قیمت بیت‌ کوین و دنیای پر زرق و برق آن!

قیمت بیت‌ کوین

«من بیت‌ کوین را دوست دارم. بیت‌ کوین ذخیره‌ ای ارزشمند و یک دفتر کل توزیع شده‌است. جایگاه بسیار خوبی برای قرار دادن دارایی به ویژه در جاهایی مثل آرژانتین با تورم 40درصد است جایی که یک دلار امروز به 60 سنت در یک سال کاهش پیدا می‌کند و ارز دولت ارزش خود را نگه نمی‌ دارد. همچنین در صورتی که ریسک‌ پذیر باشد ابزار سرمایه‌ گذاری خوبی است اما تا زمانی که نوسان آن کند نشود ارز رایج نخواهد بود.» در این مقاله قصد داریم در رابطه با قیمت بیت‌ کوین و عوامل تاثیرگذار بر آن صحبت کنیم. 

درک نوسان قیمت بیت‌کوین

در ماه می 2010، اولین تراکنش بزرگ بیت‌‌ کوین تبادل شد. یک پیتزا به ارزش تقریبی 25 دلار با 10 هزار بیت‌ کوین خریداری شد. با قیمت امروزی که یک بیت‌کوین 5200 دلار ارزش دارد همان مقدار بیت‌ کوین حدود 52 میلیون دلار است. بنابراین اگر به عقب نگاه کنیم این پیتزا ارزشمند بوده است.

از آن زمان به بعد حرکات نوسانی قیمت بیت‌ کوین با نرخ مبادله ارز در واحد دلار هماهنگ شد و به 20 هزار دلار در سال 2017 رسید و در سال 2918 به 3200 دلار برگشت. این تاریخچه برای ارزی که فقط 9 سال قدمت دارد بسیار قابل توجه است. قبل از سرمایه‌ گذاری پول خود در بیت‌ کوین بهتر است با خدمات قابل اعتماد در دسترس آشنا شوید و صد البته نیاز است تاریخچه قیمت‌ ها و نوسانات را بدانید. تأثیر رویداد‌ها و اتفاقات مهم روی روند قیمت امری اجتناب‌ ناپذیر است مخصوصاً در تجارت بیت‌ کوین.

بیت‌ کوین در مقایسه با اغلب بازارهای جهانی حجم کلی پایینی دارد. از این رو حرکت بزرگ توسط یک بازیگردان بزرگ می‌تواند باعث تغییر سریع قیمت شود. مطمئن شوید که سطوح ریسک مالی شخصی خود را پیش از سرمایه‌ گذاری عظیم پولی در بیت‌ کوین سنجیده‌اید.

قیمت بیت‌ کوین
قیمت بیت‌ کوین

نرخ تبادل

اولین نرخ تبادل بیت‌ کوین در اکتبر 2009 محاسبه و متنشر شد و یک روش محاسباتی ساده بود که یک دلار را بر قیمت متوسط مورد نیاز برای استخراج یک بیت‌ کوین تقسیم کرده بود. نرخ اولیه منتشر شده تقریباً 1300 بیت‌ کوین برای یک دلار آمریکا بود. اولین نرخ تبادل بیت‌ کوین در روزنامه نیولیورتی استاندارد منتشر شد.

در سال 2009 نرخ تبادل هر بیت‌کوین با تقسیم 1 دلار بر میانگین مقدار الکتریسیته مورد نیاز برای راه‌ اندازی یک کامپیوتر با CPU قوی برای یک سال یعنی 1331,5kWh ساعت محاسبه شد. در میانگین هزینه برق خانگی در آمریکا برای سال قبلی 1,1136 دلار تقسیم بر 12 ماه تقسیم بر تعداد بیت‌ کوین‌ های تولید شده توسط کامپیوتر در 30 روز گذشته محاسبه شد.

امروزه بازار آزاد تعیین کننده قیمت بیت‌ کوین است. فاکتورهایی در قیمت‌ گذاری تاثیر دارند که توسط بازار معرفی می‌شوند و شامل عناصر متعددی هستند که عبارتند از واکنش‌های دولت‌ها به بیت‌ کوین، تقاضاهای قیمت بازارهای آتی و همچنین گمانه‌ زنی‌ های سرمایه‌ گذاران.

گاهی اوقات نرخ مبادله افزایش قابل توجهی پیدا کرده و پس از آن با شیب زیاد سقوط می‌کند و گاهی اوقات چنین افت و خیزی به واسطه رسانه‌ های خبری ایجاد می‌شود و ادعاهای اغراق‌ آمیز یا شایعه عجیبی مثل مرگ بیت‌ کوین را مطرح می‌کند. با وجود این، به رغم هیجانات ناشی از افزایش افت در تجارت، شبکه بیت‌ کوین همچنان مستقل از قیمت معاملاتی خود عمل می‌کند.

ما واقعا شاهد نسخه طلای دیجیتال هستیم.

نرخ مبادله بیت‌ کوین مشابه اغلب کالاها در بسیاری از واحد‌های ارزی مختلف مثل دلار آمریکا و یورو فهرست‌شده و قیمت آن در برابر برخی کالا‌ها مانند طلا و نقره نیز تعیین می‌شود. برای داشتن حس بهتری از نرخ تبادل ارز نگاهی به رویداد‌های اصلی و مهم قیمت‌ گذاری در سابقه سال پیشین آن می‌ اندازیم.

بیشتر بخوانید: خرید آنلاین ووچر پرفکت مانی

سابقه قیمت بیت‌ کوین

با استفاده از صرافی‌ های مختلف می‌توانیم فهرست قیمت نشان‌دهنده نرخ تبادل بیت‌ کوین را از همان ابتدا ببینیم. تاریخچه قیمت بیت‌کوین در واحد دلار آمریکا را از سال 2013 نشان می‌دهد. برای دو سال و نیم اول معرفی بیت‌ کوین، قیمت آن کمتر از یک دلار آمریکا باقی‌ماند و بیت‌ کوین به راحتی در آن زمان استخراج می‌شد.

با مقدار اندکی رقابت استخراجی معمولاً ماینرها روزی 50 بیت‌‌ کوین بدست می‌آورند. به محض اینکه قیمت آن برابر یک دلار شد در ابتدای سال 2011 رسانه‌های خبری مهم به پوشش بیت‌ کوین پرداختند. رشد سریع و به کارگیری زود هنگام آن پس از این اخبار باعث رقابت بیشتر برای استخراج بیت‌ کوین شد. در نتیجه قیمت به شکلی انفجاری رشد کرد. با ارجاع به نمودار قیمت بیت‌کوین می‌توان برخی عوامل مهم اثر‌ گذار بر تغییرات مهم در قیمت بیت‌کوین را شناسایی کرد.

قیمت بیت‌ کوین
قیمت بیت‌ کوین

حباب قیمت

در اقتصاد بازار حباب یک چرخه است که با افزایش سریع یا افزایش قیمت همراه است و پس از آن اصلاح شدیدی دارد. تغییرات قیمت‌ های بازار در طول یک حباب غالباً با اصول کلی تأیید نشده است، بنابراین بحران پس از حباب ایجاد می‌شود. حدس و گمان‌ های بیش از اندازه در اغلب اوقات عوامل اصلی تشکیل حباب هستند. اولین حباب در جولای 2011 تشکیل شد و زمانی بود که رسانه‌ ها اولین بار به مسأله بیت‌ کوین پرداختند. در آن زمان نرخ تبادل دلار با بیت‌ کوین حدود 2 تا 3 دلار بود.

حباب های بزرگ!

مدت کوتاهی پس از آن این قیمت به 30 دلار فقط ظرف چند هفته رسید و پیش از انتهای سال نرخ تبادل دوباره به 2 دلار برگشت و با 93% سقوط شدید‌ترین افت را داشته است. حباب بزرگ بعدی حدود آوریل 2013 تشکیل شد در آن زمان استفاده از بیت‌ کوین افزایش یافت و افراد بیشتری با آن آشنا شدند.همزمان دولت قبرس اعلام کرد بانک‌ هایش دچار ورشکستگی غیر مترقبه شده‌اند. این شرایط برای حباب باعث شد قیمت بیت‌ کوین به بیش از 260 دلار برسد. بعد از حباب قیمت دوباره به حدود 140 دلار برگشت.

حباب بزرگ دیگر اواخر سال 2013 و زمانی تشکیل شد که بازار چین منفجر شد. با افزایش توجهات سرمایه‌ گذاران چینی به بیت‌ کوین قیمت 1100 دلار در یک دوره کوتاه زمانی بسیار بالا رفت. مقامات دولتی انجام تراکنش‌ های بیت‌ کوین را برای بانک‌ ها ممنوع اعلام کردند. شهروندان محدودیتی برای خرید و فروش بیت‌ کوین نداشتند اما بدون چارچوب قانونی برای تبادل، ترس بر بازار حاکم شد.

کمتر از 12 ساعت بعد از انتشار خبر، نرخ تبادل به زیر 600 دلار رسید. عدم قطعیت پذیرش دولتی و دسترسی محدود به سرمایه به سرعت باعث فروکش کردن موج قیمت شد. در ادامه بحث و هک صرافی قدیمی MT.GOX باعث شد این روند نزول تا 2915 ادامه پیدا کند و قیمت بیت‌کوین در ژانویه 2015 به 177 دلار کاهش پیدا کرد و 85% افت را تجربه کرد. بیت‌ کوین بازار دچار نوسانات بسیار شد. سال 2017 قیمت آن در کمتر از چند ماه به 20هزار دلار رسید. بعد از آن حباب قیمت مجدداً ترکید و تا قیمت 3300 دلار کاهش پیدا کرد.

عوامل تغییر دهنده قیمت بیت‌ کوین

بی‌ ثباتی ارزهای دولتی ممکن است یکی از مهم‌ ترین عوامل تغییر دهنده قیمت بیت‌ کوین باشد. همانطور که در حباب‌ های بزرگ ملاحظه کردیم سرمایه‌ گذاران به دنبال بازاری برای خروج از محدودیت‌ های سیستم مالی هستند. پذیرش بیت‌ کوین توسط دولت می‌تواند نامشخص باشد و معامله در چنین شرایطی بسیار پر خطر است.

با گذشت زمان، بازار بیت‌ کوین به بلوغ رسید و در نهایت ثبات قیمت را شاهد هستیم. اما بدیهی است که ممکن است تثبیت به مقداری زمان نیاز داشته باشد. تا آن زمان می‌توانیم نوسان قیمت مرتبط با رویدادهای جهانی بزرگ و پذیرش دولت‌ ها را ببینیم. یکی از علل حباب‌ ها ردپای قانون‌ گذاری و تأثیر آن بر قیمت‌ هاست که خوشبختانه کشورها و دولت‌ ها روز به روز نسبت به قانون گذاری بیت‌ کوین علاقه و توجه بیشتری نشان می‌دهند و در حال حاظر کمیته‌ های ویژه‌ ای برای قانون‌ گذاری در کشورهای مختلف تشکیل شده‌اند. در کشور عزیزمان ایران هم اواخر سال 96 و به صورت جدی‌ تر در سال 97 تصمیم بر قانون‌ گذاری و تعیین سیاست‌ های ویژه برای ارزهای دیجیتال صورت گرفت.

قیمت بیت‌ کوین
قیمت بیت‌ کوین

هک، دزدی و پولشویی

چند سال اولی که بیت‌ کوین معرفی شد وب سایت‌ های خانگی متعددی برای ارائه خدمات بیت‌ کوین به عموم طراحی شدند. والت‌ های بیت‌ کوین و صرافی‌ها به سرعت و با اشتیاق تولید شدند. در عین حال بدون تجربه در حوزه امنیت، امکان دزدی و خسارت هزاران بیت‌ کوینی وجود داشت. در اغلب موارد، دزدی بیت‌ کوین به دلیل سیستم‌هایی است که با حفاظت ضعیف در برابر تهاجم به وجود آمده‌اند. علاوه بر آن در برخی خدمات، تراز کامل بیت‌کوین در سرور‌هایی که در دسترس عموم هستند ذخیره می‌شود. بهترین روش‌ها برای ذخیره سازی صورت‌های بیت‌کوین مشتریان، ذخیره‌ سازی تنها بخشی از تراز کلی در هات والت آنلاین است و باقی‌مانده باید در کلد والت آفلاین بک آپ گرفته شود.

با افزایش قیمت در طول زمان، واکنش عمومی به سرقت بیشتر شد. بسیاری از افراد همچنان در مورد ناشناس بودن در بیت‌ کوین و هک شدن سوالاتی دارند. عموم مردم مطمئن نیستند که چگونه می‌توان بیت‌ کوین را به شکل ایمن نگه داشت. این نبود قطعیت باعث زیر سوال رفتن پایایی بیت‌کوین به عنوان یک ارز اصلی شده و به این ترتیب قیمت آن کاهش پیدا کرده است، در نهایت با افزایش درک عموم از بیت‌ کوین و اصلاح تصورات، قیمت تثبیت شده است. در مقاله‌های قبل اشاره کردیم که در دفتر کل توزیع شده بلاک‌چین آدرس‌ها معتبر هستند و تمام روابط براساس آدرس‌هاست. از این رو در این دفتر نامی از افراد یا شناسه‌ های کاربری آن‌ ها برده‌نمی‌‌شود.

بیت کوین راهی برای درآمد خلافکاران!

از همین خصوصیات در ابتدای راه بیت‌ کوین برای کارهای خلاف و غیر اخلاقی استفاده‌ های بسیاری می‌شد. مانند شبکه توزیع مواد مخدر راه ابریشم، که در آن افراد سودجو با استفاده از صرافی‌ های آنلاین و شرکت‌ های ارسال کالای پستی اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می‌ کردند. بدین صورت که از طریق صرافی مبالغ مورد معامله را پرداخت می‌کردند و از طریق پست بسته‌ تحویل می‌گرفتند. یا در برخی صرافی‌ ها با استفاده از پول‌ هایی با منابع نامشخص اقدام به پول‌ شویی می‌کردند.

آن‌ ها ابتدا بیت‌ کوین می‌خریدند و بعد از مدتی آن را می‌فروختند و پول خود را تمیز و به پول نقد تبدیل می‌کردند. البته در حال حاضر با توجه به مراحل عضویت در صرافی‌ های آنلاین و احراز هویت افراد این روش‌ ها تقریبا به صورت کاملا غیر قابل استفاده و انجام ناپذیر است.

مسأله امنیتی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، حمله هکرها به سیستم‌ ها قابل نفوذ یا صرافی‌ های با امنیت پایین است. در مورد این مسأله در مقاله‌ های قبل اشاره شده و باید سطح امنیتی کامپیوترهای شخصی و جایی که بیت‌ کوین‌ های خود را در آن‌ جا ذخیره می‌کنیم بالا ببریم یا در صرافی‌ هایی که دارای بیمه و ضریب امنیتی بالایی هستند اقدام به معامله و تجارت کنیم. امروزه با توجه به مسائل گذشته و مشکلات قبلی ذکر شده بسیاری از کیف پول‌ ها و صرافی‌ ها آنلاین نگه دارید و مابقی آن‌ ها را در مطمئن‌ ترین حالت یعنی والت‌ های آفلاین یا والت‌ های فیزیکی نگه‌ داری کنید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید