پدیده پمپ و دامپ (pump and dump) در ارزهای دیجیتال چیست؟

پمپ و دامپ

پمپ و دامپ چگونه اتفاق می‌افتد و چگونه کار می‌‌ کند؟ چرا باید مراقب آن بود؟ وقتی گرفتار این طرح شدید چه کاری باید انجام دهید؟ در این مقاله به این سوالات جواب می‌دهیم. پمپ و دامپ نوعی طرح دستکاری قیمت‌ ها است که از سال 1700 در شرایط اقتصادی وجود داشته و در سال‌ های اخیر در معاملات کریپتو به شکل پیچیده‌ تری رایج شده است. بازار کریپتو در برابر این پدیده آسیب‌ پذیر است و بسیاری از کاربران قربانی این نوع طرح‌ ها می شوند.

پمپ و دامپ ارزهای دیجیتال

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یا افرادی از روی قصد یک ارز مشخص را در بازار پمپ، سپس برای کسب سود تخلیه (دامپ) می‌ کنند. اصطلاح پمپاژ به خرید مقادیر بسیار زیاد سکه برای بالا بردن قیمت و افزایش تقاضا‌ی یک سکه خاص اشاره دارد و با افزایش مصنوعی قیمت از طریق انتشار اطلاعات نادرست اتفاق می‌افتد و به محض افزایش قیمت آن‌ شروع به دامپینگ می‌‌کنند و با قیمت بالاتر می‌فروشند. معمولاً پمپ و دامپ کریپتو در محیط‌ های غیر قابل تنظیم بازار ارز دیجیتال ظاهر می‌ شوند.

پمپ و دامپ کریپتو چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی زمانی که فرد یا گروهی که طرح را شروع کردند از بازار خارج شوند، تبلیغات کاهش می‌ یابد. در نتیجه قیمت‌ ها نیز سقوط می‌ کند و معامله‌ گرانی که به پمپ و دامپ معتقد بودند و مشارکت کردند ضرر می‌کنند. پس از کاهش قیمت‌ ها، دارایی‌ های خریداری شده ارزش خود را از دست خواهند داد.
در بیشتر موارد کلاهبرداران سکه‌ های نا محبوب را هدف می‌گیرند. زیرا برای دستکاری، به سرمایه‌ زیادی نیاز ندارند. آن‌ ها بیشتر به ICO ها (عرضه اولیه سکه) برای پول در آوردن چشم دوخته‌اند. به عبارت دیگر کلاهبرداران به فکر پمپ بیت‌ کوین نیستند زیرا به سرمایه فراوانی احتیاج دارد.

پمپ و دامپ

سیگنال ارز دیجیتال

سیگنال ارز دیجیتال به کاربران غیر حرفه‌ ای کمک می‌ کند تا بهترین روند بازار کسب سود از آنالیز معاملات را به دست آورند. تحلیگران با تجزیه و تحلیل تکنیکال ایده‌ های معاملاتی برای خرید و فروش یا نگهداری دارایی‌ ها را ارائه می‌ دهند. معمولاً دقیق‌ ترین سرویس‌ های سیگنال ارز دیجیتال هزینه‌ ای را دریافت می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: 25 اصطلاح ارزهای دیجیتال

چه کسانی پشت طرح پمپ و دامپ ارزهای دیجیتال هستند؟

افراد پشت این طرح کلاهبرداران، فرصت طلبان یا گروه‌هایی‌ اند که هدفشان کسب سود است. برخی از گروه‌ ها حتی سیگنال‌ های معاملاتی کریپتو را ارائه می‌کنند که موجب پمپ و دامپ می‌شود و اعتماد معامله‌گران مبتدی که تجربه تجارت کافی ندارند را بدست ‌‌‌‌می‌ آورند. ممکن است بابت سیگنال‌ های معاملاتی کارمزد هم دریافت ‌کنند. اما معامله‌ گر نمی‌داند سیگنال از کجا آمده شاید هم از سرچشمه دستکاری شده باشد. اینفلوئنسرها نیز ممکن است در این طرح‌ ها شرکت کنند. امروزه اینفلوئسرها به منابع قابل اعتماد اطلاعات مرتبط تبدیل شده‌اند و این توانایی را دارند که با آنچه که تبلیغ می‌کنند افراد زیادی را متقاعد کنند.
زمانی که اینفلوئنسری که سابقه تجارت یا تجربه ارز دیجیتال دارد به یک باره یک ارز را تبلیغ می‌ کند و وعده بازده بالای سرمایه‌ گذاری را می‌دهد مراقب باشید. شاید خوب به‌ نظر برسد اما همیشه درست نیست به عنوان یک معامله‌ گر، منابعی که می‌بینید یا می‌خوانید را به‌ درستی قضاوت کنید و قبل از اعتماد اعتبار منابع را بررسی کنید.

پمپ و دامپ

چگونه کلاه‌ برداران طرح پمپ و دامپ کریپتو را انجام می‌دهند؟

گروهی که پشت این طرح‌ ها هستند، در هنگام پمپ و تخلیه ارزهای دیجیتال بسیار حرفه‌ ای عمل می‌ کنند.
در حقیقت هدف قرار دادن کریپتو مستلزم آماده‌سازی و تجزیه و تحلیل بسیار دقیق است. اولین کاری که آن‌ ها انجام می‌دهند گرد هم آوردن گروهی حرفه‌ ای است که متخصص دستکاری بازار هستند. اغلب کارکشته‌ ترین تحلیلگران و کسانی که خیلی خوب بازار کریپتو را می‌شناسند عضو گروه اند. پس از آن گروه به واحدهای کوچک‌ تر و در مناطق مختلف تقسیم می‌ شوند تا بازارهای بزرگ تر را پوشش دهند.
آن‌ ها بودجه‌ قابل توجهی را برای خرید سکه دریافت می‌کنند سپس کمپین‌ های قدرتمندی را برای تبلیغات سکه مورد نظر برپا می‌دارند. این مسئله برای تأثیر بر احساسات معامله‌ گران اهمیت دارد. هدف از کار این است که معامله‌ گران احساس ترس از دست دادن و یا اصطلاحاً FOMO را کنار بگذارند. به این ترتیب، معامله‌ گران برای سرمایه‌ گذاری در سکه‌ ای که کلاهبرداران تبلیغ می‌کنند علاقه بیشتری نشان خواهند داد.
پس از انجام همه این کارها، کلاهبرداران به دقت توکن را زیر نظر می‌گیرند و زمانی که به اوج قیمت خود رسید می‌فروشند. اینجا جایی است که حداکثر بازده اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه اوج قیمت چند ساعتی بیشتر طول نمی‌کشد باید نهایت بهره را ببرند و تا حد امکان توکن‌ های بیشتری بفروشند. هنگامی که حداکثر بازدهی حاصل شد، به صرافی‌ های رمزنگاری شده روی می‌ آورند و وجوه تازه جمع آوری شده خود را به سرعت به کیف‌ پولشان منتقل می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال سبز چیست؟

محافظت در برابر طرح‌ پمپ و دامپ

بهترین راه برای مصون ماندن از پمپ و دامپ کریپتو، شناسایی طرح و جلوگیری از بروز آن است. با این حال تشخیص اینکه طرح در حال رخ دادن است یا نه آسان نیست به همین سبب به ندرت این چنین کلاهبرداری‌ هایی توسط مقامات کشف می‌ شوند. زمانی که یک سکه‌ ناشناخته‌ به طور ناگهانی و بدون دلیل محکمی افزایش می‌یابد. ممکن است نشانگر طرح پمپ و دامپ باشد. سایر نشانه‌ های پمپ و دامپ عبارت‌ اند از:

  •  نوسانات قیمت

    برخی سکه‌ ها نمودار معیار تعیین شده‌ ای برای افزایش قیمت دارند که ویژگی مفیدی است. زیرا بلافاصله شاهد افزایش غیر طبیعی آن سکه خواهید بود. نوسانات شدید قیمت نشان دهنده تلاش طراحان در پمپاژ سکه و از نشانه‌ های اصلی پمپ و دامپ کریپتو است. برای اینکه بدانید چگونه حجم سکه تغییر می‌کند و یا قیمت آن در طول زمان افزایش می‌یابد، می‌توانید نمودار قیمت سکه را به همراه تاریخچه آن بررسی کنید.

پمپ و دامپ

  •  تبلیغات

    افزایش فعالیت رسانه‌ های اجتماعی در اطراف یک سکه یا ارز دیجیتال با ارزش کم، ممکن است نشانگر شروع دوره‌ طرح باشد. حتی مجلات پولی هم می‌توانند نشانه‌ ای از پمپاژ باشند. حتی گروه‌ های چت آنلاین برای نشر اطلاعات اشتباه در مورد سکه بکار گرفته می‌ شوند و از طریق کانال‌ های ناشناس و خصوصی در Discord و Telegram که تا 200000 عضو هم دارند استفاده می‌شود. شناخت منبع سکه‌ ای که قصد سرمایه‌ گذاری روی آن را دارید بسیار اهمیت دارد. در صورتی که یک سکه کمتر شناخته شده به طور ناگهانی در سایت‌ ها و رسانه‌ های اجتماعی مانند توییتر یا فیس‌ بوک ترند شد بهتر است با احتیاط بیشتری تصمیم بگیرید و اقدام کنید.

  •  حجم معاملات

    مرتباً حجم معاملات سکه را در نمودارهای قابل اعتماد بازار سکه بررسی کنید. این کار این امکان را به شما می‌دهد که نقدینگی یک سکه خاص را ببینید. اگر نقدینگی کمی دارد به این معنی است که خریداران و فروشندگان کافی برای تثبیت قیمت بازار وجود ندارد. به عبارت دیگر، تریدر‌ها به آن سکه خاص علاقه ندارند. این نشان دهنده توانایی رشد سکه در طول زمان است. معمولاً سکه‌ هایی با نقدینگی پایین نسبت به طرح‌ های پمپ و دامپ آسیب‌ پذیرتر هستند. زیرا دستکاری آن‌ ها آسان‌ تر است.

  • سرمایه بازار

    یکی از عوامل اصلی که کلاهبرداران برای دستکاری در نظر می‌گیرند، انتخاب سکه‌ هایی با ارزش پایین است که نشانه‌ حجم کم معاملات آن سکه در بازار است. برای به دست آوردن ارزش بازار یک سکه قیمت آن را در عرضه ضرب کنید. به طور خلاصه، هنگامی که یک سکه ناشناخته با ارزش بازار پایین ناگهانی مورد توجه قرار گرفت و رسانه‌ های اجتماعی خبر ساز شد؛ توصیه می‌شود که در سرمایه‌ گذاری روی این سکه خاص محتاط باشید. زیرا احتمال زیادی وجود دارد که حاصل پدیده‌پمپ و دامپ باشد. سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال یا ICO پر ریسک است. به همین سبب قبل از انجام هر گونه اقدام به سرمایه‌ گذاری همیشه مراقب باشید.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی ارزهای دیجیتال

پمپ و دامپ

سخن پایانی

این روزها ارزهای دیجیتال به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. به دلیل قوانین ناشناخته آن طرح‌ های پمپ و دامپ مکرراً اتفاق می‌ افتد. معامله‌ گران باید همیشه هوشیار باشند. به عنوان یک سرمایه‌ گذار، ایمنی و امنیت شما باید الویت اصلیتان باشد. جوامع و موسساتی هستند که سرمایه‌ گذارن را ایمن نگه می‌ دارند. ارز دیجیتال، دارایی و کالای شماست و محافظت از آن کار درستی است. قبل از ورود به دنیای تجارت کریپتو، بازار را کاملاً درک و بررسی کنید. آیا سکه‌ ای که قصد سرمایه‌ گذاری در آن را دارید، پایدار است یا خیر.
امروزه ارزهای دیجیتال متعددی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و …. بازار را تحت تأثیر قرار داده‌اند. این ارزهای رمزپایه، آینده تجارت دیجیتال را به ‌آینده‌ ای قوی تبدیل کردند. به عنوان مثال، بیت‌ کوین قدیمی‌ ترین ارز دیجیتال موجود در بازار است. در حال حاضر ارزش بیت‌ کوین در حال افزایش است و ثبات ارزهای دیجیتال را به تصویر می‌کشد. به‌علاوه، در معاملات آنچه اهمیت دارد انتخاب سکه‌ ای است که اعتماد زیادی به آن دارید. گاهی قربانی دام طرح‌ هایی مانند پمپ و دامپ شدن اجتناب ناپذیر است. اما باید از چنین موقعیت‌ هایی گذر کرد. بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد و سرمایه‌ گذاری پر ریسکی است. بهتر است ابتدا بازار را مطالعه کنید و به یاد داشته باشید هر چیزی جوانب مثبت و منفی دارد. از این رو تصمیم کاملاً به عهده شماست.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید