مسترکارت (Mastercard) چیست؟َ

مسترکارت

 Mastercard دومین شبکه پرداخت بزرگ است که پس از ویزا کارت، مهم ترین سیستم پرداختی در دنیا محسوب می شود. این شبکه پرداخت با مؤسسات مالی در سراسر جهان برای ارائه کارت‌ های پرداخت شبکه با مارک Mastercard شریک می‌ شوند. مسترکارت از شبکه پرداخت جهانی اختصاصی خود، برای تسهیل تراکنش‌ های پرداخت استفاده می‌ کند.

بیشتر بخوانید: 25 اصطلاح دنیای ارز دیجیتال که باید بدانید!

مسترکارت (Mastercard)

مستر کارت یک کمپانی خدمات مالی است که عمدتاً از کارمزدهای تراکنش‌ های انجام شده درون این شبکه کسب درآمد می‌ کند. کارت‌ های مستر کارت توسط بانک‌ های عضو با آرم Mastercard صادر می‌ شوند و به عنوان Open-loop شناخته می‌ شوند. به این معنی که کارت را می‌ توان در هر جایی که برند مستر کارت پذیرفته شده است استفاده کرد.

در سراسر صنعت پرداخت، چهار پردازنده اصلی وجود دارد:

  1. Mastercard
  2. Visa
  3. American Express
  4. Discover

هر شرکت یک شبکه پرداخت دارد و با مؤسسات مختلفی برای ارائه کارت شریک است.

همه کارت‌ های پرداخت الکترونیکی دارای سریال کاربر هستند که با شماره شناسایی صادرکننده IIN شروع می‌ شود که پردازنده شبکه را برای پرداخت‌ های الکترونیکی متمایز می‌ کند. اگر لوگو قابل مشاهده نباشد، IIN می‌ تواند به شناسایی برند کارت کمک کند.

بیشتر بخوانید: ویزا کارت چیست؟

مسترکارت

کسب و کار مسترکارت

در سال 2020، طبق گزارشات مستر کارت 6.3 تریلیون دلار نقل و انتقال پول در این شبکه پرداخت صورت گرفته است. این شرکت با مؤسسات مختلفی برای ارائه چندین نوع کارت شریک است. اکثر تجارت مسترکارت از طریق مشارکت با مؤسسات مالی و شرکای سازمانی آن‌ ها برای ارائه گزینه‌ های کارت اعتباری Open-loop می‌ باشد

مستر کارت بخش بانکی ندارد. طبق آنچه که در فرم K-10 آمده است. مستر کارت، کارت صادر نمی‌ کند، اعتبار اعطا نمی‌ کند، درآمد حاصل از نرخ‌ های بهره یا سایر هزینه‌ هایی را از صاحبان حساب تعیین و دریافت نمی‌ کند. مستر کارت با مؤسسات مالی شریک می‌شود تا کارت‌ های اعتباری با برند مستر کارت برای مصرف‌ کنندگان، دانشجویان و مشاغل کوچک صادر کنند. این سازمان‌ ها می‌ توانند شامل خطوط هوایی، هتل‌ ها و خرده فروشان باشند.

هنگامی که مسترکارت با یک موسسه‌ مالی شریک می‌ شود، آن موسسه به عنوان ناشر عمل می‌ کند و می‌ تواند شرایط و مزایای که کارت به دارنده خود ارائه می‌ دهد را تعیین ‌کند. موسسه‌ مالی می‌ تواند برای صدور کارت اعتباری، کارت‌ نقدی و یا کارت پیش‌ پرداخت شریک شود

برای جذب کاربران بیشتر، مؤسسات مالی خدمات متعددی را در مسترکارت ارائه می‌ دهند. برخی از خدمات محبوب کارت اعتباری از جمله پاداش برای دریافت کارت از صادرکننده، بدون کارمزد سالانه، باز پرداخت نقدی و نرخ‌ های اولیه 0% را شامل می‌ شود. زمانی که کارت‌ های اعتباری، نقدی و پیش‌ پرداخت مسترکارت از طریق شرکا صادر می‌ شوند، موسسه‌ مالی مسئولیت اصلی تمام تعهدنامه و صدور کارت را برعهده دارد.

پردازش و کارمزد شبکه مسترکارت

کارت‌ های داخل شبکه مسترکارت بسته به نوع کارت ارائه شده و توافق نامه‌ های موجود، کاربردهای متفاوتی دارند. صرف‌ نظر از این، مسترکارت برای استفاده از هر کارت هزینه‌ ای دریافت می‌ کند. به طور معمول برای انجام یک تراکنش پنج بازیگر اصلی نقش دارند:

  1. صاحب حساب
  2. بازرگان
  3. بانک‌
  4. صادرکنندگان
  5. مسترکارت

این اعضا به عنوان پردازنده شبکه درگیر هستند. بسته به قراردادهای کارت، هزینه‌ های تراکنش متفاوت است.

مسترکارت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات پردازش شبکه، مسئولیت پردازش تراکنش را بر‌عهده دارد. همچنین هنگام صدور مجوز کارت، از صادرکنندگان مسترکارت، هزینه تعویض دریافت می‌ کند. اما به طور کلی، کارمزدهای مربوط به فرآیند تراکنش، به عنوان کارمزد مبادله شناخته می‌شوند و بین صادرکننده و خریدار مذاکره می‌ شود.

تخفیف‌ های تاجر و صادرکنندگان

برای پذیرش پرداخت‌ های الکترونیکی مسترکارت، یک تاجر باید بانک خود را داشته باشد تا بتواند پرداخت‌ های الکترونیکی در شبکه مسترکارت را دریافت کند. هنگامی که کاربر از مسترکارت خود استفاده می‌کند، وجوه از بانک کاربر (صادر کننده Mastercard) به حساب بانکی تاجر هدایت می‌شود. تاجر در هر تراکنش کارمزدی به صادرکننده می‌پردازد که به عنوان تخفیف تاجر شناخته می‌ شود.

مسترکارت براساس کارمزد تراکنش‌ های دریافتی از صادرکنندگان و خریدارها کسب درآمد می‌کند که براساس هزینه‌ های ناخالص دلار (GDV) به مسترکارت پرداخت می‌ شود. GDV مبلغ کل دلار پرداخت وجه نقدی گویند که در هنگام استفاده از MasterCard حاصل می‌ شود. هزینه GDV درصدی از کل GDV است. صادرکنندگان باید براساس قرارداد کارت مشترک، هزینه‌ ای را به مسترکارت بپردازند.

هر قرارداد کارت مشترک شرایط متفاوتی برای کارمزد دارد. اما به طور کلی، هزینه GDV یک استاندارد اولیه است. همین طور کمپانی مسترکارت برای هر مجوز کارت، هزینه‌ ای برای تعویض از صادر کننده دریافت می‌ کند، که عاملی در تعیین هزینه مبادله صادرکننده، برای تاجر است.

مسترکارت

انواع مستر کارت

کارت نقدی (Debit Card)

تراکنش‌ های مالی را فقط به اندازه مبلغ پولی که در حساب بانکی مرتبط با کارت وجود دارد می‌ توان انجام داد. ابتدا به حساب بانکی مبلغی واریز می‌ شود که از آن برای خرید و تراکنش‌ های مالی استفاده می‌ گردد.

کارت اعتباری (Credit Card)

کارت اعتباری به حساب بانکی متصل است و کاربران می‌ توانند بیش از موجودی حساب برداشت و بدهی خود را در دوره زمانی مشخصی به بانک بازپرداخت کنند. اگر کاربران در بازپرداخت بدهی خود خوش حساب باشند روی مواردی چون تعداد اقساط و طول دوره باز پرداخت تأثیر مثبتی دارد. برای صدور این نوع کارت ارائه اطلاعات شناسایی و مدارک محل سکونت و اقامت در کشور مورد نظر به بانک‌ الزامی است.

کارت پیش‌ پرداخت (Prepair Card)

کارت‌ های پیش‌ پرداخت به حساب بانکی متصل نیستند و توسط بانک‌ ها و صادرکنندگان کارت به اندازه مبلغ پرداخت شده شارژ می‌ شود. از این کارت‌ ها فقط برای خرید استفاده می‌ شود و نمی‌ توان موجودی آن را به حساب دیگری انتقال داد.

سخن نهایی

در این مقاله به طور خلاصه به معرفی مسترکارت پرداختیم. اگر شما هم اطلاعات دقیق تری در این باره دارید می توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. برای دریافت آموزش ها و اخبار جدیدتر به  کانال آریامانی مراجعه نمایید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید