صرافی متمرکز و غیر متمرکز

 

صرافی متمرکز چیست ؟

یک صرافی متمرکز (Centralized Exchange) مشابه بانک‌های امروزی عمل می‌کند؛ یک (یا چند) نفر مالک آن می‌باشد و از امنیت خوبی برخوردار است و از یک سری قوانین و مقررات پیروی می‌کند. این صرافی‌ها در میان سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارند و کاربران به راحتی می‌‌توانند یکی از این صرافی‌ها را برای مبادلات ارزهای دیجیتال انتخاب کنند.
صرافی‌های متمرکز یک نوع پلتفرم معاملاتی آنلاین هستند که برای انجام خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر اغلب معامله‌گران و سرمایه گذاران حوزه ارزهای رمزنگاری شده، از خدمات صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه اکثر ارزهای دیجیتال بصورت نامتمرکز پیاده‌سازی شده اند، ممکن است که استفاده از واژه صرافی متمرکز برای برخی از افراد گمراه کننده باشد. پس مفهوم صرافی متمرکز دقیقا چیست و چرا این صرافی‌ها در دنیای کریپتوکارنسی بسیار پر اهمیت هستند؟
در اینجا مفهوم متمرکز بدین معنی است که باید یک فرد یا شخص ثالثی وجود داشته باشد که در انجام شدن معاملات کمک کند و بر آن ها نظارت داشته باشد. تریدرها برای خرید و فروش و همینطور مدیریت دارایی‌های خود به این شخص ثالث اعتماد دارند.

مثل بانک که افراد برای نگهداری سرمایه خود به آن اعتماد می‌کنند. یکی از دلایل بوجود آمدن بانک‌ها، تامین امنیت و نظارت بر دارایی‌های افراد است، چراکه افراد به تنهایی نمی‌تواننند این شرایط را به طور قطع برای سرمایه خود فراهم کنند. صرافی‌های متمرکز نیز دقیقا برای عمل کردی مشابه بانک، در حوزه رمز ارزها ایجاد شده‌اند.

هر فرد می‌تواند با اعتماد به صرافی، معاملات خود را به راحتی انجام دهد، علاوه بر این می‌تواند صرافی را به عنوان شریک تجاری خود در نظر بگیرد و برای انجام معاملات مارجین از آن پول قرض بگیرد.
با توجه به اینکه هر ارز دیجیتال در کیف پول دیجیتالی یا سخت افزاری مخصوص خود نگه داری می‌شود، این خطر بزرگ وجود دارد که با فراموش کردن رمز عبور کیف پول‌ها، صدها هزار دلار از سرمایه افراد از دست برود.

این مشکل در صرافی های متمرکز بر طرف شده است و تمام سرمایه در یک حساب که تعداد زیادی ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند، توسط یک فرد محافظت خواهد شد.

مزایای صرافی متمرکز

  •  دارای محبوبیت زیادی است.
  • امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  •  نظارت قانون در آن بیشتر بوده و نیاز به مجوز برای راه‌‌اندازی دارد.
  •  دارای حجم نقدینگی بالایی می‌باشد.
  •  سفارشات معاملات با سرعت زیاد پردازش و انجام می گردد.
  • امکان بازیابی رمز حساب کاربری

معایب صرافی متمرکز

  •  صرافی متمرکز به راحتی هک می‌شود؛ بنابراین ممکن است سرمایه گذاران دارایی خود را از دست بدهند و از هیچ طریقی قادر به بازگرداندن آن نباشند.
  •  امکان دارد کل موجودی افراد یک شبه ناپدید شود.
  • صرافی کنترل بیشتری را روی داده ها و اطلاعات کاربران دارد.
  •  کارمزدها بر اساس تعداد سفارشات افراد محاسبه می‌شوند.

ارائه‌ی رمز شخصی حساب کاربری به صرافی احتمال توقیف سرمایه‌ی شما را افزایش می‌دهد.

ضعف سیستمی برای جلوگیری از حملات سایبری

  •  ارائه‌ی اطلاعات غلط در زمینه‌ی حجم معاملات و قیمت ارزهای دیجیتال توسط برخی از صرافی‌‌ها
  • افزایش صرافی‌‌های غیرمتمرکز و ارائه‌ی خدمات کاربردی، جایگاه صرافی‌‌های متمرکز را به خطر انداخته است.
  •  عدم ثبت اطلاعات در شبکه‌ی بلاک چین

1. صرافی متمرکز بیترکس

بیترکس یکی از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است که روزانه حجم بسیار بالایی از معاملات در آن انجام می شود. عمده شهرت این صرافی به دلیل امنیت بسیار بالای آن به واسطه تایید هویت دو مرحله ای است.

همچنین امکان معامله بیش از 190 ارز دیجیتال در صرافی بیترکس برای کابران امکان پذیر است.این صرافی در اقدامی غیر منتظره چند سال قبل بدون هرگونه اطلاع قبلی حساب تعداد زیادی از کاربران ایرانی را مسدود کرد که مورد انتقاد افراد بسیار زیادی قرار گرفت.

2. صرافی متمرکز بیتفینکس

این صرافی که توسط شرکت آی فینکس اداره می‌شود، یکی از صرافی های قدیمی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این صرافی در سال 2012 تاسیس و در هنگ کنگ واقع شده است. بارزترین ویژگی این صرافی که آن را بین کاربران محبوب کرده است، پشتیبانی از مهم¬ترین ارزهای دیجیتال است. برخی از این ارزها عبارتند از: بیت کوین،اتریوم، ریپل و غیره.
در جدیدترین بیانیه منتشر شده از سوی صرافی بیتفینکس، خبر از راه اندازی صرافی بیت کوین و سایر ارزهای یجیتال به صورت غیرمتمرکز و مبتنی بر اتریوم است.

3. صرافی متمرکز پولینکس

این صرافی را می‌توان یکی از امن‌ترین و محبوب ¬ترین صرافی‌های آمریکا نامید.

زمان تاسیس این صرافی، سال 2014 و واقع در ایلات متحده آمریکاست. یکی از ویژگی‌های بارز این صرافی این است که کارمزد شارژ و برداشت از حساب در صرافی پولینکس، صفر است.

این صرافی بیش از 90 درصد کیف پول‌های دیجیتالی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. برای ایجاد حساب در این صرافی کافی است که وارد سایت رسمی پولینکس شوید و ثبت نام کنید. در این صرافی اسکن کارت ملی و عکس کامل از چهره کاربر برای تایید هویت دریافت می شود. البته لازم به تذکر این صرافی به دلیل تحریم¬‌های اعمال شده، به ایرانیان سرویس نمی‌دهد.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز یا DEX، بستری برای انجام معاملات به‌صورت غیرمتمرکز است و از بلاک چین وقراردادهای هوشمند برای حذف واسطه‌ها استفاده می‌کند. با یک صرافی غیرمتمرکز کاربران می‌توانند بدون نیاز به واریز ارزهای دیجیتال به کیف پول صرافی‌ها، از داخل کیف پول خودشان معاملات را انجام دهند.

وقتی صحبت از خریدوفروش و تبادل ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، ذهن‌ها به‌سمت صرافی‌هایی نظیربایننس و کوین بیس می‌رود و این موضوع بی‌علت نیست. سهولت استفاده از آنها و محبوبیت‌شان باعث شده است تا کمتر کسی نیاز به صرافی‌های دیگر را حس کند. اما ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال با نحوه کار این صرافی‌ها در تضاد است.

هک و سرقت و همچنین امکان بلوکه‌شدن دارایی‌ها اصلی‌ترین خطراتی هستند که دارایی‌های معامله‌گران در یک صرافی متمرکز را تهدید می‌کنند. اما در یک صرافی غیرمتمرکز معتبر که کدنویسی بی‌نقصی داشته باشد، این خطرات دیگر وجود ندارند. در این صرافی‌ها، دارایی‌ها مستقیم از کیف پول معامله‌گر برداشت می‌شود و هیچ شخص ثالثی مدیریت ارزها را برعهده نخواهد داشت.

برای فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به واردکردن اطلاعات شخصی و حساس نیست و تنها با اتصال یک کیف پول می‌توانید از خدمات یک DEX استفاده کنید.

البته به‌دلیل مشکلات فنی که گاهی اوقات برای صرافی‌های غیرمتمرکز پیش می‌آید، پشتیبانی نکردن از همه ارزهای دیجیتال و همچنین مسئله مقیاس‌پذیری بلاک چین‌ها (کندی تراکنش‌ها)، هنوز بیش از ۹۰٪ حجم معاملات ارزهای دیجیتال روی صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود و معامله‌گران آن‌طور که باید فعلاً به صرافی‌های غیرمتمرکز اعتماد ندارند. بااین‌حال،‌ در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد چشم‌گیر در حجم معاملات این صرافی‌ها بودیم و امیدواری زیادی برای آینده این صرافی‌ها وجود دارد.

 

مزایای صرافی غیرمتمرکز

  •  دارای حریم خصوصی پیشرفته‌ای به دلیل عدم نیاز به ثبت نام و اجراز هویت در صرافی دارند.
  • تمام معاملات به صورت همتا به همتا توسط قراردادهای هوشمند و با برنامه ریزی انجام می‌شود.
  •  امکان خرابی و دستکاری و جعل آن وجود ندارد.
  •  کاربران کنترل کامل را در اختیار دارند.
  •  بسیار ایمن و در برابر حمله هکرها مقاوم است.
  • کارمزد معاملات در این نوع صرافی هم بسیار کم است.
  •  دارای سیستم قانون گذاری پیچیده‌ای است و برای راه اندازی نیاز به مجوز ندارد.

معایب صرافی غیرمتمرکز

  •  در حال حاضراز محبوبیت کمتری نسبت به صرافی متمرکز برخوردار است.
  •  ویژگی‌های کم و محدودتری نسبت به صرافی متمرکز دارد.
  • دارای نقدینگی کمتری است.
  • سفارشات معاملات را با سرعت کمتری در مقایسه با صرافی متمرکز پردازش کرده و انجام می‌دهد.

1. وِیوز دکس (Waves Dex)

ویوز دکس را به‌صورت کوتاه «ویوز»، یکی از زیر شاخه‌های ارزهای دیجیتالی ویوز و بلاک چین آن است. این صرافی با در اختیار قرار دادن و استفاده از هر دو ساختار متمرکز و غیرمتمرکز، دران واحد امنیت و سرعت‌بالای خدمات را برای شما به همراه دارد.با این کار و با استفاده از دنیای غیرمتمرکز، امنیت برای شما و از طریق سرویس‌های متمرکز سرعت در خدمات، حاصل خواهند شد. ازاین‌رو ویوزدکس برای بهتر شدن از هر دو گزینه بهره می‌برد.این صرافی غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای بیت کوین، اتریوم و … را با توکن‌های ویوز یا توکن‌های دیگر روی پلتفرم تبادل کنید.
در حال حاضر حجم معاملات بیت کوین در این صرافی ۱۷۲ بیت کوین است.
تذکر: در هنگام ثبت‌نام در ویوز دکس، عبارت پشتیبان خود را به خاطر بسپارید چراکه این عبارت تنها راه شما برای بازیابی سرمایه‌هایتان خواهد بود.

2. اوپن لجر دکس (OpenLedger Dex)

اوپن لجر، شرکتی دانمارکی و مبتنی بر بلاک چین است که راهکاری غیرمتمرکز را برای بازار ارزهای دیجیتالی ارائه نموده.
این شرکت با مهیا کردن صرافی‌ای غیر متمرکز با نام اوپن لجر دسک و بهره گیری از تکنولوژی «بیت شیر»، خدمات مختلفی را برای کاربران ارائه می‌کند.بازگشایی حساب کاربری در این صرافی بسیار اسان است و نیاز به هیچ دعوتنامه و ثبت نام خاصی نیست. تنها باید نام کاربری و رمز عبور خود را به خاطر بسپارید، چرا که تنها با این دو عبارت می‌توانید ‌وارد صرافی شوید. پسوورد شما در این صرافی تقریبا چیزی به شکل عبارت زیر خواهد بود:
P5K1qu91RAGxbc2xnH9sKvhCb31ocokr1XEKLmVXfBQFP
حجم معاملات اوپن لجر دکس در حال حاضر ۳۲۰ بیت کوین است که برای این صرافی با حدود ۱۲۰ ارزدیجیتالی پشتیبانی شده، بسیار مناسب است.

3. کریپتو بریج دکس (CryptoBridge Dex)

کریپتوبریج از نام‌های تازه‌وارد در بازار صرافی‌های ارزهای دیجیتالی است. این صرافی غیرمتمرکز بر پایه شبکه بیشتر کار می‌کند و قابلیت پشتیبانی از بیشتر ارزهای دیجیتالی را نیز داراست. شما با در اختیار داشتن کلیدهای شخصی مخصوص به خود، تنها فردی هستید که به سرمایه‌هایتان دسترسی خواهید داشت.
این صرافی با داشتن گزینه‌های فروش منحصربه‌فرد، از دیگر صرافی متمایز است:
داشتن توکن‌های مخصوص به خود بانام بریج کوین (BCO). اعطای پنجاه درصد سود به دارندگانBCO.

به دلیل وجود سرورهای قدرتمند هیچ نقصی تابه‌حال در این صرافی گزارش نشده.
فرایند وارد شدن به‌حساب کاربری شما نیز بسیار آسان است. تنها کافی است نام کاربری‌ای را انتخاب کنید که تابه‌حال کسی آن را انتخاب نکرده است. رمز عبور شما نیز، عبارتی رمزنگاری‌شده، خواهد بود. مانند مثال پایین :
P5K19WQQp1WWtWQjXwDA2cmPpoyqJhcCfhqYQt5TFC4tW
حجم معاملات فعلی این صرفای نیز باوجود ۲۱ ارز پشتیبانی شده، ۳۲ بیت کوین است.ورود به صرافی کریپتو بریج دکس

4. بیت اسکوئر (BitSquare)

این صرافی با استفاده از سازوکار همتا به همتا، بستری مناسب برای ارزهایی همچون بیت کوین را فراهم آورده است. این صرافی به‌طور کامل غیرمتمرکز است، از همین رو هیچ نیازی به شناسه کاربری یا تائید ایمیل یا حتی واردکردن ایمیل نیست.

به دلیل ناشناس بودن کامل، از TOR استفاده کرده و هیچ ارز دیجیتالی یا پول دارای پشتوانه نیز در سرورهای خود نگه‌داری نمی‌کند.این صرافی در حال حاضر از ۱۲۶ ارز (با احتساب بیت کوین) و پلتفرم‌های ویندوز، مک و لیکونس پشتیبانی می‌کند. حجم تبادلات در این صرافی، با توجه به یازده ارز قابل‌تبادل، ۴ بیت کوین است.
لازم به ذکر است که اسم این ارز به دلیل مسائل مربوط به کپی‌رایت به بیت کیو تغییر کرده است.
ورود به صرافی بیت اسکوئر

5. استلار دکس (Stellar Dex)

همه استلار را با بلاک چین مخصوص به خود و ارزدیجیتالی‌اش می‌شناسیم؛ حالا به نظر می‌رسد این شرکت با ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز پا به این عرصه گذاشته است.به‌منظور استفاده از این صرافی، لازم است که یک جف کلید برای خود ایجاد کنید. این جفت کلیدها شامل :یک کلید عمومی است. کلید عمومی به‌منظور تائید هویت حساب کاربری و دریافت وجوه استفاده می‌شود.یک کلید مخفی: کلید مخفی به‌منظور دسترسی به‌حساب کاربری و انجام تراکنش‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در دست داشتن این کلید، هرکسی قادر خواهد بود تا به سرمایه‌های شما دسترسی پیدا کند.
با ایجاد یک جفت کلید، شما کلیدی را دریافت می‌کنید که به شکل زیر خواهد بود:
SBXNBVE5RNAGP73VGAJPB4A7OW3JHRECICCUCPGCXNI24HVGFVUXOPNU
پس از وارد شدن به‌حساب کاربری، کلید عمومی شما به شما نشان داده خواهد شد و به‌منظور فعال کردن آن و انجام تراکنش لازم است تا ۲۰ لومن در حسابتان موجود باشد.
حجم معاملات فعلی ۲۲ بیت کوین است.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید