‌ها می‌شود.
شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت شت‌‌کوین‌ها دارند؛ و افراد مشهوری که توسط چندین میلیون نفر دنبال می‌شوند با جوسازی یک شت‌کوین را در مرکز توجه قرار می‌دهند و حجم نقدینگی سنگینی برای خرید جذب می‌شود و قیمت شت‌کوین چندین برابر می‌کند. بقا شت‌کوین به توجه مخاطبانشون وابسته است به محض این که از مرکز توجهات خارج شوند به سرعت کاهش قیمت پیدا می‌کنند.

تفاوت آلت‌کوین و شت‌کوین چیست؟

1. عملکرد مشخص در بازار

مهم‌ترین تفاوت آلت‌کوین و شت‌کوین به برخورداری از عملکرد مشخص در بازار است. اتر برای اعتبار سنجی تراکنش‌ها و امنیت شبکه در بلاک‌چین اتریوم کاربرد دارد یا بایننس‌کوین برای تقویت بلاک‌چین بایننس و کاهش هزینه‌های این پلتفرم به کار می‌رود در صورتی که شت‌کوین‌ها هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند.

2. اعتبار سنجی توکن با بررسی وایت پیپر پروژه

مهم‌ترین منبع برای تشخیص آلت‌کوین‌ها از شت‌کوین‌ها وایت پیپر پروژه است. وایت پیپر در دنیای کریپتوکارنسی سندی است که توضیحی کامل از ارزدیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک‌چین به صورت PDF ارائه می‌کند. معمولاً ارزدیجیتالی که وایت پیپر نداشته باشد شت‌کوین محسوب می‌شود.
مرحله دوم بررسی نگارش وایت پیپر می‌باشد. وایت پیپر باید درست نگارش شده باشد با قواعد صحیح و بدون نقص زبان انگلیسی باشد.
مرحله سوم بررسی نقشه راه با جزئیات دقیق از آینده ارز که توسط تیم توسعه‌دهنده هر پروژه ارائه می‌شود. توضیح کاملی از محصول و تکنولوژی که در آن قرار دارد و به مشکلی که قرار است حل شود اشاره کند.
در مرحله آخر وایت پیپر سند فنی پشت هر پروژه است و خواندن آن به راحتی ممکن نیست اگر وایت پیپر بیش از اندازه بصری بود و راه حل فنی ارائه نمی‌داد در اعتبار پروژه کمی شک کنید.

وایت پیپر استاندارد از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • چکیده (Abstract)
  •  مقدمه (Introduction)
  • تعریف مشکل (Problem)
  • توضیح محصول (Description)
  • جزئیات فنی (Technical Details)
  •  توکن (Token)
  • جزئیات مربوط به عرضه عمومی (Description of the public offering)
  •  تیم توسعه دهنده (Developer team)
شت کوین ها
202205211521_Aria.jpg11

آیا شت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری خوبی هستند؟

برای سرمایه‌گذاری در شت‌کوین باید متحمل ریسک بالایی شوید. بیشتر مواقع همراه با پدیده پامپ و دامپ اتفاق می‌افتد ولی اگر بسیار خوش شانس باشید و در زمان مناسب بفروشید می‌توانید سود خوبی بدست آورید شت‌کوین‌ها می‌توانند بازده بالایی داشته باشند اما احتمال زیادی وجود دارد که تمام سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

مزایای شت‌کوین

  1.  ممکن است در مدت کوتاهی رشد قیمت چشم‌گیری را تجربه کند.
  2. ذخیره‌سازی شت‌کوین در حجم بسیار زیاد وجود دارد.

معایب شت‌کوین

  1. نوسانات شدید و افت ناگهانی قیمت
  2. ارزش گذاری آن هیچ پایه و اساسی ندارد.
  3.  ممکن است برای مقاصد کلاهبرداری مورد استفاده قرار بگیرد.
  4. همه‌ی صرافی‌ها از شت‌کوین پشتیبانی نمی‌کنند.

معرفی مشهورترین شت‌کوین‌ها

در این مقاله چند شت‌کوین شناخته شده در بازار که پتانسیل رشد قیمت بالایی را دارند معرفی می‌کنیم با این که قیمت‌گذاری شت‌کوین‌ها هیچ پایه و اساسی ندارد ولی برخی از آن‌ها با ارزش‌تر از بقیه هستند.

دوج کوین (Dogecoin)

دوج‌کوین با واحد اختصاری DOGE‌ قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین شت‌کوین در دنیای ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. اولین بار به عنوان شوخی ساخته شد و خیلی زود مورد توجه اینفلوئنسرها قرار گرفت و تا الان جزء آینده‌دارترین شت‌کوین‌ها می‌باشد و تحت حمایت افراد مشهوری مانند ایلان ماسک (Elon Musk)، اسنوپ داگ (Snoop Dogg) و مارک کیوبن (Mark Cuban) قرار گرفته است.

دنت (Dent)

دنت با نماد DENT ارزدیجیتال است که برای خرید بسته‌های تلفن همراه طراحی شده است. حجم معاملات آن 55 میلیون در روز و تعداد 100 میلیارد توکن دارد که 99 درصد آن در حال گردش است. بسیاری اعتقاد دارند این برنامه نیازی به بلاک‌چین ندارد و دنت را یک شت‌کوین می‌دانند.

شیبا اینو (Shibu Inu)

این ارز در سال 2020 توسط شخص ناشناسی معرفی شد و نام خود را از یک سگ شکاری ژاپنی گرفته است شیبا اینو با نماد SHIB شناخته می‌شود و در سال 2021 برای مدت کوتاهی توانست از دوج‌کوین پیشی بگیرد و ارزش برابر با 36.9 میلیارد دلار تجربه کند.

سیف مون (Safemoon)

سیف مون ارزی است که شما را به ماه می‌برد. توسعه‌دهندگان Safemoon این گونه آن را معرفی می‌کنند. گفته می‌شود یک توکن مربوط به امور مالی غیرمتمرکز است که در طول چند ماه قیمت آن به سرعت رشد کرد و بیش از یک میلیون کاربر دارد. برخی سیف مون را کلاهبرداری می‌دانند و برخی دیگر به این شت‌کوین اعتماد کردند.

بیبی دوج (Baby Doge)

هدف اصلی شت‌کوین بیبی دوج کمک به خیریه حیوانات خانگی است و در تلاش است تا ایرادات ارزدیجیتال دوج را رفع کند و وظایف آن را کامل‌تر و با سرعت بیشتر انجام دهد، همچنین از شت‌کوین‌های تحت حمایت ایلان ماسک است.

چه صرافی‌هایی معاملات شت کوین را انجام می‌دهند؟

اگر خواهان سرمایه‌گذاری و خرید انواع شت‌کوین‌ها هستید صرافی‌های معتبر آن عبارتند از:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی یونی سواپ (Uniswap)
  • صرافی پنکیک سواپ (pancake Swap)
  • صرافی نوبیتکس (nobitex)

کلام آخر

سرمایه‌گذاری در شت‌کوین با ریسک بسیار زیادی همراه است. اما می‌تواند در مدت کوتاهی با چند ده برابر افزایش قیمت سودآوری قابل توجهی ایجاد کند به همین دلیل کاربران زیادی را به سرمایه‌گذاری در شت‌کوین‌ها علاقه‌مند کرده؛ البته بسیار محتمل است که با از دست‌دادن کامل سرمایه خود رو به رو شوید اگر خواهان سرمایه‌گذاری پایداری هستید شت‌کوین‌ها گزینه مناسبی نیستند. اگر تجربه‌ای در ارتباط با شت‌کوین‌ها دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید