ارز دیجیتال مونرو (Monero)

ارز دیجیتال مونرو

آیا می‌ دانید ارز دیجیتال مونرو (یا XMR) یکی از محبوب‌ ترین ارز رمزنگاری شده با تمرکز بر حریم خصوصی به شمار می‌ رود؟ ارزهای متنوع ویژگی‌ های متفاوتی دارند، برخی از آن‌ ها در خرید و فروش‌ ها قیمت کمتری دارند، برخی نیز سریع‌ تر هستند. ویژگی قابل توجه مونرو که تقریباً می‌ توان گفت منحصر به فرد است، بی نام بودن آن است.

درست است! به لطف رمزنگاری بسیار پیشرفته کسب هرگونه اطلاع از فرستنده، گیرنده و میزان ارز ارسالی توسط دیگران غیر ممکن است. به همین دلیل، مونرو در شرایط وجود تحریم‌ های بین‌ المللی در برخی کشورها و یا سیستم‌ های اقتصادی به عنوان وسیله‌ ای برای پرداخت در Dark Web، کاربرد منحصر به فردی پیدا کرده است. با این حال، دلایل عمده‌ ای نیز برای داشتن یک شکل خصوصی از پول وجود دارد که غیر قانونی نیست. بعداً برخی از این موارد را توضیح خواهیم داد.

ارز دیجیتال مونرو چیست؟

مونرو در زبان اسپرانتو به معنای پول است. مونرو ارز رمزنگاری شده است که شما نمی‌ توانید بین دو تراکنش ارتباط برقرار کنید و همچنین نمی‌ توانید منبع یا مقصد وجوه را تعیین کنید. با اینکه مونرو از بلاک‌ چین برای ردیابی دارایی استفاده می‌ کند. اما برخی رمزنگاری‌ های خاص، برای پنهان کردن منابع تراکنش‌ ها، مبالغ و مقصد مورد نظر، استفاده می‌ کند.

بلاک‌ چین مونرو عمدتاً به شیوه‌ ای تنظیم شده که با مخفی کردن آدرس‌ ها، جزئیات تراکنش‌ های ناشناس را نگه می دارد.

در استخراج ارز دیجیتال مونرو سعی شده است از همه فرصت‌ ها برابر برخوردار باشند. توسعه‌ دهندگان مونرو به از راه‌ اندازی این ارز دیجیتال، هیچ سهمی برای خود برنداشته‌ اند و با استفاده از مشارکت‌ ها و حمایت جامعه اقدام به توسعه این ارز دیجیتال کرده‌ اند.

افراد برای استخراج مونرو می‌ توانند به استخرهای استخراج بپیوندند و یا خود به تنهایی اقدام به استخراج کنند. استخراج مونرو را می‌ توان بر روی یک کامپیوتر استاندارد انجام داد و به سخت‌ افزار خاصی برای انجام این کار نیاز نیست. مونرو را می‌ توان بر روی همه سیستم عامل‌ های اندورید، ویندوز و غیره راه‌ اندازی کرد.

ارز دیجیتال مونرو

تاریخچه‌ مونرو

گروهی متشکل از هفت سازنده که بلاک چین Bytecoin را شکل می‌ دهند در سال ۲۰۱۴ واحد پول جدیدی با نام Bitmonero به منظور انجام معاملات امن و بدون‌ نام معرفی کردند. این نام در نهایت به Monero که زبانی بین‌ المللی برای واژه‌ سکه است تبدیل شد.

از بین هفت سازنده‌ ای که در ابتدا Monero را ایجاد کردند، پنج نفر از آن ها تصمیم گرفتند که هویت خود را مخفی نگه دارند. فقط دو نفر از این توسعه‌ دهندگان با نام‌ های ریکاردو اسپاگنی (توسعه‌ دهنده اصلی) و دیوید لیتاپای شناخته شده‌ اند. تیم پشتیبانی مونرو می‌ گوید حفظ حریم خصوصی و امنیت بزرگ ترین اولویت‌ های آن ها بوده و صرف نظر از اینکه مونرو از نظر تکنیکی از چه صلاحیتی برخوردار است، سهولت استفاده و کارایی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

هدف ساخت مونرو

به طور کلی، هدف کلی ساخت و رمزنگاری دقیق و امن این ارز این بود که اجازه پرداخت سریع، ارزان و بدون ترس از سانسور را بدهد. حوزه دیگری که مونرو سعی در بهبود داشت، از نظر مقیاس‌ پذیری آن است.

به زبان ساده، مقیاس پذیری فقط به معنای رشد خوب شبکه در رابطه با تقاضا است. بر اساس تعریف ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک چین اندازه محدودی دارند. برای مثال، بیت کوین محدودیتی در اندازه بلوک ۱ مگابایتی داشته است. این بدان معنی است که فقط ۱ مگابایت داده می‌ تواند در هر بلوکی که هر ۱۰ دقیقه در شبکه بیت کوین استخراج می‌ شود، قرار گیرد.

متأسفانه، وقتی بسیاری از کاربران تلاش می‌کنند تا همزمان با استفاده از بیت کوین تراکنش انجام دهند، بلاک چین با داده‌ های حاصل از این تراکنش‌ ها پر می‌ شود. آن دسته از تراکنش‌ هایی که نمی‌ توانند در یک بلوک قرار بگیرند باید منتظر بمانند تا یک استخراج‌ گر آن ها را وارد کند.

از آن جایی که ماینرها ترجیح می‌ دهند تراکنش‌ هایی را با بیشترین هزینه‌ های پیوست شده در نظر بگیرند، اگر شبکه بسیار شلوغ باشد، مردم را تشویق می‌ کنند تا هزینه‌ ها را افزایش دهند تا این افزایش در هزینه‌ ها تراکنش‌ ها و معاملات با این ارزها را نیز شامل شود. این همان اتفاقی است که در بهار ۲۰۱۷ در مورد بلاک چین بیت کوین رخ داد. برخی از معاملات فقط برای تأیید اعتبار نیاز به کارمزد بیشتر از ۳۰ دلار داشتند!

تفاوت‌ های مونرو و بیت‌ کوین

بیت‌ کوین بر روی پروتکلی کار می‌ کند که از هویت کاربر با استفاده از آدرس‌ های ساختگی محافظت می‌ کند این آدرس‌ های ساختگی ترکیبی از حروف و عدد هستند که به صورت تصادفی ایجاد می‌ شوند. آدرس‌ ها در بیت‌ کوین کاملاً خصوصی نیستند و تراکنش‌ های آن بر روی بلاک‌ چین ثبت می‌ شوند و در معرض دید عموم قرار می‌ گیرند حتی آدرس‌ های مستعار کاملاً خصوصی نیستند در حالی که تراکنش‌ های مونرو به صورت کاملاً ناشناس انجام می‌ شود.

ارز دیجیتال مونرو

مزایای مونرو

  •  یکی از خصوصی‌ ترین ارزهای رمزپایه.
  • انجام معاملات برای ارتباط با شخص غیر ممکن است.
  •  ردیابی تراکنش‌ ها غیرممکن است.
  •  بلاک‌ چین محدودیتی ندارد. مقیاس‌ پذیری پویای آن بدان معنی است که هزینه‌ ها حتی در صورت استفاده زیاد نیز نباید گزاف باشد.
  •  می‌ توانید انتخاب کنید چه کسی می‌ تواند معاملات شما را ببیند. به عنوان مثال، اگر می‌ خواهید مالکیت خود را برای مقدار مشخصی از Monero برای اهداف مالیاتی ثابت کنید، می‌ توانید کلید مشاهده خصوصی خود را با سازمان مالیاتی کشور خود به اشتراک بگذارید. احتمال ممنوعیت از طرف سایر تنظمیم کنندگان را کاهش می‌ دهد.
  •  تیم بزرگی از توسعه‌ دهندگان متعهد روی پروژه کار می‌ کنند.

معایب مونرو

علیرغم مقاومت در برابر ASIC، هنوز درجه زیادی از تمرکز استخراج‌ کنندگان بر روی ارز دیجیتال مونرو وجود دارد.

  •  کیف پول‌ های زیادی برای مونرو ساخته نشده است. پشتیبانی از مونرو را در هیچ کیف پول سخت‌ افزاری پیدا نخواهید کرد.
  •  ذخیره مونرو به روشی که به طور کامل ایمن باشد بسیار سخت‌ تر از اکثر ارزهای رمزپایه دیگر است. ممکن است به همین دلیل باشد که توسط جامعه گسترده‌ تری از کاربران پذیرفته نشده است.
  •  مونرو مبتنی بر بیت کوین نیست؛ در نتیجه توسعه برنامه‌ هایی که با زنجیره بلوکی آن تعامل دارند دشوارتر است.

ارز دیجیتال مونرو

سخن نهایی

ارز دیجیتال مونرو یک ارز دیجیتال رمزنگاری‌ شده است که به عنوان یک ارز دیجیتال حریم خصوصی شناخته می‌ شود. مونرو با هدف ارائه حریم خصوصی و نا شناخته بودن تراکنش‌ ها توسط شبکه‌ های بلاک چین توسعه یافته است. این ارز دیجیتال از یک الگوریتم مخفی‌ سازی به نام CryptoNote برای مخفی کردن جزئیات تراکنش‌ ها استفاده می‌ کند که این امر باعث می‌ شود افرادی که تراکنش‌ ها را صورت می‌ دهند، ناشناس بمانند.

مونرو از یک شبکه بلاکچین دکانترالیزه برای ثبت تراکنش‌ ها استفاده می‌ کند و از یک الگوریتم به نام CryptoNight برای تأیید تراکنش‌ ها و تولید واحدهای جدید ارز استفاده می‌ کند. این ارز دیجیتال به عنوان یکی از ارزهای محبوب حریم خصوصی در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌ شود.

از این که تا پایان این مقاله از سایت آریامانی با ما همراه بودید از شما متشکریم. برای دریافت آموزش ها و اخبار جدیدتر به  کانال آریامانی مراجعه نمایید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید