بلاک‌ چین چیست؟

بلاک‌ چین چیست؟

خرید تتر

بلاک‌ چین چیست؟ بلاک‌ چین، که گاهی به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) شناخته می‌شود، تاریخچه هر دارایی دیجیتال را با استفاده از تمرکززدایی و هش رمزنگاری، غیرقابل تغییر و شفاف می‌کند. یک تشبیه ساده برای درک فناوری بلاک‌ چین، Google Doc است. وقتی سندی ایجاد می‌کنیم و آن را با گروهی از افراد به اشتراک می‌گذاریم، سند به جای کپی یا انتقال، توزیع می‌شود. این یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که به همه امکان دسترسی همزمان به سند را می‌دهد.

هیچ کس در انتظار تغییرات از طرف دیگر قفل نمی‌شود، در حالی که تمام تغییرات در سند در زمان واقعی ضبط می‌شود و تغییرات را کاملاً شفاف می‌کند. بلاک‌ چین یک فناوری نوید بخش و انقلابی است زیرا به کاهش ریسک کمک می‌کند، تقلب را از بین می‌برد و شفافیت را به روشی مقیاس‌پذیر برای کاربردهای بی شمار به ارمغان می‌آورد.

بلوک‌ ها

هر زنجیره از چندین بلوک تشکیل شده است و هر بلوک دارای سه عنصر اساسی است:

داده‌ های موجود در بلوک های بلاک چین چیست؟

یک عدد کامل 32 بیتی به نام nonce. هنگامی که یک بلوک ایجاد می‌شود، nonce به طور تصادفی تولید می‌شود. سپس یک هش هدر بلوک ایجاد می‌کند. هش یک عدد 256 بیتی است که به nonce متصل شده و باید با تعداد زیادی صفر شروع شود (یعنی بسیار کم باشد). هنگامی که اولین بلوک یک زنجیره ایجاد می‌شود، یک nonce هش رمزنگاری را تولید می‌کند. داده‌ های موجود در بلوک امضا شده در نظر گرفته می‌شود و برای همیشه به nonce و هش گره خورده است مگر اینکه استخراج شود.

معدن‌ چی بلاک چین چیست؟

ماینرها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ، بلوک‌ های جدیدی را روی زنجیره ایجاد می‌کنند. در یک بلاک‌ چین، هر بلوک دارای nonce و هش منحصر به فرد خود است، اما همچنین به هش بلاک قبلی در زنجیره اشاره می‌کند، بنابراین استخراج یک بلوک، به خصوص در زنجیره‌ های بزرگ، آسان نیست.

ماینرها از نرم‌ افزار ویژه‌ ای برای حل مسئله ریاضی فوق‌ العاده پیچیدهء پیدا کردن یک nonce استفاده می‌کنند که هش قابل قبولی تولید می‌ کند. از آن‌ جایی که nonce فقط 32 بیت و هش 256 است، تقریباً چهار میلیارد ترکیب غیر هش وجود دارد که باید قبل از یافتن ترکیب مناسب استخراج شوند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، گفته می‌شود که ماینرها “nonce طلایی” را پیدا کرده‌ اند و بلوک آن‌ ها به زنجیره اضافه می‌ شود. ایجاد تغییر در هر بلوک قبلی در زنجیره مستلزم استخراج مجدد نه تنها بلوک با تغییر، بلکه همه بلوک‌ های بعدی است. به همین دلیل است که دستکاری فناوری بلاک‌ چین بسیار دشوار است. زیرا یافتن نون‌ های طلایی به زمان و قدرت محاسباتی بسیار زیادی نیاز دارد. هنگامی که یک بلوک با موفقیت استخراج شد، این تغییر توسط تمام گره‌ های شبکه پذیرفته می‌شود و ماینر پاداش مالی دریافت می‌ کند.

گره‌ های بلاک چین چیست؟

یکی از مهم ترین مفاهیم در فناوری بلاک‌ چین، تمرکز زدایی است. هیچ رایانه یا سازمانی نمی‌تواند مالک زنجیره باشد. در عوض، یک دفتر کل توزیع شده از طریق گره‌ ها، متصل به زنجیره است. گره‌ ها می‌توانند هر نوع وسیله الکترونیکی باشند که کپی‌ هایی از بلاک‌ چین را حفظ کرده و عملکرد شبکه را حفظ می‌کند. هر گره دارای کپی مخصوص به خود از بلاک‌ چین است و شبکه باید هر بلوک تازه استخراج شده را به صورت الگوریتمی تأیید کند تا زنجیره به‌ روز رسانی، قابل اعتماد و تأیید شود.

از آن‌ جایی که بلاک‌ چین‌ ها شفاف هستند، هر اقدامی در دفتر کل به راحتی قابل بررسی و مشاهده است. به هر شرکت‌ کننده یک شماره شناسایی الفبایی منحصر به فرد داده می‌شود که تراکنش‌ های آن‌ ها را نشان می‌ دهد. ترکیب اطلاعات عمومی با سیستم بررسی و تعادل به بلاک‌ چین کمک می‌کند تا یکپارچگی خود را حفظ کند و اعتماد کاربران را ایجاد کند. اساساً، بلاک‌ چین‌ ها را می‌توان به عنوان مقیاس‌ پذیری اعتماد از طریق فناوری در نظر گرفت.

بلاک‌ چین چیست؟

ارزهای دیجیتال؛ آغاز ظهور فناوری بلاک‌ چین

شناخته شده‌ ترین کاربرد بلاک‌ چین و شاید بحث برانگیزترین آن، در ارزهای دیجیتال است. ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای دیجیتال (یا توکن‌ها) مانند بیت‌ کوین، اتریوم یا لایت‌ کوین هستند که می‌توان از آن‌ ها برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد. درست مانند شکل دیجیتالی پول نقد، رمز ارز را می‌توان برای خرید همه چیز از ناهار تا خانه بعدی استفاده کرد. برخلاف پول نقد، کریپتو از بلاک‌ چین برای عمل به عنوان دفتر کل عمومی و سیستم امنیتی رمزنگاری پیشرفته استفاده می‌کند. بنابراین تراکنش‌ های آنلاین همیشه ثبت و ایمن می‌ شوند.

تا به امروز، تقریباً 6700 ارز دیجیتال در جهان به وجود آمده که ارزش کل بازار آن‌ ها حدود 1.6 تریلیون دلار است و بیت‌ کوین اکثریت ارزش را در اختیار دارد. این توکن‌ ها در چند سال اخیر بسیار محبوب شده‌اند. به طوری که یک بیت‌ کوین معادل 60000 دلار است. در اینجا برخی از دلایل اصلی وجود دارد که چرا همه به طور ناگهانی متوجه ارزهای دیجیتال می‌ شوند:

  •  امنیت بلاک‌ چین سرقت را بسیار سخت‌ تر می‌کند. زیرا هر ارز رمزنگاری شده دارای شماره شناسایی غیر قابل انکار خود است که به یک مالک متصل است.
  • کریپتو نیاز به ارزها و بانک‌ های مرکزی را کاهش می‌دهد.
  • با بلاک‌چین، رمزارز را می‌توان بدون نیاز به مبادله ارز یا بدون دخالت بانک‌ های مرکزی به هر کجا و هر کسی در جهان ارسال کرد.
  •  ارزهای رمز پایه می‌توانند برخی از افراد را ثروتمند کنند دلالان قیمت کریپتو، به‌ویژه بیت‌ کوین را بالا برده‌اند و به برخی از پذیرندگان اولیه کمک می‌کنند تا میلیاردر شوند. اینکه آیا این واقعاً مثبت است یا خیر، هنوز مشخص نشده است. زیرا برخی از بازدارنده‌ ها معتقدند که سفته‌ بازان مزایای بلند مدت کریپتو را در ذهن ندارند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره وان کوین

نکات منفی بلاک چین چیست؟

استدلال‌ های قانونی زیادی علیه ارزهای دیجیتال مبتنی‌ بر بلاک‌ چین وجود دارد. مثلا کریپتو یک بازار بسیار تنظیم شده نیست. بسیاری از دولت‌ ها به سرعت وارد حوزه کریپتو شدند. اما تعداد کمی از آن‌ ها مجموعه‌ ای قوی از قوانین مدون در رابطه با آن دارند. علاوه بر این، کریپتو به دلیل دلالان فوق‌الذکر، بی‌ثبات است.

در سال 2016، بیت‌ کوین حدود 450 دلار برای هر توکن قیمت داشت. سپس در سال 2018 به حدود 16000 دلار در هر توکن جهش کرد. بعد از آن به حدود 3100 دلار کاهش و سپس به بیش از 60000 دلار افزایش یافت. عدم ثبات باعث شده‌است که برخی افراد بسیار ثروتمند شوند. در حالی که اکثریت هنوز هزاران دلار را از دست داده‌اند.

اینکه آیا ارزهای دیجیتال آینده‌ دار هستند یا نه را باید دید. اگرچه بلاک‌ چین همچنان در این زمینه کاملاً جدید و بسیار اکتشافی پیشرفت می‌کند، اما بلاک‌ چین نیز فراتر از بیت‌ کوین کارایی دارد.

بلاک‌ چین چیست؟

فراتر از بیت‌ کوین؛ بلاک‌ چین اتریوم

بلاک‌ چین که در ابتدا به عنوان سیستم دفتر کل بسیار شفاف برای بیت‌ کوین ایجاد شد، مدت‌ هاست با ارزهای دیجیتال مرتبط بود. اما شفافیت و امنیت این فناوری در تعدادی از زمینه‌ ها رو به افزایش بوده است که بسیاری از آن‌ ها را می‌توان به توسعه بلاک‌ چین اتریوم مرتبط دانست. در اواخر سال 2013، ویتالیک بوترین، توسعه‌ دهنده روسی-کانادایی، کاغذ سفیدی را منتشر کرد که پلتفرمی را پیشنهاد می‌کرد که عملکردهای سنتی بلاک‌ چین را با یک تفاوت کلیدی ترکیب می‌کرد: اجرای کد رایانه. بنابراین، پروژه اتریوم متولد شد. بلاک‌ چین اتریوم به توسعه‌ دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ های پیچیده‌ ای ایجاد کنند . می‌توانند با یکدیگر در بلاک‌ چین ارتباط برقرار نمایند.

توکن‌ ها

برنامه‌ نویسان اتریوم می‌توانند توکن‌ هایی برای نمایش هر نوع دارایی دیجیتال ایجاد، مالکیت آن را ردیابی و عملکرد آن را طبق مجموعه‌ ای از دستورالعمل‌ های برنامه‌ نویسی اجرا کنند. توکن‌ ها می‌توانند فایل‌ های موسیقی، قراردادها، بلیط‌ های کنسرت یا حتی سوابق پزشکی بیمار باشند.

اخیراً، توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) رایج شده‌اند. NFTها توکن‌ های منحصر به‌ فرد مبتنی‌ بر بلاک‌ چین هستند که رسانه‌ های دیجیتالی (مانند ویدیو، موسیقی یا هنر) را ذخیره می‌کنند. هر NFT توانایی تأیید صحت، تاریخچه گذشته و مالکیت انحصاری قطعه رسانه دیجیتال را دارد.

NFT ها به شدت محبوب شده‌اند. زیرا موج جدیدی از سازندگان دیجیتالی را برای خرید و فروش آثار خود ارائه می‌دهند. در حالی که اعتبار مناسب و سهم منصفانه‌ای از سود دریافت می‌کنند.
استفاده‌ های جدید از بلاک‌ چین، پتانسیل فناوری دفتر کل را برای نفوذ در سایر بخش‌ ها مانند رسانه‌ ها، دولت و امنیت هویت گسترش داده است. هزاران شرکت در حال حاضر در حال تحقیق و توسعه محصولات و اکوسیستم‌ هایی هستند که کاملاً بر اساس فناوری در حال رشد کار می‌کنند.

بلاک‌ چین وضعیت فعلی نو آوری را به چالش می‌کشد و به شرکت‌ ها اجازه می‌دهد تا فناوری‌ های پیشگامانه مانند توزیع انرژی همتا به‌ همتا یا اشکال غیرمتمرکز رسانه‌ های خبری را آزمایش کنند. دقیقاً مانند تعریف بلاک‌ چین، استفاده از سیستم دفترکل تنها با تکامل فناوری تکامل می‌ یابد.

بلاک‌ چین چیست؟

تاریخچه بلاک‌ چین چیست؟

اگرچه بلاک‌ چین یک فناوری جدید است، اما در حال حاضر دارای تاریخچه غنی و جالبی است. در زیر جدول زمانی کوتاهی از برخی از مهم‌ ترین و قابل توجه‌ ترین رویدادها در توسعه بلاک‌ چین آورده شده است:

2008

ساتوشی‌ ناکاموتو، نام مستعار شخصی است که بیت‌ کوین را منتشر کرد.

2009

اولین تراکنش موفق بیت‌ کوین (BTC) بین هال فینی دانشمند کامپیوتر و ساتوشی ناکاموتو مرموز انجام می‌ شود.

2010

  • Laszlo Hanycez، برنامه‌ نویس ساکن فلوریدا، اولین خرید خود را با استفاده از بیت‌ کوین تکمیل کرد. دو پیتزا Papa John. هانیس 10000 بیت‌ کوین به ارزش 60 دلار در آن زمان انتقال داد که امروز 80 میلیون دلار ارزش دارد.
  • ارزش بازار بیت‌ کوین رسما از یک میلیون دلار فراتر رفت.

2011

BTC = 1 USD، برابری ارز دیجیتال با دلار آمریکا. بنیاد مرز الکترونیک، ویکی لیکس و سایر سازمان‌ ها شروع به پذیرش بیت‌ کوین به عنوان کمک مالی می‌ کنند.

2012

  • در برنامه‌ های تلویزیونی محبوبی مانند The Good Wife از بلاک‌ چین و ارزهای دیجیتال نام برده می‌شود که بلاک‌ چین را به فرهنگ پاپ تزریق می‌کند.
  • مجله بیت‌ کوین توسط ویتالیک بوترین توسعه‌ دهنده اولیه بیت‌کوین راه‌ اندازی شد.

2013

  • ارزش بازار بیت‌ کوین از 1 میلیارد دلار گذشت. بیت‌ کوین برای اولین بار به 100 دلار/BTC رسید.
  • بوترین مقاله «پروژه اتریوم» را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد بلاک‌ چین علاوه بر بیت‌ کوین، امکانات دیگری نیز دارد (به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند).

2014

  • شرکت بازی Zynga، هتل دی لاس وگاس و Overstock.com همگی شروع به پذیرش بیت‌ کوین به عنوان پرداخت می‌کنند. پروژه اتریوم بوترین از طریق یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) تأمین مالی می‌شود که بیش از 18 میلیون دلار در بیت‌ کوین جمع‌ آوری می‌ کند و راه‌ های جدیدی را برای بلاک‌ چین باز می‌کند.
  • R3، گروهی متشکل از 200 شرکت بلاک‌ چین، برای کشف راه‌ های جدیدی برای پیاده‌ سازی آن در فناوری تشکیل شده است.
  • پی‌ پال ادغام بیت‌ کوین را اعلام کرد.

بلاک‌ چین چیست؟

2015

  • تعداد تاجرانی که بیت‌ کوین را می‌پذیرند از 100000 بیشتر می‌شود.
  • NASDAQ و شرکت زنجیره بلوک سانفرانسیسکو برای آزمایش این فناوری برای تجارت سهام در شرکت‌ های خصوصی با هم همکاری می‌ کنند.

2016

  • غول فناوری IBM یک استراتژی بلاک‌ چین را برای راه‌ حل‌ های تجاری مبتنی‌ بر ابر اعلام می‌کند.
  • دولت ژاپن مشروعیت بلاک‌ چین و ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد.

2017

  • بیت‌ کوین برای اولین بار به 1000 دلار/BTC رسید. ارزش بازار ارزهای دیجیتال به 150 میلیارد دلار می‌رسد.
  • جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌ پی مورگان می‌گوید که به بلاک‌ چین به‌عنوان یک فناوری آینده اعتقاد دارد و به سیستم دفترکل از وال استریت رای اعتماد می‌ دهد.
  • بیت‌ کوین به بالاترین حد خود در تاریخ 19783.21 دلار/BTC رسید.
  • دبی اعلام کرده است که دولتش تا سال 2020 مبتنی بر بلاک‌ چین خواهد بود.

2018

  • فیس‌ بوک متعهد به راه‌ اندازی یک گروه بلاک‌ چین است و همچنین به امکان ایجاد ارزدیجیتال خود اشاره می‌کند.
  • آی‌ بی‌ ام یک پلتفرم بانکی مبتنی بر بلاک‌ چین را توسعه می‌دهد که بانک‌ های بزرگی مانند سیتی و بارکلیز در آن عضویت دارند.

2019

  • رئیس جمهور چین، جی شین پینگ، به طور علنی از بلاک‌ چین استقبال کرد. زیرا بانک مرکزی چین اعلام کرد که در حال کار بر روی ارزدیجیتال خود است.
  • جک دورسی، مدیرعامل توییتر و اسکوئر اعلام کرد که Square مهندسان بلاک‌ چین را برای کار بر روی برنامه‌ های ارز‌ دیجیتال آینده این شرکت استخدام خواهد کرد.
  • بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ایجاد Bakkt یک شرکت کیف‌ پول دیجیتالی که شامل معاملات ارزهای دیجیتال است را اعلام کرد.

2020

  • بیت‌ کوین تا پایان سال 2020 تقریباً به 30000 دلار رسید.
  • پی‌ پال اعلام کرده است که به کاربران امکان خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال را می‌دهد.
  • باهاما اولین کشور جهان است که ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را راه‌ اندازی می‌کند که به عنوان “Sand Dollar” شناخته می‌شود.
  • بلاک‌ چین به یک بازیگر کلیدی در مبارزه با کووید-19 تبدیل می‌شود که عمدتاً برای ذخیره امن داده‌ های تحقیقات پزشکی و اطلاعات بیماران است.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با بلاک چین و اجزای آن صحبت کردیم. شما نیز نظرات خود را در همین صفحه و در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید