تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

 

اتریوم و اتریوم کلاسیک

اتریوم و اتریوم کلاسیک در ابتدا از یک بلاک‌چین پدید آمده‌اند اما در حال حاضر دو بلاک‌چین متفاوت هستند و هر کدام توکن مخصوص به خود را دارند. ایده خوبی است که قبل از سرمایه‌گذاری تفاوت این دو را درک کنید. در این مقاله با هم نگاهی به تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک می‌اندازیم.
ویتالیک بوترین در سال 2013 وایت پیپر اتریوم را معرفی کرد. با این حال بلاک‌چین سال 2015 برای عموم راه اندازی شد. پس از آن در سال 2016 بلاک‌چین هک شد و منجر به سرقت 60 میلیون دلار ارزدیجیتال شد. و برای حل این مشکل یک هاردفورک برای ایمن سازی شبکه انجام گردید و از اینجا بود که دو نسخه مجزا ظهور کرد.
پس از هک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) نگرانی‌هایی در بین کاربران جامعه اتریوم رخ داد؛ آن‌ها خواستار تغییراتی در بلاک‌چین شدند و اینکه هک را پاک کنند و هر آنچه که قربانیان در هک از دست داده بودند بازگردانده شود که با ایده دفتر کل که تمام معاملات ثبت شوند مغایرت داشت.
در بلاک‌چین یک هارد فورک ایجاد شد جایی که اتریوم بیشتر توسعه یافت و رکورد هک نیز پاک شد. به عنوان بخشی از هاردفورک مال باخته‌گانی که توکن‌های خود را در هک از دست داده بودند دوباره آن را پس گرفتند.
بلاک‌چین اتریوم کلاسیک نسخه‌ای است که سابقه هک و کد اصلی را حفظ می‌کند و همان زنجیره اصلی است و با نماد ETC نشان داده می‌شود در حالی که اتریوم نشان دهنده زنجیره جدیدی از شاخه بلاک‌چین اصلی است و با نماد ETH نمایش داده می‌شود.

اتریوم و اتریوم کلاسیک چگونه کار می‌کنند؟

اتریوم همانند اتریوم کلاسیک عمل می‌کند و قراردادهای هوشمند امکان توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps را فراهم می‌کند. برای نگهداری اتریوم و اتریوم کلاسیک به کیف‌پول سازگار نیاز دارید. برخی از کیف‌پول‌های مناسب مانند MetaMask، Ledger و Trezor وجود دارند که برای ذخیره ETH و ETC استفاده می‌شوند.
یکی از بزرگترین تفاوت‌ها بین دو توکن این است که اتریوم به سمت برنامه اثبات سهام حرکت می‌کند در حالی که اتریوم کلاسیک همچنان اثبات کار است. اتریوم در سال 2020 شروع به عرضه بلاک‌چین جدید ETH2 برای افزایش سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه کرد و انتظار می‌رود که عرضه آن تا پایان سال 2022 به پایان برسد.
اثبات کار (POW) روشی است که در آن ماینرها بر سر حل معماهای پیچیده به رقابت می‌پردازند و سعی می‌کنند که اولین کسانی باشند که یک معما پیچیده را حل می‌کنند و بلافاصله پس از حل شدن معما سایر ماینرها پاسخ را تأیید می‌کنند. در روش اثبات سهام (POS) اعتبارسنج‌ها جایگزین ماینرها می‌شوند و کاربران تصادفی انتخاب می‌شود در صورتی که بلاکی که برای افزودن به بلاک‌چین پیشنهاد کردند معتبر باشد پاداش دریافت می‌کنند و اگر معتبر نباشد با از دست دادن ارزی که در پروتکل به صورت قفل شده دارند جریمه می‌شوند. اثبات سهام نسبت به اثبات کار انرژی کمتری مصرف می‌کند و مقیاس پذیرتر است.
عرضه اتریوم کلاسیک محدود است و در مجموع 230 میلیون توکن تولید خواهد شد ولی برای عرضه اتریوم محدودیتی نیست البته رشد توکن‌ها هر سال به 4.5 درصد محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاربردهای اتریوم در دنیای واقعی

قیمت اتریوم و اتریوم کلاسیک

تفاوت قیمتی زیادی بین اتریوم و اتریوم کلاسیک هست. اتریوم از محبوبیت بیشتری برخوردار است و استاندارد در نظر گرفته می‌شود. اولین بار اتریوم در سال 2015 عرضه شد، زیر 1 دلار قیمت داشت در حالی که در نوامبر 2021 قیمت اتریوم به بیش از 4700 دلار رسید و اتریوم کلاسیک در 2021 بالاترین حد خود یعنی 134 دلار را تجربه می‌کرد. اتریوم کلاسیک چندین بار در سال 2019 به زیر 4 دلار سقوط کرد.

برای سرمایه‌گذاری اتریوم مناسب‌تر است یا اتریوم کلاسیک

اینکه اتریوم برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا اتریوم کلاسیک به اهداف فردی و استراتژی کلی سبد سهام شما بستگی دارد.
اتریوم پس از بیت‌کوین (BTC) دومین ارز رمزنگاری شده است و 380.8 میلیارد دلار ارزش بازار دارد در حالی که اتریوم کلاسیک در حدود 4 میلیارد دلار است.
دسترسی به ETC محدودتر است و در همه‌ی صرافی‌ها ارائه نمی‌شود. برای استفاده از ETC در اکوسیستم بلاک‌چین اتریوم از Wrapped ETC استفاده می‌شود تا با استاندارد توکن ERC-20 سازگار باشد.
سرمایه‌گذارانی که علاقمند به دارایی‌هایی‌ هستند که به طور گسترده در دسترس است و یا نقدشوندگی بالایی دارد، اتریوم انتخابی منطقی‌تری به نظر می‌رسد. در صورتی که ETC برای ایده‌آل گرایانی که به عدم دستکاری در دفتر کل اعتقاد دارند انتخاب درست‌تری است.

بیشتر بخوانید: اتریوم در مقابل بیت‌کوین

نحوه خرید و فروش اتریوم و اتریوم کلاسیک

هر دو ارز اتریوم و اتریوم کلاسیک در صرافی‌های Coinbase، Kraken و Binance US موجود هستند. البته در صرافی Gemini اتریوم در دسترس است اما ETC ارائه نمی‌شود.
اتریوم به قدری محبوب است که در تمام صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز معامله می‌شود. در صورتی که دسترسی به ETC محدودتر است ولی امکان خرید و فروش و تراکنش‌های تجاری آن با سهولت وجود دارد.

چرا اتریوم کلاسیک از اتریوم ارزان‌تر است؟

اتریوم ارزیجیتال محبوب‌تری است و بلاک‌چین آن اکوسیستم بزرگتری از Dapps را داراست و به طور گسترده برای امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود. این امر تقاضا برای ETH را افزایش می‌دهد اما ETC از این سطح محبوبیت برخوردار نیست، بنابراین تقاضا و قیمت آنچنان بالایی ندارد.

آینده اتریوم و اتریوم کلاسیک چگونه خواهد بود؟

اتریوم به ارتقای خود به ETH2 و حرکت به سمت سیستم اثبات سهام ادامه می‌دهد. همچنین اتریوم به دلیل محبوبیت مالی غیرمتمرکز این پتانسیل را دارد که به رشد خود ادامه دهد. توانایی ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پذیرش گسترده استاندارد توکن ERC-20 اتریوم را به کاندید احتمالی برای دوام طولانی مدت تبدیل می‌کند.
اتریوم کلاسیک روی ارتقای پروتکل‌ها و فناوری بلاک‌چین کار می‌کند تا با بلاک‌چین اصلی اتریوم سازگارتر باشد. تیم توسعه دهنده ETC در تلاش هستند که با توسعه و اجرای طرح‌های خود پلی ارتباطی میان دو توکن اتریوم و اتریوم کلاسیک برقرار کنند همین باعث شده تا کارشناسان آینده روشنی را برای اتریوم کلاسیک پیش‌بینی کنند.

بیشتر بخوانید: 6 تا از بهترین کیف‌پول‌های اتریوم

سخن پایانی

پس از آن که DAO مورد حمله هکرها قرار گرفت اتریوم بر سر اختلاف نظر کاربران برای بازگرداندن وجوه سرقت شده به صاحبان آن به دو شاخه تبدیل شد. اتریوم کلاسیک تصمیم گرفت زنجیره خود را با کد اصلی حفظ کند و به جلو حرکت کند در حالی که اتریوم نتیجه هارت فورک است که برای جبران خسارت وارد ایجاد شد و در حال حاضر به دومین ارز با ارزش بازار تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه اتریوم بخریم؟

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید