تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال!

نقاط حمایت و مقاومت
خرید ووچر پرفکت مانی

سر و کار داشتن با نمودارها در تحلیل تکنیکال، باعث می شود تا به دنبال شناسایی ابزارهای آن و استفاده از آن ها باشید. سطوح حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) دو ابزار اساسی در تحلیل تکنیکال هستند که تریدرها به صورت گسترده از آن ها استفاده می کنند. از جمله کاربردهای این دو ابزار تشخیص میزان حجم خرید و فروش در یک محدوده خاص است و باعث می شود تا معاملات بهتر از قبل انجام شوند. بنابراین در این مقاله به معرفی تشخیص سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال و معایب و مزایای آن ها می پردازیم.

تعریف تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

هدف اصلی هر تریدر در معاملات خود خرید یک ارز دیجیتال در قیمت پایین و فروختن آن با قیمت بالاتر از قیمت خرید است. تحقق این هدف با به کار گیری استراتژی های مختلفی امکان پذیر است که یکی از آن ها شناسایی سطح حمایت و مقاومت هر ارز می باشد. اگر تریدر بتواند این دو نقطه را تشخیص دهد، زمان خرید و فروش یک ارز را تنظیم می کند. این استراتژی در تمام حالات بازار چه روند صعودی و نزولی و چه در حالت خنثی کاربرد دارد.

سطح حمایت در تحلیل تکنیکال

سطح حمایت زمانی پیش می آید که حجم تقاضای ارز در آن زیاد است و کاهش قیمت در آن به سختی اتفاق می افتد در واقع در این سطح شاهد بالا رفتن قیمت ها هستیم. به طور کلی می توان گفت زمانی که قیمت یک ارز در حال کاهش است با رسیدن به سطح حمایت از نزول بیشتر قیمت آن جلوگیری شده و قیمت آن دوباره افزایش پیدا می کند. بنابراین سطح حمایت بهترین زمان برای خرید است.

سطح مقاومت در تحلیل تکنیکال

برعکس سطح حمایت، مقاومت زمانی اتفاق می افتد که قیمت ارز به بالاترین ارزش خود رسیده و فروشندگان شروع به عرضه شدید آن می کنند. به همین صورت افت قیمت ارز اتفاق می افتد و نمودار آن نزولی می شود. پس می توان گفت سطح مقاومت بهترین زمان برای فروش است.

نقاط حمایت و مقاومت

دلیل شکل گرفتن نقاط مقاومت و حمایت چیست؟

نقاط حمایت یا مقاومت در واقع مجموعه ای از نقاط کف یا سقف هستند که متصل کردن آن ها بهم خطوطی تشکیل می شود که نحوه رفتار ارز را تعیین می کنند. اما دلیل شکل گرفتن این سطوح ارزش هر سهم است. مثلا معامله گران در یک سطح مقاومتی حدس می زنند که رشد قیمتی بیشتری اتفاق نمی افتد، پس شروع به فروش آن ارز دیجیتال می کنند.

نکته جالب توجه و کاربردی در مورد سطوح مقاومت و حمایت این است که معمولا در این نقاط قیمت سهام رند می شود!

چگونگی تشخیص درستی مقاومت و حمایت

به طور مثال فرض کنید که می خواهیم یک خط حمایتی رسم کنیم. در اینجا باید بدانیم که نقطه حمایتی وجود ندارد و این محدوده حمایتی است که ما باید به دنبال آن باشیم. چرا که تشخیص نقطه حمایتی احتمال خطای بالایی دارد و می تواند متاثر از نگرش تحلیل گر و یا خطای محاسباتی او باشد.

اما دو راه وجود دارد که به تشخیص درستی نقاط مقاومت و حمایت به ما کمک می کنند:

  1. قدرت خطوط افقی تر بیشتر است. در واقع اعتبار خطوطی که روی نمودار از اتصال نقاط به دست می آید در حالت افقی بیشتر است.
  2. نوع و تعداد واکنش های یک سهم برای بررسی محدوده حمایت و مقاومت مهم است. در صورتی این واکنش ها درست تر هستند که برخورد قیمت با این خطوط بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید : چگونه تریدر ارز دیجیتال شویم؟

رسم خطوط حمایت و مقاومت

در صورتکه قصد فعالیت در بازار سهام ایران را دارید در سامانه معاملاتی ایزی تریدر و در صورتیکه قصد فعالیت در بازار فارکس و ارز دیجیتال دارید سامانه تریدینگ ویو را وارد شده و در نوار ابزار گزینه رسم خط را انتخاب کنید. حال ابزارهای رسم خط برای شما به نمایش در می آیند. گزینه اول برای رسم خط معمولی و گزینه دوم برای اندازه گیری شیب خط است. با کمک گزینه های بعدی در سامانه ایزی تریدر می توانیم خطوط عمودی یا افقی رسم کنیم :

  • گزینه پیکان : نشانه گذاری
  • گزینه RAY : رسم خط یک طرفه
  • گزینه تمدید : رسم خط دو طرفه
  • گزینه کانال : رسم خط رند

نقاط حمایت و مقاومت

تبدیل خط مقاومت به حمایت و تبدیل خط حمایت به مقاومت (پولبک و شکست)

گاهی عواملی مانند عوامل بنیادی سهم و ارزش آن و یا وضعیت بازار به گونه ای است که وظایف خطوط تغییر می کند. این عوامل باعث جا به جایی وظایف و شکستگی خطوط مقاومت و حمایت می شوند. یعنی نقش خطوط حمایت به مقاومت تبدیل شده و برعکس!

اما برای تشخیص شکستگی باید از کندل استیک های روی خطوط کمک بگیریم. شکستس معتبر است که حجم بالایی دارد. شکست خط باید با بیشترین بدنه کندلی و در جهت شکست اتفاق بیفتد و از محدوده قیمت پایانی قبلی خارج باشد.

در واقع باید یک کندل قدرتمند خط را بشکند و یک کندل جدید در جهت شکست به وجود بیاید.

انواع سطوح حمایت و مقاومت

سطوح ثابت (Static)

این سطوح بر روی نمودار با خطوط افقی نشان داده می شوند و از اتصال حداقل دو نقطه بیشترین سقف یا کمترین کف به وجود آمده اند. این خطوط به ما نشان می دهند که ارزش این سهم با رسیدن به یک قیمت مشخص، تغییر خواهد کرد.

سطوح متغیر (Dynamic)

این سطح که محدوده آن با نام خطوط روند هم معروف اند، همان خطوط دارای شیبی هستند که نشان دهنده جلوگیری از کاهش یا افزایش در زمان نزول یا صعود هستند. خط روند با ایجاد یک کانال، جهت صعود یا نزول را نشان می دهد. البته این خطوط همیشه شیب ثابتی ندارند و ممکن است در زمان های مختلف شکلشان متفاوت باشد.

استراتژی های معامله با کمک سطوح حمایت و مقاومت

معاملات رِنج (Range Trading) :

رایج ترین استراتژی سطوح مقاومت و حمایت رِنج است. در حالت رنج بازار نه صعود را تجربه می کند و نه نزول را. و این یعنی سطح مقاومت و حمایت یکسان است. در این صورت تریدر در زمان حمایت کانال خرید و در زمان مقاومت کانال فروش را باز می کند.

تعیین حد ضرر (Setting Stop-Loss) :

حد ضرر در نزدیکی مقاومت یا حمایت اتفاق می افتد. در واقع قیمتی که در آن تریدر با ضرر از معامله خروج می کند را حد ضرر می گویند. در این روش معامله گر بیشترین ضرر را از قبل پیش بینی می کند. تعیین حد ضرر به این صورت است که معمولا کمی از سطح حمایت کمتر و یا کمی از سطح مقاومت بیشتر می باشد.

استراتژی شکست (Breakout Strategy)

تریدر زمانی از این استراتژی استفاده می کند که قیمت در یکی از سطح بشکند و به سمت صعودی شدن و یا نزولی شدن هیجانی برود. در این صورت صبر می کند تا سطح شکسته شود و معامله را در جهت روند ادامه دهد.

استراتژی خط روند (Trendline Strategy)

در زمان روند دار بودن قیمت ها در بازار، از این استراتژی استفاده می شود. به این صورت که تریدرها با بررسی چارت قیمت و پیدا کردن یک روند صعودی، سطح حمایت روند را پیدا می کنند.

نقاط حمایت و مقاومت

سخن پایانی

از مهم ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال نقاط مقاومت و حمایت است. بسیاری از تریدرها بر اساس استراتژهای مربوط به این سطوح معاملات خود را انجام می دهند. با مطالعه این مقاله و به کار گیری نکات آن شما هم می توانید معاملات خوبی را در سطوح حمایت و مقاومت رقم بزنید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید