ارز دیجیتال سبز چیست؟

ارز دیجیتال سبز

زمانی که ایلان‌ ماسک، رئیس تسلا گفت که این خودروساز برقی دیگر بیت‌ کوین را به عنوان پرداخت برای وسایل نقلیه نمی‌ پذیرد، ارزش آن به شدت کاهش یافت. ماسک گفت که نگران تأثیر ارزهای دیجیتال بر محیط‌ زیست است. اما آیا جایگزین‌ های سازگار با محیط‌ زیست وجود دارد؟ آیا ارز دیجیتال سبز وجود دارد؟ ارز دیجیتال سبز مفهومی است که بیانگر ارزهایی است که برای تولید به محیط زیست آسیبی نمی رسانند.

چرا ارز دیجیتال برای محیط زیست مضر است؟

این، سطح بالای قدرت پردازش کامپیوتری مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال است که دوستداران محیط‌ زیست را نگران می‌ کند.

فرآیند استخراج از موارد زیر استفاده می‌کند :

  1. رایانه‌ های پر قدرت که برای تأیید تراکنش‌ ها در ازای کوین رقابت می‌ کنند.
  2. مقادیر زیادی برق برای حل الگوریتم‌ های پیچیده
  3. منابع انرژی تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ که کثیف‌ ترین سوخت فسیلی جهان است.

چرا بیت‌ کوین انقدر برای محیط‌ زیست مضر است؟

بر اساس شاخص مصرف برق بیت‌ کوین که توسط مرکز مالی دانشگاه کمبریج اداره می‌شود، استخراج بیت‌ کوین سالانه بیشتر از مالزی یا سوئد انرژی مصرف می‌ کند. طبق ادعای کمپین‌ های تبلیغاتی، تأثیر این مسئله زمانی تشدید می‌ شود که بیشتر استخراج‌ ها در کشور چین است. چینی که به شدت به نیروی زغال سنگ متکی است!

بیت‌ کوین در 14 ماه گذشته با تغییرات ناگهانی رو به رو شد. قیمت آن در طول همه‌ گیری کرونا افزایش یافت. اما قیمت آن که از حدود 6500 دلار در مارس 2020 به 64000 دلار رسیده بود، ناگهان نیمی از ارزش خود را از دست داد. بعد از سرکوب‌ های چین به خاطر ردپای کربن دوباره سقوط کرد. اگر قیمت بیت‌ کوین دوباره افزایش یابد، میزان سوخت فسیلی درگیر در این فرآیند نیز افزایش خواهد یافت.

در اوایل سال جاری، تسلا اعلام کرد که 1.5 میلیارد دلار (1.1 میلیارد پوند) بیت‌ کوین خریداری کرده است. ایلان‌ ماسک از آن زمان تأیید کرده است که سرمایه‌ گذاری خود را در بزرگ ترین ارز دیجیتال جهان انجام نمی دهد و در عوض منتظر می‌ ماند تا روشی پایدارتر برای استخراج پیدا شود.

6 ارز دیجیتال سبز

محیط‌ بانان و ماسک موافق هستند که در استخراج بیت‌ کوین از مقدار نگران کننده‌ ای از سوخت‌ های فسیلی استفاده می‌ شود. با این حال، ارزهای دیجیتال جایگزین و سازگار با محیط‌ زیست نیز وجود دارند که آسیب کمتری به کره زمین وارد می‌ کنند. این مسئله نگرانی‌ های پیرامون ارزهای دیجیتال و محیط‌ زیست را برطرف می کند.

معمولاً در ارزهای کوچک تر ردپای کربن کمتری دیده می شود. اما این ممکن است صرفاً به این دلیل باشد که تراکنش‌ های کمتری با آن ها انجام می‌ شود. با این حال، دارایی‌ های دیجیتالی وجود دارند که از نظر انرژی کارآمدتر هستند و به این معنی است که اثرات زیست محیطی آن‌ ها کاهش می‌ یابد.

بر اساس تحقیقات TRG Datacenters، این ارزهای دیجیتال از نظر انرژی مورد نیاز خود کارآمدترین هستند:

IOTA : کیلو وات ساعت (0.00011)

 XRP : کیلو وات ساعت (0.0079)

Chia : کیلو وات ساعت (0.023)

ما در اینجا شش ارز دیجیتال را معرفی می‌ کنیم که نسبت به بیت‌ کوین با محیط‌ زیست سازگارتر هستند:

Chia

TRG Datacenters می‌ گوید چیا نمونه خوبی از یک ارز دیجیتال پایدار است که به گونه‌ ای طراحی شده که انرژی کمتری مصرف کند. فرآیند “کشت” مورد استفاده چیا از هارد دیسک‌ ها استفاده می‌ کند.

نکات مهم در مورد ارز دیجیتال سبز Chia:

سکه‌ های چیا را می‌توان بر روی هارد دیسک‌ های لپ‌ تاپ یا رایانه‌ های رومیزی پرورش داد و از فضای بلا استفاده می‌توان برای «قطعه‌ ها» استفاده کرد. هنگامی که نرم افزار به طور کامل دانلود شد، رایانه شما نقشه را برای شما انجام می‌ دهد و شروع به کشت چیا می‌ کند.

این رویکرد، کشت چیا را برای کاربران خانگی آسان‌ تر می‌ کند. زیرا به مقدار زیادی برق مانند ارزهای دیجیتال استخراج شده متکی نیست. با این حال، برخی از منتقدان هنوز ادعا می‌ کنند که چیا آن طور که ادعا می‌ کند دوستدار محیط‌ زیست نیست. زیرا منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای سخت‌ افزار کامپیوتر و افزایش سطح زباله‌ های الکترونیکی شده‌ است.

ارز دیجیتال سبز

IOTA

آیوتا از “Tangle” استفاده می‌ کند، یک شکل جایگزین از فناوری که نیازی به ماینر ندارد و توسط دستگاه‌ های کوچک‌ تر نگهداری می‌ شود. به همین دلیل، نیاز به انرژی کمتری دارد.

Cardano

برخلاف ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌ کوین، کاردانو از یک سیستم اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می‌ کند. این امر مستلزم آن است که کاربران برای پیوستن به شبکه، توکن‌ هایی را خریداری کنند و در مصرف انرژی صرفه‌ جویی نمایند.

نکات مهم درباره‌ ارز دیجیتال سبز Cardano

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از بنیان‌ گذاران اتریوم، دومین ارز‌ دیجیتال بزرگ پس از بیت‌ کوین توسعه یافته است. این ارز دیجیتال می‌ تواند در هر ثانیه 1000 تراکنش انجام دهد. در صورتی که در هر ثانیه 7 تراکنش با بیت‌ کوین انجام می‌ شود.
Ouroboros اولین پروتکل مبتنی بر بلاک‌ چین است که توسط همتایان بررسی شده است. طبق ادعای کاردانو این ارز می‌ تواند نیازهای جهانی را بدون به خطر انداختن امنیت و یا پایداری محیط‌ زیست برطرف سازد.
کاردانو مسلماً شناخته شده‌ ترین ارز دیجیتال سبز است و در زمان نگارش این مقاله پنجمین ارز دیجیتال بزرگ به حساب می‌ آید.
بر اساس تجزیه‌ و تحلیل TRG Datacenters، مصرف انرژی آن 0.5479 کیلو وات ساعت می باشد.

بیشتر بخوانید : 10 کیف پول برتر کاردانو در سال 2023!

NANO

مراکز داده TRG ارز نانو را نیز برجسته کرده‌ اند، حتی اگر در لیست مصرف انرژی گنجانده نشده باشد.

موارد مهم در مورد NANO

ارز‌های دیجیتالی همچون بیت‌ کوین براساس اثبات کار اجرا می‌ شوند، در تلاش‌ اند تا ضایعاتی را که ناشی از تراکنش‌ های رمزنگاری است را کاهش دهند.

برای افزایش بهره‌ وری و کاهش مصرف انرژی از پروتکل اجماع نظر استفاده می‌ کند.

علاوه‌ بر سازگاری با محیط‌ زیست انتقال نانو آنی و تراکنش‌ های آن رایگان است.

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال نانو (Nano) و هر آنچه که باید بدانید!

Solarcoin

یک ارز جهانی، مستقل و پایدار است که برای گسترش تولید انرژی خورشیدی از طریق دریافت پاداش به صورت کوین‌ طراحی شد. ژنراتورها به ازای هر مگاوات ساعت انرژی تولید شده، یک Coin دریافت می‌ کنند.

Bitgreen

این ارز دیجیتال دوستدار محیط‌ زیست به عنوان جایگزینی سبز برای بیت‌ کوین راه‌ اندازی شد. مانند سولارکوین، با تشویق رفتارهای مثبت محیط‌ زیستی و پاداش به کاربران برای اقداماتی از جمله نوشیدنِ قهوه و جمع‌ کردنِ داوطلبانه خودروها به دست می‌ آید که می‌ توانند در مبادلات از آن استفاده یا با شرکا bitgreen خرج کنند.

دورنمای ارز دیجیتال سبز

با افزایش نگرانی‌ ها درباره‌ سطوح انرژی مورد استفاده در استخراج ارز‌های دیجیتال، به طور مداوم ابتکارات جدیدی برای بهبود سازگاری محیط‌ زیست در حال ظهور است. این ها شامل افزایش استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر، پروتکل‌ های کارآمدتر انرژی و جبران آثار کربن است.
طبق گفته‌ TRG Datacenters انتظار تغییرات بزرگی در رویه ارز‌های موجود می‌ رود. در آینده شاهد ایجاد ارزهای دیجیتال جدید که پایدارتر و با محیط‌ زیست سازگاری دارند خواهیم بود. شرکت‌ های نانو، آیوتا و چیا را به عنوان پیشگامان ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست با تعهد به کاهش اثرات زیست محیطی تراکنش‌ ها معرفی می‌ کنند.
بیش از 45 شرکت و فرد در بخش رمزگذاری، مالی، انرژی و فناوری توافقنامه Crypto Climate Accord امضا کرده‌ اند که طبق آن تا سال 2030 به دنبال کربن‌ زدایی صنعت و عدم انتشار کربن ناشی از مصرف برق مرتبط با ارزهای دیجیتال دست یابند.

ارز دیجیتال سبز

چقدر dogecoin برای محیط زیست مضر است؟

TRG Datacenters در تگزاس طیفی از ارزهای رمزنگاری شده را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ ها را براساس میزان انرژی مورد نیاز برای انجام هر تراکنش رتبه‌ بندی کرده‌است. دوج‌ کوین در هر تراکنش 0.12 کیلو وات انرژی در ساعت (کیلو وات ساعت) مصرف می‌ کند و در جدول بسیار جلوتر از بیت‌ کوین قرار دارد. بیت‌ کوین 707 کیلو وات ساعت استفاده می‌ کند که در انتها جدول قرار گرفته‌ است.
در زمان نگارش مقاله ارز ترجیحی ایلان‌ ماسک Dogecoin بودو او در در پست‌ های رسانه‌ های اجتماعی و برنامه‌ های تلویزیونی آن را تبلیغ می‌ کرد. طبق گفته منتقدان، ارزیابی اثرات زیست‌ محیطی واقعی آن به دلیل پیچیدگی سیستم استخراج آن دشوار است. برای دریافت آموزش ها و اخبار جدیدتر به  کانال آریامانی مراجعه نمایید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید