توکن‌ های NFT چیست و چگونه کار می‌کنند؟

ممکن است در مورد توکن‌ های NFT (Non-Fungible Token) یا توکن‌ های غیرقابل تعویض تعریف هایی شنیده باشید. این توکن‌ ها راه حلی هستند که به ما اجازه می‌ دهند اشیایی را روی بلاک‌ چین با کیفیت‌ های منحصر به فرد، تقسیم‌ ناپذیر و تکرار نشدنی ایجاد کنیم.

توکن‌ ها NFT، توکن‌ های رمزنگاری خاصی هستند که وظیفه نمایش چیزی منحصر به فرد را دارند. آن‌ ها برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین و اکثر توکن‌ های قابل تعویض، قابل مبادله نیستند. همانطور که گفتم، توکن‌ های NFT منحصر به فرد، قابل انتقال، تقسیم‌ ناپذیر هستند. بنابراین، یکی از کارکردهای اصلی آن‌ ها جبران کمبود ارز دیجیتال قابل اثبات است. آن‌ ها می‌ توانند یک ویژگی دیجیتالی ارائه دهند و قابلیت کارکرد فایل بین پلتفرمی را فعال کنند.

بیشتر بخوانید : بلاک چین چیست؟

تاریخچه توکن‌ های NFT

اکثر کاربران فکر می‌ کنند که منشا توکن‌ های NFT با ایجاد اتریوم آغاز شد. اما منشاء آن در بیت‌ کوین است. این به این دلیل است که در طول سال‌ های 2012 و 2013 در بیت‌ کوین توسعه سکه‌ های رنگی آغاز شد. این نوع خاصی از توکن بود که امکان استفاده از سکه‌ های BTC و شبکه را برای نشان‌ دادن سایر دارایی‌ ها، اشیاء منحصر به فرد یا توکن‌ ها ارائه می‌ داد.

خالق این ایده یونی آسیا بود و همه چیز با ارائه مقاله‌ ای شروع شد که در آن ایده خود را توضیح داد. در نتیجه این ارائه، پروژه‌ هایی مانند OmniLayer، Bisq، CounterParty و RSK متولد شدند. با این کار اولین توکن NFT معروف به Rare Pepe به وجود آمد. شایان ذکر است که این توکن امروزه همچنان در شبکه CounterParty و بیت‌ کوین فعال است و ارزش خود را انباشته می‌ کند.
با این حال، همه‌ چیز ایده‌ آل نیست. زبان برنامه‌ نویسی بیت‌ کوین معروف به بیت‌ کوین اسکریپت برای کارهایی مانند توکن‌ های NFT پیکربندی نشده است. این باعث می‌ شود که طراحی پلتفرم‌ های NFT بسیار تعاملی و چالش برانگیز شود. اینجاست که نقش اتریوم در توسعه آن خود را نشان می دهد.

NFT

به لطف توانایی اتریوم در ایجاد قراردادهای هوشمند، امکان ایجاد NFTهای پیچیده‌ تری وجود دارد. به دلیل این ویژگی، اتریوم توانست به بزرگترین پلتفرم NFT در کل شبکه کریپتو تبدیل شود. انتظار می‌ رود با استفاده از استانداردهای ERC-20 و ERC-1155 حتی بهتر نیز بشوند. این ها امکان ایجاد توکن‌ های بسیار قدرتمند NFT را به راحتی از طریق یک استاندارد مشترک و بسیار قابل ادغام با سرویس‌ های مختلف می‌ دهد.

اتریوم و بیت‌ کوین تنها پلتفرم‌ هایی نیستند که قادر به ایجاد توکن‌ های NFT هستند، زیرا بلاک‌ چین‌ هایی مانند TRON، Solana، Tezos و EOS نیز این قابلیت را دارند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره Tezos

توکن NFT چگونه کار می‌ کند؟

توکن‌ های NFT عملکرد ثابتی ندارند. زیرا ممکن است بسته به پلتفرمی که در آن اجرا می‌ شوند، متفاوت باشد. همه‌ چیز به بلاک‌ چین بستگی دارد. زیرا هر کدام دارای قابلیت‌ هایی هستند که توکن‌ ها را به روشی مشخص می‌کند. برای اینکه آن را واضح‌ تر ببینید، بیایید شبکه اتریوم را مثال بزنیم.

NFT های این شبکه با توجه به NFT های شبکه‌ های دیگر مانند TRON در سطح داخلی تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها چندان قابل توجه نیستند، زیرا عمدتاً تنظیمات کوچکی برای اطمینان از سازگاری قراردادهای هوشمند با ساختار بلاک‌ چین هستند که در آن اجرا می‌ شوند.

در غیر این صورت، توکن‌ ها از عملکرد خاصی پیروی می‌ کنند که توسط برخی پارامترها دیکته می‌ شود، به جای استانداردهایی که از ساختار ERC-721 و ERC-1155 پیروی می‌ کنند. پس از ایجاد این دو استاندارد، اتریوم ابزارهایی را توسعه داد که توسعه پلتفرم‌ های NFT را آسان‌ تر می‌ کند.

این امر با ارائه هر دو قرارداد هوشمند استاندارد با عملکردهای خاصی حاصل می‌ شود که هر NFT برای کنترل و توسعه خود به آن نیاز دارد. بنابراین، تمام ERC-721 و ERC-1155 می‌ توانند NFTها را ایجاد، اصلاح، انتقال یا نابود کنند.

بیشتر بخوانید : ترون چیست؟ ارز دیجیتال TRX و مزایای آن

NFT

استفاده از توکن‌ های NFT

استفاده از توکن‌ های NFT بی‌ شمار است. در حال حاضر بسیاری از آن‌ ها در توسعه بازی یا برای مجموعه‌ های دیجیتال استفاده می‌ شوند. بله، کلکسیونی هستند. بسیاری به نادر بودن آن‌ ها علاقه‌مند هستند و برای صاحبان خود ارزش بالایی دارند. با گذشت زمان، صنعت بازی بیشتر و بیشتر به این حوزه علاقه‌ مند شده است.

برای درک بهتر، اگر در مورد برخی از بازی‌ های نقش آفرینی تحقیق کنیم، ممکن است از نشانه‌ های NFT برای نمایش اشیاء در بازی استفاده کنیم. ایده این است که چنین اشیایی در بازی بسیار کمیاب یا منحصر به فرد هستند. زیرا این باعث می‌ شود که برای بازیکن ارزشمندتر شود.
بهترین چیز این است که این بازی ها بازاری دارند که می‌ توانیم این اشیاء را مبادله کنیم. به لطف این قابلیت می‌ توان یک اقتصاد درون بازی با اشیاء با ارزش ایجاد کرد. این می‌ تواند کاربرد واقعی این توکن‌ ها در صنعت بازی باشد. به لطف این، شرکت سازنده بازی می‌ توانست مقدار زیادی پول به دست آورد.

کلکسیون‌ ها، کروم‌ ها، نقاشی‌ ها، تصاویر و حتی می توان در مورد میم‌ ها صحبت کرد. همه این کلکسیون‌ ها را می‌ توان با یک NFT نشان داد که میلیون‌ ها دلار ارزش داشته باشد. آن‌ ها را می‌توان در بازارهایی که این معاملات را ارائه می‌دهند معامله کرد یا فروخت.

چگونه در NFT سرمایه‌گذاری کنیم؟

برخلاف ارزهای دیجیتال، NFT به صورت عمومی در صرافی‌ ها معامله نمی‌ شود. آن‌ ها بسیار متنوع‌ اند و ارزش متفاوتی دارند. هنگام سرمایه‌گذاری در NFT مواردی مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ توجه کرد. مانند:

  •  NFT یک بازار جدید
    قبل از سرمایه‌ گذاری در NFT باید بدانید که بازار جدیدی است و آنالیز بازار برای پیش‌ بینی تغییرات قیمت در آینده وجود ندارد. پیش‌بینی آن با تکیه بر ارزهای دیجیتال کار درستی نیست. زیرا بازار کریپتو بی‌ثبات است. بنابراین سرمایه‌ گذاری در NFT مانند شرکت در لاتاری یا سرمایه‌ گذاری در کسب و کار کوچک که نتیجه‌ مشخصی ندارد.
  •  پروژه‌ های تقلبی NFT
    با اینکه NFT به امنیت خود افتخار می‌کند، اما از کلاه‌ برداری مصون نیست. مثلاً در Opensea کلاه‌ برداران زیادی هستند که NFTهای جعلی پروژه‌ های محبوب را با قیمت پایین می‌ فروشند. معمولاً یک پروژه واقعی NFT را در میان طیف وسیعی از پروژه‌ های فیک قرار می‌ دهند تا سرمایه‌ گذاران را گمراه کنند. به همین دلیل قبل از خرید از آدرس مناسب اطمینان حاصل کنید.
    نگرانی دیگر، امکان هک توکن از کیف‌ پول است. برخی NFTهای سایه‌ دار، کدی در خود دارند که مجوزهای کیف‌ پول را می‌ خواهد و پس از تأیید کلاهبرداران می‌ توانند وجوه را از کیف‌ پول سرقت کنند. هنگام مجوز دادن به کیف‌ پول، مراقب دسترسی‌ هایی که می‌دهید باشید.
  •  حق کپی‌ رایت NFT
    در حالی که تعداد زیادی NFT وجود دارد که حق چاپ و حقوق تجاری را به قطع می‌ دهند ولی هنوز این مسئله در قانون منعکس نشده است که مشکلات کپی رایت را ایجاد می‌ کند.
  • ذخیره‌ سازی NFT
    لینک NFT در دفتر کل ذخیره می‌ شود و برای حفظ امنیت NFT خریداری شده از دست هکرها، اطمینان حاصل کنید که از دسترسی غیر‌مجاز، دستکاری و سرقت در امان باشید.

NFT

سخن نهایی

توکن های NFT (Non-Fungible Token) به عنوان یک صنعت نوظهور و پیشرفته در حال رشد هستند. این توکن ها به عنوان مالکیت دارایی های دیجیتالی مانند تصاویر، ویدئوها، موسیقی و غیره استفاده می شوند. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، این توکن ها قابلیت تأیید مالکیت را دارند و به مالکان اجازه می دهند که این دارایی ها را به صورت آنلاین خریداری و فروش کنند.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید