استیکینگ ارز دیجیتال به زبان ساده!

استیکینگ ارز دیجیتال

اگر شما هم یکی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال باشید، احتمالا بارها و بارها اصلاح استیکینگ ارز دیجیتال (staking) را شنیده اید. این عبارت به معنای “سهام گذاری در بازار ارز دیجیتال” است. در واقع زمانی که شما ارزهای دیجیتال خود را به شبکه ای اختصاص می دهید، اصطلاحا استیکینگ انجام داده اید.

این عمل یکی از بدون ریسک ترین روش های سرمایه گذاری است که بدون صرف انرژی و زمان زیاد شما را به سود خوبی می رساند. در این نوشته به بررسی این که استیکینگ دقیقا چه مفهومی دارد می پردازیم و نحوه انجام آن را نیز شرح خواهیم داد. در آخر نیز بهترین ارزهای دیجیتال که برای سهام گذاری مناسب هستند را معرفی می کنیم. همراه ما باشید.

<yoastmark class=

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

به فعالیتی که در آن کاربر در جهت حفظ امنیت شبکه بلاک چینی بخشی از دارایی خود را در آن سهام گذاری می کند. این گونه که دارایی شما در کیف پول مخصوصی نگهداری خواهد شد. این روش تنها در سیستم های pos یا همان مبتنی بر اثبات سهام قابل اجرا است.

در واقع بلاک چین های مبتنی بر pos (اثبات سهام) با قفل کردن دارایی ها سعی در برقراری امنیت شبکه دارند. به صورتی که اگر فرد یا افرادی قصد حمله و تخریب آن را داشتند عملا نتوانند کاری انجام دهند. شاید بپرسید چگونه از حمله جلوگیری می شود؟ اولا اگر یک شخص یا یک گروه قصد حمله به یک شبکه را داشته باشند باید بخش عمده ای از توکن ها را در اختیار بگیرند که عملا این امر ممکن نیست. دوما با شروع حمله قیمت توکن ها کاهش زیادی پیدا می کند که این موضوع به ضرر حمله کننده است!

به صورت کلی استیکینگ ارز دیجیتال مشابه سپرده گذاری پول عادی در بانک است. با سپرده گذاری در بانک با توجه میزان سپرده و مبلغ آن بعد از گذشت مدتی به شما سود تعلق می گیرد. سهام گذاری هم دقیقا چنین مفهومی دارد. در واقع شما با استیکینگ می توانید بدون فروش ارز و تنها با تایید و اعتبارسنجی تراکنش ها، درآمد غیر فعال داشته باشید! از مزایای پلتفرم های بلاک چینی pos سرعت بالا در پردازش تراکنش ها و مقیاس پذیر بودن آن هاست.

نحوه کار استیکینگ چگونه است؟

بعضی از بلاک چین ها برای استیکینگ زمان مشخصی را تعریف می کنند. در این دوره زمانی ولیدیتور این امکان را ندارند که کوین خود را از استیکینگ خارج کنند. همچنین ممکن است حداقل مبلغی را برای سپرده گذاری تعیین کنند. بنابراین بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتالی استیکینگ را به صورت مستقیم انجام نمی دهند. آن ها ولیدیتورهای مشخصی را انتخاب کرده و کوین ها را در اختیارشان می گذارند. این ولیدیتورها دارای استخر استیکینگ هستند.

تزوس که یکی از همین بلاک چین ها است، به کاربران خود این اجازه را می دهد نمایندگی کوین هایشان را ولیدیتورها بدهند. ولیدیتور بعد از رسیدن به سود، آن را بین تمام نمایندگان تقسیم می کند.

مدل سپرده گذاری استیکینگ ثابت است. یعنی هر چقدر میزان کوین ها و مدت زمان سپرده گذاری بیشتر باشد سودی بیشتری هم دریافت می کند. فقط ممکن است نحوه استیک کردن برای ارزهای مختلف، متفاوت باشد.

<yoastmark class=

 ارتباط استیکینگ ارز دیجیتال با گواه اثبات سهام (pos)

گواه اثبات کار یا همان pow مکانیزمی قوی است که به صورت غیر متمرکز اجماع را به اجرا در می آورد. اما هزینه بالا و رقابت تنگاتنگی که در آن وجود دارد، از جمله مشکلات pow است. پس باید به دنبال مکانیزمی باشیم که هم غیر متمرکز باشد و هم هزینه کمتری داشته باشد. الگوریتم pos و استیکینگ اینجا پا به ماجرا می گذارند.

اصلی ترین ایده pos اینگونه است که مشارکت کنندگان کریپتوی خود را استیک کنند و پروتکل نیز هر بار به صورت کاملا تصادفی یکی از مشارکت کنندگان را برای بلاک بعدی تعیین می کند. انتخاب مشارکت کننده نیز بستگی مقدار رمز ارز استیک شده ای دارد که او در اختیار بلاک چین گذاشته است.

این مکانسیم برای اولین بار توسط اسکات نادال و سانی کینگ در سال 2012 ارائه شد.

برای استیکینگ کریپتو چه شرایطی لازم است؟

همانطور که گفته شد شبکه های بلاک چین برای محاسبه پاداش روش های متنوعی دارند. اما اصول کلی پاداش دهی برای سپرده گذاران شامل موارد زیر است:

  • نرخ تورم
  • ولیدیتور چه مقدار کوین را استیک کرده است؟
  • چه تعداد ولیدیتور فعال وجود دارد؟
  • تعداد کوین های استیک شده در شبکه چقدر است؟

مفهوم استخر استیکینگ

اگر هولدرهای کوین ها برای بالا بردن شانس تایید بلاک ها دارایی هایشان را با هم یکی کنند، استخر استیکینگ شکل می گیرد. با این کار قدرت استیکینگ بالا رفته و درنتیجه شانس هعم بیشتر می شود. در نهایت پاداشی که به دست می آید بین همه آن ها تقسیم خواهد شد.

استخرهای سپرده گذاری برای استیک کردن قوانین خاصی تعریف می کنند. به طور مثال مشخص کردن حداقل مقدار سپرده گذاری. توصیه ما این است که اگر تازه کار هستید به جای استیکینگ فردی به یک استخر استیکینگ بپیوندید.

استیکینگ سرد یا آفلاین چیست؟

استیکینگ آفلاین پروسه ای است که به اینترنت وصل نیست و در آن از کیف پول های سخت افزاری کمک می گیرند. شبکه های بلاک چین که چنین قابلیتی دارند به کاربران اجازه می دهند که به صورت آفلاین استیک کنند.

<yoastmark class=

استیکینگ ارز دیجیتال چه مزایایی دارد؟

  • نیازی به ترید نیست و تنها با نگهداری کوین در کیف پولتان می توانید به سود خوبی برسید.
  • نیازی به تجهیزات گران قیمت دارد و هر کسی به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.
  • پلتفرم های ارائه دهنده استیکینگ کارایی ساده ای دارند.
  • از نظر زیست محیطی استیکینگ بهتر از ماینینگ است.

استیکینگ ارز دیجیتال چه ریسک هایی دارد؟

  • ارزهای دیجیتال نوسان بالایی دارند. گاهی ممکن است میزان کاهش قیمت آن ها از سودی که در استیکینگ می دهد بیشتر باشد. بنابراین بهتر است بعنوان یه سرمایه گذاری طولانی مدت به آن نگاه کنید.
  • همانطور که گفته شد برخی از شبکه های بلاک چین در یک دوره زمانی مشخص اجازه برداشت ارز دیجیتال را نمی دهند.
  • برای برداشت دارایی از استخر استیکینگ باید مدت زمانی را صبر کنید. سود استیکینگ بلافاصله منتقل نمی شود.
  • استخرهای استیکینگ احتمال هک شدن دارند. در مقابل هیچ بیمه ای هم برای آن وجود نداشته و هیچ ضرری قابل جبران نیست.
  • در صورت جریمه شدن اعتبارسنج سود شما نیز از بین می رود.

کدام ارز را سهام گذاری کنم؟

حال که با مفهوم اولیه استیکینگ آشنا شدیم، بهتر است به سراغ آشنایی با ارزهای دیجیتالی برویم که مکانیزم pos را اجرا می کنند.

  • اتریوم 2.0

یکی از بهترین گزینه ها برای استیکینگ ارز دیجیتال نسخه ثانویه اتریوم است. با استیکینگ اتریموم تبدیل به یکی از اعتبارسنج های این شبکه خواهید شد. از شرایط اولیه سهام گذاری روی این شبکه، داشتن حداقل 32 اتر و Eth1 (کلاینت شبکه اصلی اتریوم) است.

  • تزوس

این ارز که در سال 2018 ارائه شد، در عرضه اولیه خود توانست 230 میلیون دلار سرمایه جذب کند. عملیات سهام گذاری در این شبکه، BAKE  نام دارد و به افرادی که این کار را انجام می دهند Baker گفته می شود.

  • الگورند

هدف از راه اندازی این شبکه پرداخت های بین المللی کم هزینه بود. البته الگوریتمی که الگورند از آن استفاده می کند pure proof of stake (ppos) است که به معنای اجماع اثبات سهام خالص می باشد.

  • آیکون

آیکون را می توان یکی از پیچیده ترین بلاک چین های کره ای دانست که بر اساس اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (Dpos) کار می کند. تفاوتی که این پلتفرم با پلتفرم های قبلی دارد این است که تعدادی از سهام گذاران به عنوان نماینده سایرین، بلاک هایی را ایجاد کرده و تراکنش ها را تایید می کنند.

<yoastmark class=

کجا می توانم استیکینگ ارز دیجیتال انجام دهم؟

  1. صرافی ها: صرافی بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال است که جزء اولین الویت های سپرده گذاران به حساب می آید.
  2. کیف پول سخت افزاری: این روش مناسب افرادی است که می خواهند استیکینگ آفلاین انجام دهند. برخی از این کیف پول ها عبارت اند از لجر (ledger)، کول والت اس (CoolWallet S) و تِرِزور (Trezor).
  3. کیف پول نرم افزاری: این کیف پول ها که هم به صورت اپلیکیشن های موبایلی و هم نرم افزارهای دسکتاپی وجود دارند این امکان را به افراد می دهند سپرده گذاری ارز دیجیتال را اغلب به صورت رایگان انجام دهند. انواع کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری کنترل کامل دارایی ها را در اختیار شما می گذارد. اما از طرفی به دلیل اتصال به اینترنت، ممکن است امنیت پایینی داشته باشند.

از جمله کیف پول های نرم افزاری معروف تراست والت (Trust Wallet)، اتمیک (Atomic) و اکسودوس (Exodus) هستند.

جمع بندی

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم استیکینگ ارز دیجیتال هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی، روشی مقرون به صرفه و سالم تری نسبت به ماینینگ است. بنابراین روز به روز شاهد افزایش شمار سرمایه گذاران در پلتفرم های این چنینی هستیم.

البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید که استیکینگ ریسک ها و خطراتی را نیز به دنبال دارد. بنابراین بهتر است قبل از شروع به خوبی آموزش ببینید و تحقیقات لازم را به عمل آورید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید