همه چیز درباره تزوس (Tezos) و ارز XTZ!

تزوس

سیستم عامل‌ های قراردادهای هوشمند یکی از شلوغ‌ ترین و رقابتی‌ ترین بخش‌ ها را در صنعت رمزنگاری تشکیل می‌ دهند. در حالی که حل مشکلات تکنولوژیکی فعلی برای گسترش فضا بسیار مهم است. روش‌ های مختلفی برای تأمین تقاضای زیاد برای زیرساخت‌ های قرارداد هوشمند پایه وجود دارد. برای برنامه‌ های غیرمتمرکز مالی و مدیریت دارایی‌ های دیجیتال، تزوس با نماد XTZ خود، یکی از مهم‌ ترین‌ ها در این بخش تلقی می‌ شود.

تزوس بلاک چینی است که برای پشتیبانی و اجرای قراردادهای هوشمند ساخته شده است. شبکه اصلی XTZ که در ابتدا در سال ۲۰۱۴ طراحی و در سال ۲۰۱۸ فعال شد. و به عنوان رقیب شبکه اتریوم به موفقیت متوسطی دست یافت. تزوس تحت نظارت بنیادی با همین نام، که یک نهاد سوئیسی و مسئول ارتقا، کمک هزینه‌ ها، مشارکت‌ های استراتژیک و سایر فعالیت‌ هایی که باعث افزایش آگاهی از اکوسیستم تزوس می‌ شود، است. بیایید در ادامه‌ این مقاله اطلاعات بیشتری را در رابطه با XTZ بررسی کنیم.

بنیانگذاران تزوس

این پروژه که در ابتدا توسط آرتور بریتمن و همسرش کاتلین بریتمن آغاز شد. به دلیل اختلاف بین آن‌ ها و یوهان گورس، رئیس بنیاد تزوس، با تأخیرهای مختلفی روبرو شدند. با این حال، پس از شروع سنگین، تزوس با موفقیت بازار خرس (Bear Market) را راه اندازی کرد. که تبدیل به یک پروژه موفقیت آمیز شد. XTZ در ژوئیه ۲۰۱۷ با تهیه ۲۳۲ میلیون دلار، اقدام به عرضه اولیه سکه (ICO) کرد. این امر آن را به یکی از بزرگ‌ ترین ICOها تبدیل کرده است.

تزوس

تزوس چگونه کار می‌ کند؟

بیایید در این قسمت به نحوه کار Tezos بپردازیم. تزوس مانند بیشتر رقبای خود در زمینه بلاک چین به عنوان بستری برای ایجاد و اجرای برنامه‌ های غیرمتمرکز (DApps) و همچنین تبادل دارایی فعالیت می‌ کند. قراردادهای هوشمند در تزوس به زبان برنامه نویسی Michelson نوشته شده است. که به طور خاص برای پروتکل طراحی شده است.

شرکت کنندگانی که بیش از ۸۰۰۰ XTZ دارند می‌ توانند نماینده شوند. و از طریق ایجاد بلاک‌ های جدید شبکه را اداره کنند. مادامی که دارنده رمز ۸۰۰۰ XTZ نداشته باشد یا تمایل نداشته باشد سخت افزار مورد نیاز را تنظیم کند، می‌ تواند این کارها را به شخص دیگری واگذار کند.

بیشتر بخوانید : بلاک چین چیست؟

موارد استفاده از Tezos

مانند دیگر شبکه‌های بلاکچین، XTZ یک روش سریع برای تأیید معاملات مالی با میزان قابل قبولی از اعتماد است. در سپتامبر ۲۰۱۹، ژاندارمری بخش جرایم رایانه‌ای (C3N) به عنوان اولین آژانس‌های دولتی شناخته شد. که از تزوس برای تأیید هزینه‌های قضایی خود استفاده کرد.

همچنین می‌توان از تزوس برای انتقال مالکیت دارایی‌های غیر نقدینگی مانند املاک و مستغلات، هنر و جواهرات استفاده کرد. به عنوان مثال، شرکتی به نام MountX از تزوس در زمینه املاک و مستغلات در مکزیک استفاده می‌کند.

تزوس

اهمیت رمز ارز XTZ در چیست؟

تزوس چند تفاوت مهم با دیگر سیستم عامل‌ های قرارداد هوشمند در فضای بلاک چین دارد. تزوس از اصلاح خود استفاده می‌ کند تا امکان ارتقای شبکه را بدون نیاز به ایجاد دو بلاک چین مختلف فراهم سازد. به آنچه در مورد هارد فورک معروف بیت کوین، Bitcoin Cash، رخ داد، فکر کنید.

هدف تزوس جلوگیری از این سناریوهاست. با این حال تزوس می‌ تواند به صورت خودکار اصلاحات را انجام دهد و در مواردی از این دست بدون رو به رو شدن با اختلال خاصی ادامه دهد. در حالی که Ethereum 2.0 یک جهش بزرگ برای اتریوم است اما به یک بلاک چین جدید و جداگانه نیاز دارد. در حالی که تزوس به راحتی با فضای نظارتی در حال تغییر، سازگار می‌ شود.

استیک تزوس

استیکینگ (Staking) کم هزینه‌: دارندگان ارز تزوس قادر هستند در ازای استیک کردن و یا واگذار کردن دارایی‌ های خود پاداشی بگیرند. هیچ گونه محدودیتی در واگذار کردن توکن‌ های Tezos وجود ندارد، اما بعضی از بیکرها می‌توانند برای تعداد پذیرش خود محدودیت مشخص کنند. کاربرانی که دارایی‌ های خود را واگذار کنند، هر ۲۰ روز یک بار که معادل ۷ سیکل در شبکه ارز دیجیتال تزوس است، میزان مشخص از سود را دریافت خواهند کرد.
مدیریت قابل دسترسی: پلتفرم تزوس از ادغام بهترین ویژگی‌ های الگوریتم‌ های اثبات سهام سنتی و نمایندگی شده استفاده می‌ کند. الگوریتم اجماع اثبات سهام لیکوئید (LPoS) علاوه بر توزیع پاداش‌ ها، برای بیشتر اعضای شبکه شانس تاثیرگذاری روی شبکه (به صورت مستقیم یا غیر مستقیم) را فراهم می‌ کند.
به‌روزرسانی‌ های هماهنگ: وقتی که زمان هاردفورک یک بلاک چین فرا می‌ رسد، احتمال نوسان قیمت و آفلاین شدن موقتی شبکه آن وجود دارد که استیمیت (Steemit) یکی از جدیدترین نمونه‌ های آن است. ارز دیجیتال Tezos با دفتر کل خود اصلاح گرش می‌ تواند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
قراردادهای هوشمند تاییدپذیر: قراردادهای هوشمند و تاییدپذیر تزوس احتمال دارد در مقابل حملات سایبری نسبتا سرسخت تر بوده و به صورت کلی امن‌ تر باشد. لازم به ذکر است که عدم ثبت حمله به شبکه تزوس، تا حدی به کم بودن تعداد برنامه‌ های غیر متمرکز پشیبانی شده در این پلتفرم وابسته است.
ابتکار عمل آموزشی: تزوس برای تشویق توسعه دهندگان به تحلیل این پلتفرم، کمک هزینه‌ های مالی سنگینی اختصاص داده است. تاکنون حداقل ۳۰ میلیون دلار برای این کمک هزینه‌ ها اختصاص داده شده و Tezos با همکاری دانشگاه کینگزلند (Kingsland University)، برای ایجاد آموزش آنلاین در این زمنیه بسیار تلاش می کند.

تزوس

معایب ارز دیجیتال تزوس

تزوس، گزینه نامناسب برای استفاده‌ های تجاری: پلتفرم Tezos از نظر فنی شایسته تحسین است. اما برای استفاده‌ های تجاری خیلی گزینه مناسبی نیست. در واقع چنین استفاده‌ هایی هرگز از اهداف اصلی این پلتفرم به حساب نمی آیند. ارز تزوس ممکن است برای سرمایه گذاران، بیکرها و واگذارکنندگان دارایی از گزینه های مناسب باشد. اما کسانی که می خواهند با رمز ارزهای خود خرید و فروش انجام دهند، بهتر است بیت کوین، اتریوم یا دیگر ارزهای پیشرو در این زمینه را مد نظر قرار دهند.

تزوس، شبکه‌ ای جوان: تمرکز تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال تزوس همیشه بر زبان برنامه نویسی آن بوده و این موضوع ممکن است به ضرر سایر بخش‌ ها تمام شده باشد. تاکنون تعداد زیادی از کاربران به سوی این شبکه جذب شده‌اند. با این حال تزوس هنوز هم یک شبکه نوپا و نابالغ محسوب می‌ شود و تمام پتانسیل های آن هنوز هم به صورت کامل محقق نشده اند. با وجود پذیرش ارز دیجیتال تزوس توسط تعداد زیادی از کاربران، اعتمادی به ثابت ماندن هزینه کارمزد و سرعت تراکنش‌ های آن وجود ندارد. و توسعه دهندگان نیز در این باره هیچ حرفی نزده‌اند.

حاکمیت تزوس(Tezos governance)

تغییرات در تزوس از الگوی مسلط بر بلاک چین پیروی می‌ کند. تغییرات اعمال شده در بلاک چین توسط نمایندگان از طریق به روزرسانی کد ارسال می‌ شود. سپس سهامداران می‌توانند در مورد تصویب یا رد تغییرات رأی بدهند. به دلیل این الگوی خاص، اگر نمایندگان تغییرات پیشنهادی در بلاک چین را تأیید کنند، ممکن است اختلال های اساسی به وجود بیاید.
این تغییرات می‌ توانند شامل تغییرات سیستم مانند اصلاح در هزینه‌ ها و یا هر چیز دیگری باشد. این امر همچنین منجر به ایجاد یک جامعه فعال می‌ شود که درباره تغییرات و قوانین جدید برای بهتر شدن سیستم مباحثه کند. به عنوان مثال، در نوامبر سال ۲۰۲۰ ، Tezos از به روزرسانی دلفی (Delphi update) استفاده کرد که باعث کاهش حدود ۷۵% مصرف گاز شد. به روزرسانی هایی از این دست می‌ تواند برای توسعه DeFi در بلاک چین تزوس قابل توجه باشد. این مساله نشان می‌ دهد که چگونه حاکمیت زنجیره‌ ای می‌ تواند با روش های جدید تطبیق پذیر باشد.

تزوس

چگونه تزوس بخریم؟

یکی از راه‌ های خرید رمز ارز تزوس مراجعه به صرافی‌ های بین المللی مانند بیترکس (Bittrex) و بایننس (Binance) است. به این صورت که شما می‌ توانید با ارائه ارزهای فیات یا رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم برای خرید تزوس اقدام کنید. صرافی‌ های ذکر شده به دلیل حجم معاملات بالا و امکانات خاصی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند دارای اعتبار بالایی هستند. اما برای کاربران ایرانی به دلیل الزام مرحله‌ احراز هویت (KYC)، غیر قابل استفاده هستند. باید در نظر داشت که فایده‌ استفاده از صرافی‌ های ایرانی برای کاربران ایرانی این است که حساب‌ های نگهداری رمز ارز آ‌ن ها هرگز مسدود نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید