تفاوت اسپات و فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال!

تفاوت اسپات و فیوچرز

اسپات یا فیوچرز؟ اگر شما هم یکی از معامله گران بازار ارزهای دیجیتال باشید، حتما در رابطه با تفاوت های اسپات و فیوچرز سوال هایی در ذهن دارید. فیوچرز و اسپات روش هایی هستند که  در بازار پر از نوسان ارزهای دیجیتال، سود بالایی را برای تریدر به همراه می آورند. اما این که کدام یک بهتر هستند و چه تفاوت هایی با هم دارند، موضوعیست که در این مقاله به آن می پردازیم.

معامله فیوچرز چیست؟

معامله های فیوچرز ارزهای دیجیتال، قراردادهای آتی هستند که که ارزش یک ارز دیجیتال را در آینده نشان می دهند. در واقعمالکیت ارز دیجیتال اصلی با قرارداد فیوچرز به شما داده نمی شود بلکه شما مالک قراردادی می شوید که طبق آن باید یک ارز را در زمان ذکر شده در قرارداد، معامله کنید.

استارت این قراردادها در سال 2018 زده شد و به دلیل سهولت انجام و سرعت بالایی که داشت از رقبای خود مثل کریپتو و کراکن محبوبیت بیشتری پیدا کند.

معامله اسپات چیست؟

معاملات اسپات به این صورت است که مالکیت مستقیم یک ارز دیجیتال به شما داده خواهد شد. در واقع خرید و فروش رمز ارزهایی مثل اتریوم و بیت کوین را در جهت تحویل فوری آن ها انجام می دهید. در معاملات اسپات مزایایی مثل مشارکت در استیکینگ و یا رای دادن به فورک اصلی شامل حالتان می شود.  تقریبا تمامی معاملات ارز دیجیتال در ایران در دسته بندی معاملات اسپات قرار می گیرند. چرا که به صورت نقدی و در همان لحظه ارز مبادله می شود.

تفاوت اسپات و فیوچرز

تفاوت اسپات و فیوچرز در ارزهای دیجیتال

لوریج (Leverage)

لوریج بازدهی سرمایه را در معاملات فیوچرز بالا می برد. برای خرید بیت کوین به روش فیوچرز می توانید یک بیت کوین با کسری از ارزش بازار را با یک پوزیشن آتی باز کنید. اما در مقابل، لوریج معاملات اسپات شبیه به فیوچرز نیست. اگر بخواهیم همان مثال بیت کوین را بزنیم، در بازار اسپات برای خرید یک بیت کوین، باید هزاران دلار بپردازید. اما اگر بودجه شما تنها 10000 تتر باشد، فقط به همین اندازه می توانید بیت کوین تهیه کنید.

استخرهای وام دهی اسپات، به صورت محدود کوین عرضه می کنند. بنابراین سطح لوریج پایین تری هم دارند. فیوچرز محدودیتی برای کاربران قرار نداده و صرافی ها می توانند سطوح لوریج بالاتر از 100 را هم به آن ها ارائه کنند. در قراردادهای آتی، کارگزار بدون تعیین محدودیت برای میزان سرمایه، باید از تعادل میان فروشنده و خریدار اطمینان حاصل نماید.

انعطاف پذیری در پوزیشن‌ های لانگ یا شورت

در صورتی که در بازار اسپات فعالیت دارید و ارزهای خود را در به این روش نگه داری می کنید، این احتمال وجود دارد که سرمایه شما با گذشت زمان به سوددهی برسد.

اما معاملات فیوچرز در هر صورت در وندها کوتاه مدت، سود می رسانند. حتی اگر قیمت ارز کاهشی باشد! بنابراین این معاملات از ریسک های غیر منتظره نوسانات زیاد در امان می مانند.

نقدینگی

نقدینگی بازار های فیوچرز بسیار بالا است چرا که حجم معاملات تریلیون دلاری را رقم می زند. بیت کوین در معاملات فیوچرز به طور متوسط دو تریلیون دلار گردش مالی در ماه دارد که بسیار بیشتر از معاملات بیت کوین در بازار اسپات است. سرعت و کارآمدی معاملات تریدرها نتیجه کمک کردن نقدینگی بازار فیوچرز به ارزش دارایی هاست!

قیمت معاملات اسپات و فیوچرز

می دانیم که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز است. در بازار اسپات، برای تمامی معاملات،  قیمت اسپات حاکم است. اما در بازار فیوچرز، قیمت فیوچرز متشکل از قیمت اسپات و حق بیمه آتی است. اگر حق بیمه مثبت بود این بدان معناست که قیمت فیوچرز نسبت به قیمت لحظه ای ارز بالاتر و اگر منفی بود یعنی قیمت اسپات بالاتر است.

دارایی‌های واقعی و مشتق شده

می دانیم که بازار اسپات حول محور دارایی های واقعی می چرخد. در حالی که فیوچرز یک قرارداد است که بین فروشنده و خریدار بسته می شود. اگر قرارداد فیوچرز تا پایان زمان تعیین شده به طول بینجامد، شما مجبور هستید که دارایی واقعی خود را در این مدت زمان بارها معامله کنید.

کارمزد وام‌ های اسپات

برای گرفتنِ وام در بازار اسپات باید ارزهای واقعی قرض بگیرید و کارمزد هم پرداخت کنید. اما در فیوچرز نیازی به پرداخت کارمزد نیست. اما به خاطر داشته باشید که نرخ بهره ضمنی در بازار می تواند قیمت آتی را از قیمت اسپات بالاتر ببرد.

تفاوت اسپات و فیوچرز

تاثیر قیمت فیوچرز بر معاملات اسپات

این قیمت لحظه ای یک دارایی است که قیمت قرارداد آتی را تعیین می کند. کارمزدهای ذخیره سازی تا رسیدن به معامله واقعی، نرخ بازده و تغییرات در عرضه و تقاضا هستند که مشخص کننده قیمت های آتی هستند.

مزایای اسپات و فیوچرز

  • تراکنش های ساده در معاملات اسپات
  • مشخص بودن قیمت در معاملات اسپات
  • امکان دریافت بسیار بالا در فیوچرز
  • استفاده از استراتژی های انعطاف پذیر
  • امکان استیک و کسب سود

معایب اسپات و فیوچرز

  • ذخیره و مدیریت دارایی ‌های کم سود در معاملات اسپات
  • بالا بودن کارمزدهای لوریج در معاملات اسپات
  • احتمال هک رمز ارزهای ذخیره شده ولت صرافی
  • ریسک بالایی برای معاملات فیوچرز
  • عدم بهره مندی از مزایای استیکینگ و رای‌دهی در معاملات فیوچرز

تفاوت اسپات و فیوچرز

جمع بندی

اینکه معامله در بازار فیوچرز را انتخاب کنید یا بازار اسپات را به استراتژی شما بر می گردد. اما در هر صورت لازم است که قبل از انتخاب هر کدام مطالعه کافی و آموزش های لازم را ببینید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید