مفهوم اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال!

نهنگ ارز دیجیتال

اصطلاحات زیادی در دنیای ارز دیجیتال به ویژه بیت‌ کوین وجود دارد. هر فردی که می‌خواهد وارد بازار ارزهای دیجیتال شود باید با اصطلاحات این بازار آشنا باشد. در این مقاله می‌خواهیم راجب یکی از پرکاربردترین اصطلاحات یعنی نهنگ ارز دیجیتال صحبت کنیم.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ یکی از بزرگ‌ ترین موجودات روی کره زمین است. همان طور که از نام آن مشخص است؛ صحبت از سرمایه زیاد و در اختیار داشتن منابع عظیم است. افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین رمز ارزهای فعالیت می‌کنند و سهم زیادی از این بازار متعلق به آن هاست را نهنگ بازار ارز دیجیتال گویند. برای مثال افرادی که بیشترین بیت‌ کوین را دارند نهنگ هستند. هرگونه عملی از سمت این افراد می‌تواند بازار ارز دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهد.
در ادامه مقاله می‌گوییم که نهنگ‌ها چگونه بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

پامپ قیمت

نهنگ پس از بررسی بازار تصمیم می‌گیرد قیمت ارز خود را افزایش یا کاهش دهد.

افزایش یا پامپ قیمت زمانی است که نهنگ ارز دیجیتال تصمیم می‌گیرد قیمت ارز خود را افزایش دهد و تمام سرمایه خود را به یک باره با قیمتی بالاتر وارد بازار می‌ کند. بازار در این زمان توانایی خرید این حجم از رمز ارز را ندارد به همین دلیل افزایش قیمت ناگهانی ارزهای دیجیتال را به دنبال دارد. در این زمان بسیاری از افراد و یا حتی تریدرهای با تجربه ممکن است رمز ارز را خریداری کنند در این صورت نهنگ ارز مورد نظر را با قیمتی بالاتر به فروش می‌رساند. در اینجا قیمت ارزهای دیجیتال رشد نوسانی می‌کند و به اصطلاح پامپ اتفاق می‌افتد.

دامپ قیمت

در اینجا نهنگ‌ ها پس از بررسی بازار با علم اینکه بازار توانایی خرید این حجم از رمزارز را ندارد تصمیم می‌گیرند کل موجودی خود را با قیمتی پایین‌ تر به فروش برسانند. بن ارزش رمز ارزها پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند. در این زمان نهنگ‌ ها اقدام به خرید رمز ارز مورد نظر می‌کنند و پس از اینکه به اندازه کافی رمز ارز خریداری کردند کل سرمایه خود را از بازار خارج می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: پدیده pump and dump در ارزهای دیجیتال چیست؟

نهنگ ارز دیجیتال

ویژگی‌ های نهنگ ارزهای دیجیتال

  1. باید سرمایه زیادی در کیف پول خود داشته باشند.
  2. نهنگ‌ ها نباید تمام سرمایه خود را وارد بازار کنند یا از بازار خارج کنند.
  3. نهنگ‌ ها نباید قابل شناسایی باشند یا اثری از خود برجای گذارند.
  4. باید افراد با تجربه و حرفه‌ ای در بازار ارزهای دیجیتال باشند.
  5. این افراد باید هوشمندانه قیمت‌ ها را در بازار جا به‌ جا کنند.
  6. نهنگ‌ ها باید به کل بازار تسلط کامل داشته باشند و در زمان مناسب با سرمایه کافی وارد بازار شوند.

تأثیر نهنگ‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال

نهنگ‌ ها کاربرانی هستند که دارایی زیادی در کیف پول خود دارند. به همین دلیل با زیرکی و هوشیاری می‌توانند قیمت ارزها را در بازار جا به‌ جا کنند.

بازار هدف ارز دیجیتال بیت‌ کوین

امروزه با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال نهنگ‌ ها فعالیت خود را در این بازار بیشتر کرده‌اند. نهنگ‌ ها علاوه‌ بر اینکه روی بازارهای بیت‌ کوین و اتریوم فعالیت می‌کنند بر روی بازارهای خرد هم فعالیت دارند.

هدف نهنگ‌ های ارز دیجیتال

ارزهای معروف مانند بیت‌ کوین و اتریم تنها بازار هدف نهنگ‌ ها نیستند. ممکن است شما تأثیر نهنگ‌ ها را در بازارهایی مانند بیت‌ کوین و یا اتریوم بیشتر احساس کنید؛ اما نهنگ‌ ها در ارزهای نو ظهور نیز فعالیت می‌کنند تا زمانی که قیمت این گونه ارزهای مانند بیت‌ کوین و اتریوم بالا رفت بتوانند سود کلانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 25 اصطلاح ارزهای دیجیتال

مزایای نهنگ‌ ها در بازار ارزهای دیجیتال

  1. وجود سرمایه‌ داران در بازارهای مالی باعث می‌شود این بازار بزرگ‌ تر شود. از این رو هرچه بازار مالی بزرگ‌ تر باشد امنیت بازار نیز بالاتر می رود.
  2. بالا بودن دارایی نهنگ‌ ها دارایی بازار را افزایش می‌دهد. همین باعث قدرت و توسعه این پلتفرم می‌شود.
  3. حضور سرمایه‌ داران آگاه در بازار و استراتژی ترید آن‌ ها باعث می‌شود بازار نیاز به سرمایه و استراتژی ترید بیشتری داشته باشد. به همین دلیل کار برای نهنگ‌ ها نیز سخت‌ تر می‌ شود.
  4. با بزرگ شدن بازار و ورود سرمایه‌ گذاران آگاه تأثیر نهنگ‌ ها در بازار کمتر احساس می‌ شود.

نهنگ ارز دیجیتال

معایب وجود نهنگ در بازار

نهنگ‌ ها با ایجاد آشوب‌ در بازار باعث می‌شوند تازه‌کاران با ضررهای کلانی مواجه شوند.

سخن پایانی

نهنگ‌ ها به شدت بر شرایط بازار تأثیرگذار هستند. به همین دلیل نباید نهنگ‌ ها را دست کم گرفت. اما نهنگ‌ ها تنها عامل تأثیرگذار بر قیمت ارزها نیستند. عوامل بسیاری هستند که در قیمت ارزها در بازار دخیل‌ اند.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید