25 اصطلاح دنیای ارز دیجیتال که باید بدانید!

اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال

دنیای ارز دیجیتال، دنیای جدیدی است که زمان زیادی از پدید آمدن آن نمی گذرد. به همین دلیل ممکن است همه افراد، چه اشخاص معمولی و چه فعالان این بازار هنوز هم با معنای دقیق اصطلاحات آن آشنایی نداشته باشند. در این مقاله تلاش کردیم تا مهم ترین این عبارات را به همراه معنای کامل برای شما شرح دهیم.

Address

سکه‌ های ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین با آدرس‌ های منحصر به فرد شناسایی می‌شوند. شما می‌توانید بلاک‌چین را به عنوان یک GPS و آدرس ارز دیجیتال خود را به عنوان آدرس پستی هدفمند آن در نظر بگیرید.بدون آدرس، هیچ سکه‌ای ذخیره نمی‌شود. بلاک‌چین نمی‌تواند وجود آن را تأیید کند. بنابراین، بدون آدرس کیف‌پول مناسب، نمی‌توانید صاحب یک سکه باشید. هر بار که تراکنش تأیید می‌شود، ارزش کیف‌پول شما بر اساس آدرس شما به روز می‌گردد.

آدرس‌ها بسته به واحد پولی ممکن است در قالب‌های مختلفی ظاهر شوند. اما اکثر آن‌ها چیزی شبیه به این هستند: 17VZNX1SN5NtKa8UQFxwQbFeFc3iqRYhem (این یک آدرس خیالی است، لطفاً رمزارز را اینجا ارسال نکنید یا از این آدرس برای اهداف دیگری استفاده نکنید).

Address
Address

Altcoins

Altcoins به هر ارز دیجیتالی به جز بیت‌ کوین گویند. از زمانی که بیت‌کوین در سال 2011 راه‌اندازی شد، هزاران آلت‌ کوین به وجود آمد. برخی از سکه‌ ها بازارها را متصل می‌کنند و روند صنعت را شکل می‌دهند. در حالی که برخی از سکه‌ها پول‌های کثیفی هستند که با پول‌ شوئی آغشته شده‌اند. اتریوم در حال حاضر بزرگترین آلت‌ کوین جهان است.

Altcoins
Altcoins

Blockchain

«بلاک‌ چین» یکی از آن کلمات کلیدی است. احتمالا نیمی از افرادی که از آن استفاده می‌کنند واقعاً نمی دانند که چیست. بلاک‌ چین یک دفتر کل دیجیتال است که از تمام تراکنش‌هایی که تا به حال در یک ارز دیجیتال خاص انجام‌شده، تشکیل شده‌است. این تراکنش‌ها از «بلوک‌ها» تشکیل شده‌اند. هنگامی که ظرفیت یک بلوک به پایان می‌رسد، یک بلوک جدید ایجاد می‌شود. در برخی از بلاک‌ چین‌ ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای تعداد محدودی بلوک هستند، در حالی که برخی دیگر دارای ارزش مالی نامحدود هستند.

بلاک‌ چین مانند بیت‌ کوین کاملاً عمومی است، بنابراین همه می‌توانند هر تراکنش را ببینند. این خنده‌دار است زیرا بیشتر مردم بیت‌کوین را با روزهای اولیه مرتبط می‌دانند، جایی که بستری برای رشد معاملات غیرقانونی مواد مخدر و اسلحه‌گرم بود. اما هرچه بیت‌کوین بیشتر به جریان اصلی تبدیل شود، ردیابی تراکنش به یک معامله خاص آسان‌تر خواهد بود. به خصوص در پلتفرم‌های تجاری متمرکز که از معیارهای KYC استفاده می‌کنند. بلاک‌ چین‌ هایی مانند Monero کاملاً خصوصی است. پیوند یک تراکنش را به هر آدرسی غیرممکن می‌سازد. این یکی از ویژگی‌های اصلی آن است و کاربران علاقه‌مند به انجام تراکنش‌های کاملاً ناشناس را جذب می‌کند.

در بلاک‌ چین، مکان مرکزی که تراکنش‌ها ذخیره ‌شوند وجود ندارد. بلکه به طور مکرر در کامپیوتر‌ها و سرور‌های مختلف در سراسر جهان کپی می‌شود. بنابراین، به صورت غیرمتمرکز در سراسر جهان کپی می‌شود. بنابراین، غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شود.

Blockchain
Blockchain

برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)

وقتی صحبت از برنامه‌های غیر‌متمرکز شد، احتمالاً باید در مورد dApps بدانید. این ها برنامه‌هایی هستند که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. یعنی تحت کنترل شخص ثالثی نیست و بر روی یک بلاک‌چین ساخته‌شده‌ که برای استفاده در دنیای واقعی در نظر گرفته‌شده‌اند.

اتریوم را مادر dApps می‌دانند. بلاکچین اتریوم اولین مرجع برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز است پس dapps برنامه‌های دیجیتالی هستند که در شبکه‌های بلاک چین همتا‌به‌همتا (P2P) و توزیع شده اجرا می‌شوند و تحت اختیار واسطه و هیچ شخصی قرار ندارند. همانطور که BlockGeeks می‌گوید، همه‌ی dAppها چند چیز مشترک دارند: آن‌ها متن‌باز، غیر‌متمرکز با انگیزه و پروتکل دارند.

برخی از dApp های مبتنی بر ETH اکنون میلیون‌ها ارزش مالی دارند و در تئوری، یک dApp می‌تواند به اندازه هر شرکت یا محصول دیگری ارزشمند باشد. امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی اشاره دارد که می‌تواند امور مالی مهمی مانند دریافت وام و معاملات مالی به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز واسطه انجام دهند.

برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)
برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)

Digital Currency

ارز دیجیتال همان رمز ارز است؟ نه دقیقاً این طور نیست. ارز دیجیتال را می‌توان به یک ارز فیات دانست. در واقع اکثر کشور‌های بزرگ، مانند ایالات‌متحده و چین یک ارز دیجیتال را به ارزفیات خود پیوند داده‌اند. ارز دیجیتالی قابل اعتماد است که تراکنش‌ها به چندین موسسه متکی است. مانند پول نقد قابل دریافت، انتقال و برای برای خرید کالا و خدمات بتوان از آن استفاده کرد. اما رمز ارز‌ها نوعی ارز مجازی که در طراحی آن از فناوری رمزنگاری استفاده شده و برخلاف ارز دیجیتال توسط هیچ حکومت و نهادی کنترل و دستکاری نمی‌شود.

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)
فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)

DLT به معنی «دفتر کل توزیع‌شده» است. درواقع یک پایگاه‌داده با امنیت بسیار بالا است که به‌طور مشترک در چندین سایت و موسسه به اشتراک گذاشته می‌شود. این پایگاه داده توسط چندین نفر قابل‌ دسترس بوده و اجازه می‌دهد معاملات شاهد عمومی داشته باشند، اما امکان حذف و تغییر اطلاعات ثبت‌شده در آن وجود ندارد.

 

ارز فیات (Fiat)

ارز فیات هیچ پشتوانه‌ای مانند طلا ندارد. ولی مورد حمایت دولت است. دلار‌های سبز آمریکا که در کیف‌ پول شماست یک ارز فیات است. ارزش دلار آمریکا به ایمان جمعی ما به دولت ایالات متحده وابسته‌است. اگر ایالات متحده فرو بریزد، ارز فیات نیز فرو می‌ریزد.

ارز فیات (Fiat)
ارز فیات (Fiat)

گاز (Gas)

وقتی تراکنش روی بلاک‌ چین انجام دهید، باید هزینه‌ ای بپردازید که آن را قیمت گاز گویند. به طور کلی شما به ماینر پول می‌دهید تا برایتان رمز ارز استخراج کند و این حق انتخاب دارید که برای تراکنش‌های سریع‌تر، کارمزد بیشتری بپردازید یا کارمزد کمتری برای تراکنش آهسته پرداخت کنید. هزینه گاز یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی بازار ارز دیجیتال است. اگر راه بهتری برای کاهش هزینه انرژی تراکنش‌ها یافت شود رمز ارز در همه جا فراگیر خواهد شد.

گاز (Gas)
گاز (Gas)

عرضه اولیه سکه

در مقایسه با عرضه اولیه و سنتی (IPO)، ICO یک روش جدید برای تأمین بودجه پروژه‌ها و استارت‌آپ است. تقریباً هرکسی می‌تواند در ICO شرکت کند به گفته Jonathan Chester موسس و بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ای Inwage، مهم ترین موضوع یافتن سرمایه‌گذاری مناسب است.

احراز هویت یا KYC

اگر قصد خرید رمزارز داشته باشید با KYC رو به رو خواهید شد. در پلتفرم‌های اصلی مانند eToro و Coinbase احراز هویت بخشی از مراحل ثبت نام است. KYC به احراز هویت اشاره دارد. رگولاتور‌ها برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به بررسی پیشینه هویت مشتریان جدید بانکی می‌پردازند. مقررات مالی کریپتو همچنان باقی‌می‌ماند. دولت‌ها در تلاش مرتبط کردن هر چه بیشتر تراکنش‌های بلاک‌چین به شهروندان‌اند بنابراین KYC را بیشتر خواهید دید.

احراز هویت یا KYC
احراز هویت یا KYC

ماینینگ (Mining)

ماینینگ فرایند تأیید تراکنش‌های جدید در بلاک‌ چین است. هنگامی که شخصی برای تکمیل فرایند رمزگذاری به ماینر computer power می‌دهد و رمز ارز دریافت می‌کند.

ماینینگ (Mining)
ماینینگ (Mining)

 

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)
توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

احتمالاً کلمه NFT بسیار شنیده‌اید. توکن‌‌های غیرقابل تعویض، تراکنش‌های مجازی بین مجموعه‌هایی مانند هنر، موسیقی با استفاده از کارت‌های تجاری و قرارداد‌های هوشمند امکان‌پذیر است.

 

کلید خصوصی

یک رشته از اعداد و حروف است که نباید با کسی به اشتراک بزارید. اگر شخصی بتواند به آن دسترسی پیدا کند ممکن در عرض چند ثانیه سرمایه خود از دست بدهید. این کلید برای تأیید تراکنش‌ها هنگام فروش یا برداشت رمزارز ضروری است. اصطلاحات زیر کمی فنی است اما اگر می‌خواهید بدانید بلاک‌چین ‌چگونه ‌کار می‌کنند مهم است که بدانید.

کلید عمومی

کلید عمومی رشته‌‌ای از کاراکتر‌‌هایی است که برای خرید ارز دیجیتال استفاده می‌شود. مثلاً اگر سازنده محتوا بخواهد برای محتوای خود به جای فیات ارز دیجیتال دریافت کند، می‌تواند کلید عمومی خود را فهرست کند. خریدارها ارز دیجیتال را با استفاده کلید عمومی سازنده محتوا ارسال کنند.

کلید
کلید

اثبات اعتبار (PoA)

در یک بلاک‌چین که تحت اثبات اعتبار (PoA) کار می‌کنند، چند گره خاص این حق و اختیار داده می شود تا توانایی استخراج کننده برای ایجاد یک بلوک را تأیید کنند. این یک جایگزین سریعتر و متمرکزتر برای مدل اثبات کار است.

<yoastmark class=

اثبات کار (PoW)

اثبات کار یک روش سنتی‌تر برای پاداش دادن به ماینر‌ها بابت تلاش آن‌ها است ماینر‌ها باید تلاش خود را با گره‌زدن یک متغیر به فرآیند هش‌ کردن یک تراکنش نشان‌دهند. یک بلوک هش شده ثابت می‌کند کار کامل شده است و به ماینر پاداش می‌دهد. این فرآیند انرژی زیادی می‌گیرد.

اثبات سهام به افراد این امکان می‌دهد که بر اساس تعداد سکه‌هایی که دارد، ارز دیجیتال اعتبارسنجی یا استخراج کند. ایده این مدل این است که اگر یک ماینر در بازی سهمی داشته باشد، احتمال حمله به شبکه کمتر خواهد بود.

اثبات سهام (PoS)
اثبات سهام (PoS)

 

دفتر کل

هر بلاک‌چینی دفتر کار خود را دارد. این مکانی است که می‌توانید هر تراکنش انجام شده روی بلاک‌چین را با توجه به عمومی بودن آن مشاهده کنید. برخی از سکه‌ها با کارکردن بر روی یک دفتر کل ناشناس یا خصوصی خود را متمایز می‌کنند.

ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو فرد یا گروهی است که بنیان‌گذار اولین ارز دیجیتال دنیا بیت‌کوین شناخته می شود. بنیان‌گذار بیت‌کوین کاملاً ناشناس است. اگر به عبارت ساتوشی را مشاهده کردید به کسری از واحد بیت‌کوین اشاره دارد. می‌توانید با ساتوشی معامله کنید. یک بار زمانی که بیت‌کوین نزولی بود از خانمی در CNBC شنیدم که کسی نمی‌خواهد با 0.0003 چیزی بخرد او قطعاً نمی‌داند بیت‌کوین چگونه کار می‌کند.

ساتوشی ناکاموتو
ساتوشی ناکاموتو

Seed

Seed Phrase یا عبارت بازیابی کیف‌ پول ارز دیجیتال که از عبارتی دوازده یا شانزده کلمه‌ای تشکیل شده و از آن برای دسترسی به کیف‌پول در صورت بروز مشکل در سیستم و کامپیوتر، می‌توان استفاده کرد. بازیابی به‌معنای پرسیدن دوازده سوال امنیتی برای رمز عبور فروش شده است. به خطر انداختن این عبارت امنیتی بسیار بیشتر از دست‌دادن یک حساب کاربری فیس‌بوک برای شما هزینه خواهد داشت. زمانی که کیف‌پول به خطر بیفتد، سرمایه شما برای همیشه از بین می‌رود. هرگز این عبارت را با کسی به اشتراک نگذارید مگر اینکه بخواهید پول‌تان از دست بدهید.

Segregated Witness (SEGWIT)

کلمه Segregate به معنای جداسازی و تفکیک و witnesses به معنای شاهدان، همان امضاهای تراکنش‌ها هستند. بنابراین Segregated Witness یا کوتاه آن SegWit به معنای جداسازی امضاهای تراکنش‌ها است. سگویت (SegWit) فرآیندی است که با حذف اطلاعات امضا از تراکنش‌های بیت‌ کوین، اندازه بلاک در بلاک‌ چین را افزایش می‌دهد. هنگامی که بخش‌های خاصی از تراکنش حذف می‌شوند، ظرفیت خالی شده تراکنش‌های بیشتری را به چین (زنجیره) اضافه می‌کند.

قراردادهای هوشمند

یکی از ویژگی‌های اصلی بلاک‌چین و NFT های اتریوم، قرارداد‌های هوشمند است. قرارداد‌های هوشمند همان قرارداد‌های حقوقی خسته کننده معمولی‌اند فقط با کد کامپیوتری نوشته شده‌اند.قرارداد‌های هوشمند درست مانند قرارداد معمولی چندین طرف را متعهد می‌داند و به هر طرف از طریق کد‌ دستور می‌دهد. طرفین می‌توانند قبل از پذیرفتنِ شرایط قرارداد، مفاد آن را ببینند و بعد تأیید کنند تا شرایط قرارداد را کاملاً شفاف کند.

قرارداد هوشمند
قرارداد هوشمند

کیف‌ پول

به اندازه کافی ساده به نظر می‌رسد. من می‌دانم کیف‌ پول چیست. اما ممکن است درک کیف‌ پول دیجیتال کمی پیچیده باشد. کیف‌ پول کریپتو مکانی است که سکه‌های شما در آن ذخیره می‌شود. کیف‌ پول شامل عبارت بازیابی، کلید‌‌ها و آدرس‌ها باشد تا به درستی کار کند.

انواع مختلفی از کیف‌ پول‌ های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد. اگر از یک اپلیکیشن موبایل برای ذخیره رمزنگاری خود استفاده می‌کنید، این یک نمونه کیف‌پول نرم‌افزاری است. من شخصاً از کیف‌ پول سخت‌افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنم. کیف‌ پول‌ های سخت‌افزاری به دانش بیشتری نیاز دارد، اما نسبت به کیف‌پول‌های نرم‌افزاری امنیت بیشتری برای کاربران تأمین می‌کنند. چرا؟ خوب، اگر کسی Coinbaseهک کند(آن‌ها حفره‌هایی دارند)، می‌توانم تمام رمزارز‌های خود را از دست بدهم.

در صورتی که عبارت بازیابی در خانه در جایی امن باشد و مورد سرقت قرار نگیرد، تقریباً غیرممکن است که به کیف‌ پول سخت‌افزاری من نفوذ شود.

کیف‌ پول
کیف‌ پول

 

نهنگ

اصطلاح نهنگ در دنیای ارز دیجیتال، عبارتی است که برای با ارزش‌ترین آدرس‌های بیت‌کوین استفاده می‌شود. طبق BitcoinPlay حدود 2000 آدرس نهنگ‌بیت‌کوین وجود دارد و تنها سه نفر بیش از 100000 بیت‌کوین دارند. وقتی در مورد نهنگ‌ های بیت‌کوین صحبت می‌کنیم، به کسانی مانند Tim Draper , Barry Silbertو دوقلو‌های Winklevoss فکر کنید، این افراد از اوایل دهه 2010 از بیت‌کوین حمایت می‌کنند.

نهنگ
نهنگ

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید