دوج کوین چیست؟

 

دوج‌کوین چیست؟

دوج‌کوین (Dogecoin) نام یک ارز دیجیتال یا رمزارز است که اواخر سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این ارز دیجیتال در ابتدا بیشتر یک میم یا شوخی اینترنتی بود.

اما با توجه کاربران و خصوصاً برخی سلبریتی‌ها از جمله ایلان ماسک شناخته‌تر شد و به‌خاطر برخی ویژگی‌ها مورد توجه عموم کاربران قرار گرفت. دوج کوین توسط دو مهندس نرم‌افزار شناخته شده بیلی مارکوس از IBM و جکسون پالمر از ادوبی پایه‌گذاری و توسعه داده شد.

هدف اصلی ایجاد Dogecoin ساخت یک ارز دیجیتال peer-to-peer برای انتقال پول با گستره کاربرهایی بیشتر از بیت‌کوین بود.

مارکوس پالمر پورتکل Dogecoin را براساس رمزارزهای موجود از جمله لاکی کوین و لایت کوین ساخت که از فناوری scrypt در الگوریتم proof of work استفاده می‌کنند.

استفاده از scrypt به این معناست که ماینرها نمی‌توانند از تجهیزات ماینینگ بیت کوین SHA-۲۵۶ استفاده کنند. ماین این ارز دیجیتال با تجهیزات FPGA و ASIC ممکن است که ساخت آن‌ها دشوارتر خواهد بود.

نماد دوج کوین چیست؟

شاید برایتان سوال باشد نماد سگ روی دوج‌کوین چیست و از کجا آمده است؟ این سگ در واقع یک نژاد سگ ژاپنی با نام شیبا اینو است. این سگ در واقع از یک میم اینترنتی محبوب شد که دوج نام دارد. در این میم تصویری از یک سگ شیبا اینو را در کنار نوشته‌هایی با فونت comic sans می‌بینید.

این نوشته‌ها معمولاً از نظر گرامری به عمد اشتباه هستند. سازندگان Dogecoiهم برای این‌که ماهیت صمیمی ارز دیجیتالشان را نشان دهند یک رمزارز ساختند و تصویر دوج را روی آن گذاشتند.

همین موضوع باعث شده که Dogecoin نسبت به بیت‌کوین، اتریوم یا لایت کوین کمتر جدی گرفته شود. موضوعی که شاید دقیقاً مورد نظر سازندگان آن بود.

کاربردهای دوج کوین

بیشتر طرفداران دوج‌کوین از این آلت‌کوین به‌عنوان ارز استفاده می‌کنند و از مزایای کارمزد تراکنش بسیار اندک و سرعت تراکنش چشمگیر و پلتفرم استفاده آسان استفاده می‌کنند.

دوج کوین به‌عنوان محبوب‌ترین کوین برای انعام‌دادن به‌منظور ایجاد محتوای جالب در اینترنت استفاده می‌شود. درحقیقت، دوج کوین رمزارزی است که واقعا می‌شود از آن استفاده کرد و صرفا برای سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌شود.

خیل عظیم کاربران دوج کوین برای تبلیغ آن در بین عموم مردم و تاجران بسیار فعالیت می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که این کوین برای کسانی بی‌نظیر است که می‌خواهند وارد دنیای رمزارزها شوند.

همانند سایر رمزارزها، از دوج‌کوین می‌توان برای سرمایه‌گذاری و ترید به امید کسب سود استفاده کرد.

جامعه‌ی دوج کوین به‌طور مداوم برای فعالیت‌های خیریه سرمایه جمع می‌کند. ژانویه‌ی ۲۰۱۴، در جمع‌آوری اعانه برای تیم سورتمه‌سواری (Bobsleigh) جامائیکا ۵۰ هزار دلار جمع کردند که توان مالی شرکت در المپیک زمستانی سوچی را نداشتند.

همچنین، بنیاد دوج کوین ۱۱ ‌هزار دلار برای ساختن چاه آبی در کنیا و ۵۵ هزار دلار برای حمایت مالی از جاش وایز (Josh Wise)، راننده‌ی مسابقات نسکار (NASCAR)، جمع‌آوری کرد.

مزایای دوج کوین

اگرچه دوج‌کوین براساس پروتکل اسکریپت (Scrypt) لایت‌کوین ساخته شده است، سرعت بلاک آن یک دقیقه است. این در حالی است ‌که سرعت بلاک لایت‌کوین ۲٫۵ دقیقه و سرعت تأیید تراکنش‌های بیت کوین به‌طور متوسط ۱۰ دقیقه است.

این یعنی تراکنش‌ها و تأییدهای دوج کوین سریع‌تر است. علاوه‌بر سرعت تراکنش سریع ذکر‌شده، کارمزدهای تراکنش دوج‌کوین ناچیز و ۰٫۰۱ دلار است؛ ازاین‌رو، برای کاربران جذاب‌تر است.

اختلاف اصلی دوج با سایر رمزارزها در تورم‌زایی (Inflationary) آن است. کوین‌های تورم‌زدا (Deflationary) حد بالا (Hard Cap یا سقف نهایی) دارند؛ یعنی تعداد آن‌ها محدود است (مانند بیت‌کوین).

این کوین‌ها مردم را برای هجوم به‌منظور کسب سود در طول زمان تشویق می‌کنند. وقتی حد بالا به‌دست آمد، استخراج این نوع کوین‌ها دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.

افزون‌براین، کوین‌های تورم‌زا از استخراج همیشگی و جایگزینی کوین‌های از‌دست‌رفته مطمئن می‌شوند.

 

راه‌های به‌دست‌آوردن دوج کوین

۱. انعام‌گرفتن

کاربران وقتی در رسانه‌ا‌ی اجتماعی پست محتوایی منحصر‌به‌فردی تولید می‌کنند، با این ارز انعام می‌گیرند. انعام‌ها به والت کاربر اضافه می‌شوند و می‎‌توان بعدها از آن برای خرید‌و‌فروش کالا یا خدمات استفاده کرد.

۲. خرید دو‌ج‌کوین و ترید‌کردن

مانند سهام و سایر ارزها، کاربران می‌توانند دوج کوین را بخرند و انتظار افزایش قیمت آن را داشته باشند.

  •  خرید و معاوضه در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی
  • خرید و معاوضه در صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال

۳. خریدوفروش محصولات و خدمات

کاربران می‌توانند با خرید کالا یا سرویس در ازای دوج کوین معامله کنند. بیشتر پلتفرم‌های اینترنتی پلاگین‌هایی فراهم کرده‌اند که با آن می‌توان از دوج کوین به‌جای دلار یا یورو برای مبادله‌ی کالا و خدمات استفاده کرد.

۴. استخراج دوج‌کوین

استخراج دوج‌کوین فرایند جایزه‌گرفتن دوج کوین برای بررسی تراکنش‌های بلاک‌چین دوج‌کوین است.

از آنجاکه دوج‌کوین از لایت‌کوین ریشه گرفته است، استخراج‌کنندگان لایت‌کوین از ماینر‌های اسکریپت اسیک (Scrypt ASIC) برای استخراج دوج کوین می‌توان استفاده کرد.

با GPUنیز می توان دوج کوین استخراج کرد؛ اما این روش مقرون‌به‌صرفه نیست؛ مگر آنکه از ریگ‌های قدرتمند استفاده شود.

تاریخچه پیدایش دوج کوین : جوکی که تبدیل به واقعیت شد!

سال 2013 میلادی – جکسون پالمر مدیر محصول و تحلیل‌گر داده شرکت ادوبی (Adobe) در سیدنی استرالیا تصمیم گرفت که با ارزهای دیجیتال که هرروز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شد شوخی کند.

بنابراین به شوخی متنی در توییتر خود گذاشت که در آن نوشته بود در ارز دیجیتالی جدید که نام آن دوج کوین است سرمایه‌گذاری کرده و این ارز دیجیتال توانایی تبدیل شدن به یکی از بهترین ارزهای رمزپایه در دنیا را دارد.

اما در واقع ارز دیجیتالی با این نام اصلاً وجود نداشت! دسامبر سال 2013 میلادی – پالمر سایتی با نام Dogecoin ایجاد کرد و در صفحه اصلی این سایت عکس سکه‌ای را گذاشت که روی آن یک سگ قرار داشت.

همچنین در متنی روی این سایت اشاره شده بود که اگر شخصی قصد تبدیل دوج‌کوین به واقعیت را دارد با او تماس بگیرد.

درست در همان زمان در آمریکا برنامه نویسی به نام بیلی مارکوس در حال برنامه‌نویسی و ساخت ارز دیجیتال انحصاری خود بود که اتفاقی با این وب سایت آشنا شد و پس از تماس با جکسون پالمر با یکدیگر ارز دیجیتال دوج‌کوین را بر مبنای کدهای بلاک‌چین بیت کوین و استخراج مشابه با آن، از یک شوخی به واقعیت تبدیل کردند. 25 دسامبر سال 2013 میلادی – اولین سرقت کوین‌های DOGE در این تاریخ اتفاق افتاد.

طی این سرقت میلیون‌ها دوج کوین از طریق هک کیف پول DogeWallet دزدیده شدند. ژانویه سال 2014 میلادی – به لطف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دوج‌کوین توانست به سرعت محبوبیت پیدا کند و انجمن بزرگی در سراسر دنیا تشکیل دهد.

ارزش بازار Dogecoin تنها پس از یک ماه به 60 میلیون دلار رسید.

در این تاریخ حجم معاملات دوج‌کوین برای مدت کوتاهی حتی از بیت‌کوین (و سایر ارزهای دیجیتال) هم بیشتر بود. دسامبر سال 2019 میلادی – در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار دوج‌کوین بیش از 280 میلیون دلار بوده و در رتبه 30 بهترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار دارد.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید