کاربرد اتریوم در دنیای واقعی!

کاربردهای اتریوم

اتریوم پروژه‌ ای با پتانسیل بالا و آینده‌‌ ای روشن با کاربردهای فراوان است. در چند سال اخیر زیر ساخت‌ هایی ایجاد شده تا مسیر تکامل خود را به سمت اهداف مشخص ادامه دهد. اگر در مورد کاربرد اتریوم در دنیای واقعی کنجکاو هستید به خواندن این مقاله ادامه دهید در اینجا به 11 کاربرد اتریوم اشاره شده است.

کاربرد اتریوم (Ethereum) چیست؟

اتریوم یک پلتفرم منبع باز و بر پایه‌ بلاک‌ چین است که برنامه‌ های غیر متمرکز بر روی بستر آن اجرا می‌ شود. این پلتفرم توسط اتر (Ether) که رمز ارز بومی در این شبکه است، به استخراج‌ کنندگان بابت تأیید تراکنش‌ ها پرداخت می‌شود. ویژگی‌ های بارز اتریوم مثل تغییر ناپذیری و شفافیت آن را به یک پلتفرم ایده‌ آل برای محصولات و برنامه‌ هایی تبدیل می‌ کند که نیاز به اجرا در یک شبکه باز دارند، و شامل طیف گسترده‌ ای از برنامه‌ های مالی تا سلامت و سیاست می‌ شود.

محدودیت‌ های مقیاس‌ پذیری در اتریوم باعث انتقادهایی شده اما همچنان محبوب‌ ترین پلتفرم برای برنامه‌ های غیر متمرکز به حساب می‌ آید. رقبا با پروتکل‌ های مقیاس‌ پذیرتری مانند EOS و TRON بخشی از سهم بازار را از اتریوم ربوده‌ اند اما هیچکدام به اندازه اتریوم در دنیای واقعی کاربردی نیستند.

کاربردهای اتریوم

1. برنامه‌ های مالی غیرمتمرکز (DeFi)

یکی از مهم‌ ترین موارد استفاده اتریوم در برنامه‌ های مالی غیر متمرکز است که به اختصار DeFi نیز خوانده می‌ شود؛ این برنامه شامل وام‌ های مبتنی بر قراردادهای هوشمند، عرضه کوین‌ های پایدار و صرافی‌ های غیرمتمرکز است. یکی از مشهورترین پروژه‌ های آن MakerDAO است که با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم استیبل کوین DAI را ایجاد کرده و توسط اتر (Ether) پشتیبانی می‌ شود و همیشه ارزش آن برابر با یک دلار است.

2. کاربرد اتریوم در هویت دیجیتال

برای دولت‌ ها بررسی صحت یک سند آنلاین دشوار است و این یکی از اصلی‌ ترین دلایلی است که ما هنوز به سیستم‌ های دیجیتالی روی نیاورده‌ ایم و همچنان از گذرنامه‌ های کاغذی استفاده می‌ کنیم. پروژه‌ uPort خدمات براساس مدیریت هویت دیجیتال را با کمک قراردادهای هوشمند ارائه می‌ کند.

3. توکن سازی دارایی‌ های دنیای واقعی

انتظار می‌ رود که بازار توکن‌ های اوراق بهادار (Security Token) فرصت چند تریلیون دلاری ایجاد کند و اتریوم یکی از پلتفرم‌ هایی است که می‌ تواند این تغییر را هموار می‌ کند.

توکن‌ های اوراق بهادار یک نمایش مبتنی بر بلاک‌ چین از دارایی‌ های دنیای واقعی مانند سهام، فلزات گران‌ بها، املاک و مستغلات و … هستند. با تبدیل کردن به توکن این دارایی‌ ها بر روی یک بلاک‌ چین، انتقال و معامله برای صادر کنندگان با سهولت بیشتری انجام می‌ شود تا زمانی که فقط یک نمایندگی قراردادی روی کاغذ باشد. یکی از مهم‌ ترین کاربردهای اتریوم پروژه‌ های توکن‌ سازی دارایی‌ ها، مانند استارت‌ آپ بلاک‌ چین پلی‌ مث (PolyMath) است. پلتفرم پلی‌ مث بستری برای ایجاد توکن‌ های اوراق بهادار است.

کاربردهای اتریوم

4. کاربرد اتریوم در برنامه‌ های کاربردی سلامت

اتریوم سیستم مراقبت‌ های بهداشتی را کاملاً متحول خواهد کرد. بیمارستان‌ ها در سراسر دنیا بهم متصل می‌ شوند و سوابق بیماران خود را بر روی بلاک‌ چین ذخیره کرده و به اشتراک می‌ گذارند. این عامل کلیدی در ساخت واکسن‌ های جدید برای پیشگیری و شیوع ویروس‌ ها است. برای مثال اگر تعطیلات خود را در خارج از کشور می‌ گذرانید و در آن جا برای معاینه نزد پزشک مراجعه کردید زمانی که به شهر خودتان برگشتید پزشک شما جواب آن را در اختیار خواهد داشت.

اما این همه‌‌ داستان نیست، تصور کنید که داده‌ های ساعت هوشمند شما هر روز ثبت شود و به طور خودکار با هر بیمارستانی در جهان به اشتراک گذاشته شود. به این ترتیب الگوهایی مشابه با حملات قلبی یا سکته را پیدا کرده و قبل از وقوع آن آلارم هشدار به صدا در بیاید.

5. زیر ساخت امنیتی

واقعیت این است که هیچ سرور مرکزی برای حمله توسط هکرها وجود ندارد و نفوذ به وب‌ سایت و یا سرقت اطلاعات شخصی شما را بسیار سخت می‌ کند.

6. خدمات مالی و بانکی

اقتصاد جهان بر اساس تراکنش‌ ها استوار است، اتریوم آمده است تا این را برای همیشه تغییر دهد. قراردادهای هوشمند، مبادله هر چیز با ارزشی را بدون کمترین ریسکی ممکن می‌ کند. به جای این‌ که توافق‌‌ نامه بر روی کاغذ امضا شود توسط تراکنش در کد‌های کامپیوتری ثبت می‌ گردد. به جای خرید یک اثر هنری از یک گالری مشهور آن را مستقیماً از صاحب اثر خریداری کنید.

7. حفظ حریم شخصی

موتورهای جستوجویی که روزانه از آن‌ ها استفاده می‌ کنیم، سالانه میلیاردها دلار از فروش اطلاعات شخصی ما به شرکت‌های تبلیغاتی سود کسب می‌کنند. فناوری بلاک‌ چین اتریوم قصد دارد کمک کند تا جلوی جمع آوری اطلاعات توسط آن‌ ها را بگیرد. در واقع هر بار که موتورهای جست‌ و جو، اطلاعات را ذخیره می‌ کند در سیستم ثبت می‌ شود و آن‌ ها مجبور هستند برای حفظ وجهه برندشان با احتیاط عمل کنند.

8. دموکراسی سیاسی

با اجرای اتریوم در سیستم انتخابات از تقلب جلوگیری می‌شود. هیچ کسی کنترل کاملی بر شبکه ندارد. تحریف نتایج آرا غیرممکن می‌شود. هر گونه تغییری در شبکه ثبت شده و به صورت عمومی قابل مشاهده است. اتریوم نوید دموکراسی شفاف‌تر و عادلانه‌تر را می‌دهد.

9. کاربرد اتریوم در  ذخیره‌ سازی امن داده‌ ها

شرکت‌ های بزرگی مانند دروپ‌ باکس (Dropbox) و ماکروسافت (Microsoft) حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی مزارع سرور‌ها ذخیره می‌ کنند. مشکل اصلی این‌ جا است که حجم بسیار زیادی از داده‌ ها در مزارع سرور متمرکز شده‌ اند و در صورت حمله‌ های تروریستی یا بلایای طبیعی ممکن است داده‌ ها از بین برود و شرکت‌ ها متحمل خسارات قابل توجهی شوند.

راه حل این مشکل ایجاد یک مرکز ذخیره‌ سازی غیرمتمرکز است، شبکه‌ ای که همه سرورها با امنیت به هم متصل می‌ کند. در این صورت اطلاعات فقط در چند مزرعه سرور در آمریکا ذخیره نمی‌ شود بلکه هزاران پایگاه در سراسر دنیا ذخیره می‌ شود.

کاربردهای اتریوم

10. عرضه اولیه سکه (ICO)

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering) یا به اختصار ICO روشی برای تأمین مالی است که توسط استارت‌ آپ‌های اولیه پیش از راه‌ اندازی یک پروژه مبتنی بر بلاک‌ چین، برای جذب سرمایه توکن‌ های پروژه را می‌ فروشند و مشارکت‌ کنندگان با خرید توکن در آن پروژه سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. از بزرگ ترین ICOهای اتریوم می‌ توان به Bancor اشاره کرد که در 3 ساعت با فروش توکن BNT به مشارکت‌ کنندگان 153 میلیون دلار جمع‌ آوری کرد و یا استارت‌ آپ بلاک‌ چین PolyMath در یک ICO حدود 59 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و در حال ساخت یکی از اولین پلتفرم‌ های سازگار برای توکن‌ سازی دارایی‌ های دنیای واقعی در بلاک‌ چین اتریوم است.

11. بازارهای پیش‌ بینی

بازار های پیش‌ بینی یا شرط‌ بندی جایی است که افراد به پیش‌ بینی یک رویداد و اتفاق یا هر زمینه‌ خاصی مانند نتیجه بازی یا برد نامزدهای انتخاباتی و …. می‌ پردازند؛ مشارکت‌‌ کننده‌ ای که درست حدس بزند برنده اعلام شده و پاداش دریافت می‌ کند. یکی دیگر از کاربردهای بلاک‌ چین اتریوم استفاده از توکن و قراردادهای هوشمند در نظرسنجی‌ ها و بازارهای پیش‌ بینی است. پلتفرم‌ هایی مانند آگر (Augur) با ارز اختصاصی REP و جنوسیس (Gnosis) که دارای ارزی با نماد GNO است، جزء شناخته شده‌ ترین بازارهای پیش‌ بینی غیر متمرکز هستند.

کاربردهای اتریوم

سخن نهایی

اتریوم یک پلتفرم قدرتمند بلاک چینی است که به عنوان یک زیرساخت برای اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌ های دیسنترالایزد استفاده می‌ شود. این فناوری امکان ایجاد اپلیکیشن‌ هایی را فراهم می‌ کند که بدون نیاز به واسطه‌ های مرکزی و با قابلیت اطمینان بالا اجرا می‌ شوند. اتریوم به عنوان یکی از پرکاربردترین بلاک چین‌ ها، امکانات بسیاری برای ایجاد اپلیکیشن‌ های متنوع و مفید فراهم می‌ کند و از این رو کاربردهای آن در زمینه‌ های مختلفی از جمله مالی، سلامت، حقوقی و غیره وجود دارد.

به طور کلی، اتریوم به عنوان یکی از پیشروهای فناوری بلاک چین، قدرتمندترین امکانات را برای ایجاد اپلیکیشن‌ های دیسنترالایزد و اجرای قراردادهای هوشمند فراهم می‌ کند و از این رو کاربردهای بی‌ شماری دارد. از این که تا پایان این مقاله از سایت آریامانی با ما همراه بودید از شما متشکریم. برای دریافت آموزش ها و اخبار جدیدتر به کانال آریامانی مراجعه نمایید

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید