صرافی‌های بیت‌کوین

 

مقایسه صرافی‌های بیت‌کوین

مدت کوتاهی بعد از معرفی بیت‌کوین در سال 2009 صرافی‌های آنلاین برای تسهیل خرید و فروش بیت‌کوین راه‌اندازی شدند. در سال2010 MTGOX اولین صرافی بود که بیت‌کوین را وارد بازار کرد.MTGOX در اصل سایتی برای معامله‌ی کارت‌های مجیک و گدرینگ بود؛ اما معامله بیت‌کوین را نیز در نظر گرفت.

آن‌ها به سرعت هم از نظر تعداد کاربران و هم حجم معاملات رشد کردند و بیت‌کوین هزاران نفر را به خود جذب کرد، با این حال آن‌ها نتوانستند با سرعت پیش بروند و مشکلاتی در تبعیت از قوانین دولت پیدا کردند. در نهایت یک سرقت بزرگ بیت‌کوین از آن‌ها صورت گرفت و استقراض آن‌ها برطرف نشده باقی‌ماند.

در اوایل سال 2014 آن‌ها به طور رسمی اعلام ورشکستگی کردند؛ از این رو وقتی صرافی بیت‌کوین را انتخاب می‌کنید لازم است تحقیقاتی در مورد شرکت و عملکرد آن داشته باشید. بگذارید به برخی جنبه‌های مهم استفاده شده برای مقایسه ارزشمند اشاره کنیم.

حجم نقدینگی

صرافی با حجم معاملات سبک را در نظر بگیرید. اگر سفارش بزرگ داده شود که از ظرفیت لیست سفارش‌ها بیشتر باشد قیمت می‌تواند به طور قابل توجهی تغییر کند. برای جذب یک سفارش بزرگ بازار باید بتواند سفارش را بدون تغییر عمده‌ای در قیمت پوشش دهد. توانایی بازار برای پردازش چنین سفارش به نقدینگی بستگی دارد. شما می‌توانید با بررسی کردن حجم نقدینگی 30 روز اخیر صرافی به اطلاعات دقیق‌تری از حجم نقدینگی آن پی‌ببرید.

بیشتر بخوانید: صرافی متمرکز در مقابل صرافی غیرمتمرکز

هزینه و کمیسیون‌ها

اغلب صرافی‌های آنلاین بیت‌کوین برای هر معامله کامل شده هم از خریدار و هم از فروشنده کمیسیون دریافت می‌کنند. معمولا هزینه‌ها بین 1/0 تا 5/0 براساس حجم معامله کاربر است. نرخ‌ها براساس حجم کل ماهانه شما محاسبه شده واغلب به منظور تشویق حجم معاملات استفاده می‌شوند. برای نمونه HitBTC هزینه‌ها را براساس حجم 30 روزه در واحد دلار تعیین می‌کند. برای نشان دادن ساختار هزینه به جدول زیر مراجعه کنید.

Fee Marker

Fee Marker Trading days-30 (BTC)Volume Tier
%0.2 %0.1 BTC 0 0
%0.2 %0.08 BTC 100 1
%0.2 %0.06 BTC 200 2
%0.2 %0.04 BTC 500 3
%0.2 %0.02 BTC 1000 4
%0.2 %0 BTC 1500 5
%0.18 %0 BTC 2000 6
%0.16 %0 BTC 3000 7
%0.14 %0 BTC 4000 8
%0.12 %0 BTC 5000 9
%0.1 %0.01- BTC 6000 10
%0.09 %0.01- BTC 60000 11
%0.085 %0.01- BTC 200000 12
%0.075 %0.01- BTC 600000 13
%0.06 %0.01- BTC 2000000 14
%0.055 %0.01- BTC 6000000

15

 

بورس coinbase مدل دیگری برای کمیسیون دارد که مبنای آن طرح marker/taker است. میکرها سفارش‌هایی هستند که نقدینگی را وارد بورس می‌کنند و تیکرها سفارش‌هایی هستند که نقدینگی را حذف می‌کنند. برای نمونه اگر سفارشی را در orderbook ثبت کنید میکر خواهید دید و اگر سفارشی را برای خرید یک سفارش موجود انجام دهید تیکر کوین بیس صرفاً 0.25 درصد تمام تیکرها و صفر درصد تمام میکرها را به عنوان هزینه در نظر می‌گیرد.

چگونه تشخیص دهیم که یک صرافی معتبر و امن است؟

توصیه می‌کنیم از صرافی ناشناخته استفاده نکنید. قبل از اینکه معامله یا ترید ارزدیجیتال را در صرافی موردنظر شروع کنید، بررسی‌های لازم را در مورد معتبر بودن آن صرافی انجام دهید.
موارد زیر را در نظر بگیرید:
دامنه صرافی موردنظر را بررسی کرده و آدرس صرافی را در مرورگر خود بوکمارک کنید.
تحقیق کنید که صرافی مورد نظر چقدر در بازار اعتبار دارد.
در زمان بررسی صرافی ارزدیجیتال از کلیک کردن روی لینک‌های آنلاین خودداری کنید.
بررسی کنید آدرس صرافی در لیست اسکم (scam) نباشد یعنی کلاهبردار و متقلب.
از سرمایه‌گذاران و کاربران صرافی موردنظر در مورد صرافی سوال کنید و ببینید که صرافی سابقه معتبری دارد یا خیر.
پشتیبانی صرافی موردنظر به چه صورت است.
بررسی کنید که چه تیمی پشت این صرافی وجود دارد و وضعیت استفاده از تکنولوژی توسط صرافی چگونه است.
کارمزدها و نحوه قیمت گذاری‌ها در صرافی موردنظر چگونه است.
چقدر سرمایه در حال گردش است و سرمایه‌گذاران صرافی چه کسانی هستند.
صرافی موردنظر چه تعداد کاربر دارد و حجم معاملات آن چقدر است.
سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی صرافی را بررسی کنید؛ مطمئن شوید که این صرافی فعال است و برای کسب‌وکار خود هزینه می‌کند.

صرافی Binance

Binance یکی از معتبرترین و بهترین پلتفرم‌های خارجی در حوزه خریدوفروش ارزهای دیجیتال است که تاکنون توانسته است مشتریان زیادی را جذب کند. این صرافی به عنوان واسط بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کند .سایت بایننس برای کاربران ایرانی فیلتر هست و ایران را در لیست تحریم قرار داده است. برای استفاده از این سایت باید از وی‌پی‌ان (VPN) استفاده کنید تا به هویت ایرانی شما پی نبرند (از VPNهایی استفاده کنید که به شما آی‌پی ثابت می‌دهند؛ اگر برای هر بار استفاده از سایت از آی‌پی‌های مختلف استفاده کنید، ممکن است برایتان مشکل ساز شود.)همچنین در بایننس بدون احرازهویت نیز می‌توانید خریدوفروش بیت‌کوین انجام دهید (البته به مقدار 2 بیت‌کوین در روز). در این صورت، حتماً از VPN های با آی‌پی ثابت استفاده کنید.

صرافی FTX

صرافی FTX یک پلتفرم مبادله اوراق مشتقه (derivatives) است. مبادلات مشتقه، قراردادهای مالی بین دو یا چند طرف هستند که براساس قیمت آینده یک دارایی بسته می‌شوند. صرافی FTX فعالیت خود را از بهار سال 2019 شروع کرده است و به سرعت از نظر حجم معاملات جایگاه خود را بین 5 صرافی برتر ارزدیجیتال دنیا پیدا کرد. صرافی‌بایننس در پایان سال 2019 مبلغ قابل‌توجهی روی این صرافی سرمایه‌گذاری کرد تا همکاری این دو مرکز مبادلات ارز دیجیتال بسیار نزدیک شود.

صرافی Kucoin

Kucoin یک صرافی بدون دردسر برای تبادل رمزارز‌ها است که بسیاری از کوین‌های محبوب و منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد. در صرافی Kucoin علاوه بر امکان خریدوفروش بین خریدار و فروشنده و تعیین قیمت توسط آن‌ها، کاربران می‌توانند مستقیماً ارزهای دیجیتال خود را از این صرافی تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه خرید ارزدیجیتال در صرافی‌ها چقدر است؟

صرافی آبان تتر

این صرافی که در حال حاضر جزو بهترین و معتبرترین صرافی‌های ارزدیجیتال در ایران است، فعالیت خود را توسط جمعی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف که تیمی جوان و علاقه‌مند بودند، از سال ۱۳۹۷ آغاز کرد و به رشد در این مسیر ادامه داد.

هدف صرافی آبان‌تتر در ابتدا فراهم کردن شرایط آسان خریدوفروش ارزتتر برای کاربران ایرانی بود، اما امروزه لیست بلند بالایی از تمام کریپتوکارنسی‌های پرمعامله جهانی از بیت‌کوین و اتریوم و تتر گرفته تا ارزهای نه چندان سرشناس اما آینده‌داری مانند سوایپ، ترا، آراگون و الروند را نیز به پلتفرم خود افزوده است.

صرافی اکسیر

صرافی اکسیر یکی‌دیگر از صرافی‌های ارزدیجیتال ایرانی است در این سایت لوگوی ساماندهی شده وجود دارد که هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است. کارمزد این سایت دارای ۵ سطح مختلف است و برای افراد مبتدی میزان کارمزد ۰.۲۵% در نظر گرفته شده است.

از پشتیبانی تلفنی و تیکتی برخوردار بوده و شرایط استفاده از خدمات و تعهدات مرتبط به کاربران به‌صورت شفاف بیان شده است. اکسیر ادعا دارد که کیف‌پول‌های آنلاین آن از سرویس‌های شرکت آمازون که فوق امن هستند و دارای دسترسی چندلایه و محافظت شده است، استفاده می‌کنند.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید