ارز دیجیتال میکر چیست؟ آشنایی با توکن MKR

میکر

یکی از حوزه های پیشرفته در بازار ارزهای دیجیتال به دیفای یا امور مالی غیر متمرکز مربوط می شود. دیفای توانسته‌است دسترسی مردم جهان را به خدمات مالی غیر متمرکز باز کند و پلتفرم های مختلفی را برای انواع امور مالی معرفی نماید. یکی از مهم ترین پلتفرم های این حوزه پلتفرم میکر (maker) است که با ترکیب استیبل کوین ها و امور مالی غیر متمرکز، تبدیل به بهترین سیستم وام دهی دیفای شده‌است.

میکر یکی از dAppهای بزرگ است که بر روی بلاک چین اتریوم فعالیت می کند. هدف از طراحی این پلتفرم قراردادهای هوشمند، حل مشکلاتی است که بر اثر نوسانات بازار به وجود می آیند. میکر مبنایی بستری برای طراحی سیستم های جدید بانک داری بر پایه بلاک چین است که تراکنش های همتا به همتا و پرداخت های بین المللی را سریع تر و آسان تر انجام می دهند.

دای (DAI) یکی از استیبل کوین هایی است که میکر برای اهداف خود از آن استفاده می کند. ارزش هر دای برابر با یک دلار آمریکا است. مشکلات مربوط به نوسانات بازار کریپتوکارنسی، با کمک این ارز دیجیتال قابل حل است. همچنین قراردادهای هوشمند این پلتفرم که وام وثیقه گذاری شده نام دارند، دستیابی به این هدف را آسان تر می کند.

میکر به کاربران خود این امکان را می دهد که با وثیقه گذاشتنِ دارایی اتریوم خود، ارز DAI را تولید کنند. وام گیرنده می تواند با دریافت DAI از آن برای سرمایه گذاری و یا پرداخت استفاده کند.

بیشتر بخوانید : دیفای (DeFi) چیست؟

ارز دیجیتال MKR یا Maker coin

ارز بومی پلتفرم میکر، MKR است که با DAI همکاری نزدیکی دارد. میکر برای رسیدن به اهداف خود و عملکرد کامل آن نیاز به هردوی این ارزها دارد. با خرید توکن میکر به نوعی بر روی این پروژه سرمایه گذاری خواهید کرد. این ارز یکی از پیشگامان بازار و جزء اولین توکن های معامله‌شده در بلاک چین اتریوم است.

هدف از ایجاد ارز دیجیتال میکر، اداره اکو سیستم و ایجاد حق حاکمیتی است. با کمک MKR  می توان تغییراتی ایجاد کرد که عملکرد DAI را مثبت تر و صحیح تر می کند. داشتن این توکن به دارندگان این اختیار را می دهد تا در تصمیمات این پلتفرم رای دهی کنند. دارندگان ارز میکر همگی عضو سازمانی به نام میکردائو هستند که این سازمان وظیفه تصمیم گیری و تصویب عملکردهای مختلف پلتفرم را دارد.

میکر

نحوه کارکرد میکر

تا اینجا اطلاعات اولیه درباره میکر و ارز دیجیتال آن را به دست آوردیم. حال نوبت آن است که درباره نحوه عملکرد و کارهایی که انجام می دهد صحبت کنیم. دو توکن دای و MKR توکن های بومی میکر هستند که استانداردهای توکن ERC-20 اتریوم را دارند. بنابراین از نظر امنیتی هیچ مشکلی ندارند.

کاربران پروتکل میکر با قفل کردن دارایی خود که شامل چند ارز دیجیتال مشخص شده است، می توانند دای را تولید کنند. در واقع این سیستم نوعی سیستم وام دهی است که وام گیرنده بعد از باز پرداخت دای های تولید شده می تواند وثیقه خود را آزاد کند. با برگرداندن دای و  کارمزد ثبات (stability fee) امکان بازیابی وثیقه برای کاربر باز می شود.

Maker Vaults قراردادهای هوشمندی هستند که میکر از آن ها برای تولید DAI استفاده می کند. واسط های وب مانند Oasis Borrow یا Instadapp و برنامه های دیگر وجود دارند که قابلیت تولید این قراردادها را دارند.

بیشتر بخوانید : بررسی همه جانبه ارز دیجیتال دای DAI!

صدور وام میکر چگونه است؟

پروتکل میکر پلتفرمی است که بسیاری از امور مالی غیر متمرکز را به خود گره زده‌است. یکی از این برنامه های غیر متمرکز Oasis.app می باشد. با ثبت تقاضای وام در این برنامه موقعیت وام وثیقه گذاری شده که نوعی قرارداد هوشمند است، توسط میکر صادر می شود.

میکر

کاربردهای پروتکل maker

  • حل عدم شفافیت : رفع نیاز به اعتماد به اشخاص مختلف با کمک قراردادهای هوشمند یکی از کاربردهای میکر است. به طور مثال تتر برای تایید دارایی شرکت از شما می خواهد که به حسابرسان شخص ثالث اعتماد کنید. این یعنی باز شدنِ پای سازمان های متمرکز به بازار ارز دیجیتال. اما میکر وابستگی به سازمان های متمرکز را از بین برده است.
  • حل مشکلات مربوط به نوسانات بازار : میکر با استفاده از ارتباط دای با دلار آمریکا توانسته است مشکلات مربوط به نوسان بازار را کرده و امنیت بیشتری را به وجود بیاورد.

میکر چه مزایا و چه معایبی دارد؟

مزایای این پلتفرم شامل موارد زیر است :

  • حاکمیت جامعه : تصمیم گیری های در میکر توسط دارندگان ارز MKR انجام می شود و این یعنی کاربران خود آینده این ارز را تعیین می کنند. بنابراین آن ها مجبور هستند که همیشه بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند.
  • در صورتی که یک قرارداد هوشمند وام وثیقه‌ گذاری شده بسته شود، کارمزد کمتری برای آن پرداخت خواهد شد. این کارمزد سوزانده‌شده باعث ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای ارز میکر می شود و ارزش آن را همچنان حفظ می کند.

برای این پلتفرم معایب زیادی نمی توان شمرد. تنها مشکلی که برای میکر می توان بیان کرد آسیب پذیری حاکمیت است. اوراکل هایی که اطلاعات قیمت را ارائه می دهند توسط حاکمیت آن چین انتخاب شده‌اند و امکان دست‌ کاری فید‌های اوراکل توسط دارندگان MKR وجود دارد.

میکر

کیف پول‌ های ارز دیجیتال میکر

این ارز توسط بلاک چین اتریوم میزبانی می شود. به همین دلیل از کیف پول های زیادی پشتیبانی می کند. مثلا:

  1. کیف پول ‌های سخت ‌افزاری مانند Ledger Nano X، CoolWallet و Trezor
  2. کیف پول‌ های نرم ‌افزاری مانند Trust Wallet، Exodus و Crypterium Wallet
  3. کیف پول‌ های دسکتاپی مانند Guarda، Daedalus و Exodus

سخن نهایی

با توجه به مطالب گفته‌شده و جنبش دیفای می توان به آینده درخشان ارز دیجیتال میکر امیدوار بود. با این حال در این بازار هیچگاه نمی توان پیش بینی دقیقی داشت و شما باید با توجه به تجربیات و تحلیل های خود نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید