همه چیز درباره اتریوم، رقیب سرسخت بیت کوین!

اتریوم

اگر در سال های اخیر پیگیر اخبار ارز دیجیتال بوده‌باشید، حتما نام ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) را نیز شنیده‌اید. امروزه بحث بر سر پول های دیجیتال غیر متمرکز بسیار زیاد است. بخصوص اینکه شبکه های بسیار قدرتمندی مانند بیت کوین و اتریوم در آن حضور دارند. درباره بیت کوین در مقالات دیگر وبلاگ آریامانی پرداخته‌ایم. در این نوشته قصد داریم تا ابعاد مختلف اتریوم را با هم بررسی کنیم.

شاید شما هم مانند بسیاری دیگر تصور کنید که اتریوم یک ارز دیجیتال است. اما در واقع اینگونه نیست! Ethereum یک شبکه غیر متمرکز است که کوین بومی آن اتر (ETR) نام دارد. کاربردهای اتر تنها به پرداخت های مالی محدود نمی شود بلکه استفاده های مهم دیگری هم دارد. در ادامه همراه باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید : بیت‌ کوین و بازارهای مالی!

تعریف دقیق شبکه اتریوم

در دنیای امروز واسطه های دیجیتالی همه جا حضور دارند. مثلا برای ارسال ایمیل با کمک جیمیل، ما اطلاعات زیادی را به این واسطه دیجیتالی می دهیم. علاوه بر این ممکن است این اطلاعات بر روی فضای ابری و سرورهای گوگل نیز ذخیره شوند. بنابراین کنترل داده‌ها و اطلاعات کاربران تا حدودی به دست خودشان نیست و این یعنی واسطه ها می توانند از سانسور استفاده کنند.

هدف از ایجاد Ethereum این بود که قراردادهای هوشمند جایگزین واسطه ها شوند. این یعنی تغییر نحوه کار اپلیکیشن ها در اینترنت! با اعمال قراردادهای هوشمند کاربران کنترل بیشتری بر روی داده های خود دارند و قوانین به صورت خودکار اجرا می شود.

اتریوم با ارائه توکن بومی خود یعنی اتر امکانات دیگری را نیز در اختیار کاربران خود قرار داد. به طور مثال :

  • انجام تراکنش های مالی
  • انجام استیکینگ و کسب سود از این طریق
  • ذخیره و معامله NFT
  • انجام بازی های بلاک چینی

عده ای اتریوم را نسل بعدی اینترنت معرفی کرده اند. زیرا وب3  از آن پشتیبانی می کند. وب 3 که در مقاله های دیگر نیز به آن پرداخته ایم، پشتیبانی خوبی از صرافی ‌های غیرمتمرکز (DEXs)، برنامه‌ های غیرمتمرکز (DApps) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارد. پس در کل می توان هدف اتریوم را ارائه آزادی عمل بیشتر به کاربران دانست.

بیشتر بخوانید : ارز web3 چیست؟ معرفی 8 ارز وب 3 برتر!

اتریوم

نحوه عملکرد شبکه اتریوم چگونه است؟

بلاک چین فناوری است که اتریوم از آن استفاده می کند. بلاک چین اتریوم یک دفتر کل دیجیتالی با قابلیت دخیره و مبادله اتر است. همچنین به کمک قراردادهای هوشمند سبکه اتریوم می توان برنامه‌ های غیرمتمرکز (DApps) را ایجاد کرد و توسعه داد. اتریوم برای آن که عملکرد بهتری داشته باشد، از موارد مختلفی استفاده می کند که عبارت اند از :

بیشتر بخوانبد : بلاک‌ چین چیست؟

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند که اولین بار توسط شخصی به نام نیک سابو معرفی شد، با هدف ایجاد راهی مطمئن برای عقد قرارداد بین افراد ناشناس در دنیای اینترنت به وجود آمد. با این روش دیگر قراردادهای سنتی پیچیده و گران از سر راه برداشته می شدند.

به کمک این قراردادها کاربران می توانند بدون نیاز به شخص سوم و مدیریت مراجع رسمی برنامه های خود را آسان تر و ارزان تر پیاده سازی کنند. از طرفی اطمینان طرفین قرارداد نیز از همه جوانب راحت باشد. ثبت تراکنش و تولید قراردادهای هوشمند دو وظیفه اصلی رایانه ها در پلتفرم اتریوم است.

استخراج و اثبات کار (POW)

در ابتدا اتریوم از الگوریتم اثبات کار استفاده می کرد که برای اعتبار سنجی و اطمینان از درستی همه چیز باید انرژی صرف شده در فرایند استخراج را ثابت می کردند. برای ماینینگ اتریوم، معمولاً از سخت ‌افزارهایی مانند کامپیوترهای قدرتمند با کارت ‌های گرافیکی قوی استفاده می‌ شد. الگوریتم استخراج اتریوم به نام Ethash است که در آن از الگوریتم Proof of Work (PoW) استفاده می‌شود. در این الگوریتم، ماینرها با حل مسائل ریاضی و ارائه یک پاسخ صحیح، اثبات کار خود را ارائه می‌دهند و اتریوم را دریافت می‌کنند. اما با روی کار آمدن نسخته 2.0 اتریوم این روش کنار گذاشته شد و از آن به بعد از اعتبار سنجی از روش اثبات سهام (PoS) انجام می شود که انرژی بسیار کمتری را مصرف می کند.

ماشین مجازی اتریوم (EVM)

 ماشین مجازی اتریوم (EVM) یک محیط اجرایی برای اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک چین Ethereum است. این ماشین مجازی، برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌ های توسعه داده‌شده برای بلاک چین اتریوم استفاده می ‌شود.

EVM یک ماشین مجازی بسیار ساده است که بر اساس مدل ماشین مجازی استک است که به صورت مجموعه ‌ای از استک ‌های داده ‌ای عمل می ‌کند. داده‌ هایی که در استک ‌های EVM ذخیره می ‌شوند، شامل عدد صحیح، رشته، آدرس و دیتای باینری است.

اتریوم

ارز دیجیتال اتر (ETH) چیست؟

ارز دیجیتال اتر (ETH) یکی از ارزهای دیجیتالی موجود در بازار است که بر اساس بلاک چین اتریوم توسعه یافته‌است. اتر به عنوان واحد پولی این بلاک چین عمل می‌کند و برای انجام تراکنش ‌ها و پرداخت هزینه ‌های مربوط به اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم استفاده می‌شود.

مانند بیت کوین، اتر نیز یک ارز دیجیتالی قابل معامله است که قابلیت خرید و فروش در صرافی ‌های مختلف را داراست. همچنین، اتر به عنوان یک ارز دیجیتالی، قابل استفاده برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه ‌های آنلاین است.

از آن جایی که اتر بر اساس بلاک چین اتریوم توسعه یافته است، قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند را داراست. این قراردادها، به برنامه ‌نویسان اجازه می‌دهند تا برنامه ‌های توسعه داده شده خود را برای بلاک چین Ethereum توسعه دهند و از آن ‌ها برای ایجاد سامانه ‌های پرداخت و تراکنش استفاده کنند.

اتر به عنوان یک ارز دیجیتالی، در بازار ارزهای دیجیتالی بسیار معروف است و در بسیاری از کشورها به عنوان یک ارز قابل قبول شناخته‌می شود.

مزایای ارز دیجیتال اتریوم

  • غیر متمرکز بودن
  • دسترسی بالا
  • امکان ناشناس ماندن کاربران
  • غیر قابل هک و با امنیت بسیار بالا
  • عدم نیاز به مجوز فعالیت

معایب رمز ارز اتریوم

  • مقیاس پذیر نیست
  • توسعه گران اتریوم

اتریوم

سخن نهایی

در این مقاله به تعریف کلی از اتریوم پرداختیم. استفاده از این ارز دیجیتال نیاز به کیف پول های خاصی دارد که با ورود به لینک زیر می توانید به طور جامع در مورد آن ها اطلاعات کسب کنید. در صورتی که شما نیز مطالب بیشتر در این باره می دانید لطفا نظر خود را در آخر این مقاله برای ما ارسال نمایید.

بیشتر بخوانید : 6 تا از بهترین کیف‌ پول‌ های اتریوم!

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید