بررسی همه جانبه ارز دیجیتال دای DAI!

ارز دیجیتال دای

استیبل کوین ها ارزهای با ثباتی هستند که ارزش آن ها همواره به اندازه یک ارز فیات است. ارز دیجیتال دای نیز یکی از این استیبل کوین هاست که ارزشش به اندازه 1 دلار آمریکا می باشد. اما بر خلاف تتر، پشتوانه دلاری ندارد. این ارز دیجیتال مانند وامی در برابر ارزش اتریوم است. در واقع تولید آن با داشتن دانش فنی و مقداری رمزارز، امکان پذیر است.

آخرین ورژن دای که با نام دای چند وثیقه ای شناخته می شود، ورژنی است که در آن برای تولید دای می توان چند توکن را وثیقه گذاشت! ورژن قدیمی تر آن که عملکردی تک وثیقه ای داشت سای (SAI) نام دارد. برای ساخت سای باید از توکن اتر به عنوان وثیقه استفاده می شد. بت (BAT) اولین توکنی بود که در ورژن جدید دای، در کنار اتر به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر ارزش بازار این توکن رتبه 19را بین تمام رمز ارزها به خود اختصاص داده است.

البته تولید و دانستن نحوه ساخت دای برای کاربران الویتی ندارد و تنها چیزی که مهم است، ثابت ماندن ارزش دای به اندازه همان 1 دلار است.

دلیل اهمیت ارز دیجیتال دای چیست؟

همانطور که می دانید استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که پشتوانه های واقعی مانند ارز فیات، طلا و پول نقد دارند. در این میان استیبل کوین های بدون پشتوانه ای نیز وجود دارند. در مبادلات تجاری اگر قرار باشد رمزارز پرداخت شود، قطعا از ارزهایی استفاده نمی شود که نوسانات بازار بر روی آن تاثیر می گذارند.

مثلا شما کالایی را خریداری کرده اید و قرار است هزینه آن را با ارز دیجیتال پرداخت کنید. آیا حاضرید ارزی پرداخت کنید که شاید تا چند روز آینده قیمت آن چند برابر می شود؟ آیا خریدار حاضر به قبول ارزی است که ممکن است بعد از خرید ارزشش در بازار کاهش یابد؟ اینجاست که رمز ارزهای با ثبات اهمیت پیدا می کنند.

استیبل کوین هایی مانند ارز دیجیتال دای، کمک می کنند که ارزش پول پرداختی کمتر یا بیشتر نشود در عین حال هر دو طرف معامله از فواید و ویژگی های مثبت بازار کریپتو کارنسی بهره ببرند.

ارز دیجیتال دای

نحوه ایجاد ارز دیجیتال دای

ارز دیجیتال دای از نظر تعدادی از تریدر ها یک شاهکار به حساب می آید. چرا که ثبات 1 دلاری خود را با مشوق های اقتصادی حفظ کند. در پلتفرم میکر، می توان دای را با قیمت 1 دلار ایجاد کرد. حال اگر ارزش دای در بازار از 1 دلار بیشتر شد، کاربران می توانند با ساخت آن و فروشش در صرافی ها سود ببرند.

در سیستم های بانکی افراد با قرار دادن وثیقه می توانند وام بگیرند. در این صورت اگر بازپرداخت به موقع انجام نشود، بانک حق برداشت از وثیقه را دارد. پلتفرم میکر نیز دقیقا همین عملکرد را دارد. یعنی تریدرها تعداد مشخصی از توکن ها را به عنوان وثیقه قرار داده و در ازای آن دای دریافت می کنند. اگر تا زمان بازپرداخت، ارزش وثیقه کم شد، میکر به صورت خودکار بخشی از وثیقه را می فروشد تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند. زمانی که وثیقه نقد شود، اصطلاحا می گوییم لیکویید شده است.

وثیقه گذاری همیشه باید Over Collateralization باشد. یعنی مقدار آن از وام دریافتی بیشتر باشد. این قانون برای این است که در صورت افت قیمت وثیقه، همچنان ارزش آن از وام بیشتر بماند. Collateral Ratio اصطلاحی است که برای نسبت میزان وام و وثیقه به کار برده می شود. این نسبت همیشه باید حفظ شود و اگر به دلیل نوسانات، این نسبت کم شود، فروش وثیقه یا همان لیکویید کردن آن انجام می شود.

در صورتی که به مرحله نقد کردن وثیقه برسیم، میکر مقداری کارمزد برای فروش آن از شما می گیرد. این در واقع نوعی تشویق برای بالا بردن میزان وثیقه در ابتدای کار است. البته شما می توانید هر زمان که خواستید مقدار وثیقه را افزایش دهید. بعد از بازپرداخت کامل دای ها، وثیقه برگردانده و دای ها سوزانده می شوند. چرا که دیگر پشتوانه ای ندارند.

ارز دیجیتال دای

برنامه غیرمتمرکز Oasis

سازمان غیر مستقل میکر یا میکردائو از برنامه Oasis.app برای وام دادن استفاده می کند. البته این تنها خدمت Oasis نیست. صندوق های دیگری برای وام دهی نیز وجود دارند. همچنین به وسیله گزینه Earn در این برنامه می توانید دای را پس انداز کرده و در ازای این کار پاداش دریافت کنید.

میکردائو تولید کننده DAI است. توسعه میکردائو به زمانی بر می گردد که هنوز اتریوم وجود نداشت. این پلتفرم رمز ارز اختصاصی خود یعنی MKR را دارد. دارندگان این توکن می توانند به تصمیمات و اهداف آن رای دهند. مثلا می توانند تصمیم گیری کنند که کدام یک از توکن قابلیت تبدیل شدن به وثیقه را دارند. آن ها همچنین می توانند پارامترهای مختلف در پرئسه وام دهی را تنظیم کنند.

از MKR زمانی استفاده می شود که ارزش وثیقه در حال کاهش است. در این زمان میکر شروع به تولید MKR کرده تا ارزش دای را حفظ کند. دقیقا به همین دلیل است که دارندگان این ارز باید در تصمیمات و رای دهی های خود نهایت دقت را به کار گیرند.

کاربرد ارز دیجیتال دای چیست؟

  • استفاده برای معاملات و تجارت
  • تامین نقدینگی
  • اهرم غیرمتمرکز : مثلا اگر توکن های مورد تایید به عنوان وثیقه دای را در اختیار دارید مثل اتر و می دانید که قیمت آن بالا می رود، می توانید با آن ها DAI وام بگیرید. سپس با فروش DAI دوباره اتر بخرید. این کار در واقع استفاده از یک اهرم غیرمتمرکز است.
  • آربیتراژ : قیمت دای در زمان ساخت همواره 1 دلار است. اما ممکن است در صرافی ها با قیمت بیشتر یا کمتری وجود داشته باشد. این تفاوت ایجاد فرصتی برای آربیتراژ است که مکانیزم های میکر برای ثبات قیمت از آن استفاده می کنند.

ارز دیجیتال دای

معایب DAI

  • سقوط ناگهانی ارزش اتر باعث لیکویید شدن وثیقه می شود.
  • بستر این پروژه بر روی بلاک چین اتریوم است و اشکالاتی دارد.
  • وابستگی سیستم به اوراکل‌ها به منظور دریافت قیمت اتر

مزایای دای برای کاربران ایرانی چیست؟

می دانیم که تتر بزرگترین استیبل کوین است و حجم معاملات بالایی دارد. مسئول صدور و تامین پشتوانه تتر یک شرکت آمریکایی به نام Tether Ltd است. در قرارداد هوشمند تتر کدی وجود دارد که بر اساس آن صاحبان کشور در هر زمان که بخواهند می توانند بر اساس قوانین، تتر موجود در کیف پول کاربران را حذف یا غیر قابل استفاده کنند. تحریم کاربران ایرانی توسط آمریکا نیز یک قانون در این کشور است! پس خرید تتر مساوی است با قبول ریسک فریز شدن آن در کیف پولتان. هرچند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است. در اینجا می توانیم به اهمیت جایگزین کردن دای به جای تتر پی ببریم.

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال تتر چیست؟

ارز دیجیتال دای

سخن نهایی

با دو روش مختلف می توانید به خرید دای بپردازید. یکی خرید از طریق صرافی های معتبر و دیگری استفاده از پلتفرم Oasis. از آن جا که بستر اصلی این ارز اتریوم است، از کیف پول های مناسب برای اتریوم برای نگهداری دای می توانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : 6 تا از بهترین کیف‌ پول‌ های اتریوم!

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید