متاورس چیست؟

متاورس

متاورس، یکی از پر سر و صداترین اصطلاحات صنعت فناوری است، که می‌تواند شامل موارد زیادی باشد. می‌تواند یک دنیای مجازی که در آن تخیل تنها محدودیت است و یا مکانی خارق‌ العاده برای برگزاری جلسات کاری بدون ترک خانه باشد. برای غول‌ های فناوری که پشت این ایده بزرگ هستند، متاورس مسئله ملموس‌ تر است، روش جدیدی برای بدست آوردن پول بسیار زیاد! مارک زاکر‌برگ آنقدر در مورد متاورس هیجان زده است که اخیراً تصمیم گرفته نام شرکت خود را از فیس‌ بوک به متا تغییر دهد. گوگل هم سال‌ هاست بر روی فناوری مرتبط با متاورس کار می‌کند و اپل بزرگ ترین سازنده‌ گوشی‌ های هوشمند دستگاه‌ های مرتبط را در دست ساخت قرار داده است.
اما متاورس واقعاً به چه معناست در اینجا به بررسی هر آنچه که باید درباره متاورس بدانید می‌پردازیم.

متاورس چیست؟

متاورس دو ایده واقعیت مجازی و زندگی دیجیتال را درهم آمیخته و اجرا آن را بعد از سال‌ ها محقق کرده است. برای ده‌ ها سال تکنولوژیست‌ ها رویای عصر جدیدی را در سر می‌پرورانند که در آن زندگی مجازی به اندازه زندگی فیزیکی حقیقی باشد. در این تئوری زمان زیادی را با دوستان و همکارانمان در فضای مجازی صرف می‌ کنیم. حتی در این فضا برای لباس و اشیاء آواتارهای دیجیتالی خود پول خرج می‌کنیم.
در چیزی که متخصصان فناوری مانند جناب زاکربرگ آن را متاورس می‌نامند، واقعیت مجازی به عنوان یک پلتفرم برای زندگی دوم آنلاین است. شما از کنترل‌کننده‌های حسگر حرکتی برای درک اشیاء مجازی و از میکروفون برای برقراری ارتباط با دیگر آواتارها استفاده می‌کنید.
Matthew Ball یکی از سرمایه‌ داران ریسک پذیر است که به طور گسترده‌ ای در مورد این موضوع پرداخته است. طبق ادعا او متاورس موج چهارم پیشرفت تکنولوژی پس از ابر کامپیوترها و کامپیوترهای شخصی و گوشی‌ های هوشمند است. او معتقد است که متاورس در حال حرکت به سمت چیزی است که مردم آن را ambient computing می‌نامند. «به جای دسترسی به کامپیوتر، در کامپیوتر قرار بگیرید. مهم این است که همیشه آنلاین باشید تا به دنیای آنلاین دسترسی داشته باشید.»

متاورس
متاورس

واژه متاورس چگونه ظهور کرد؟

اولین بار در سال 1992 نویسنده‌‌ی مشهور Neal Stephenson رمان پرطرفدار Snowcrash را نوشت بر اساس داستان این کتاب جوانی است که برای مبارزه با دشمنان به دنیایی به نام متاورس می‌رود. برای ورود به این دنیا شخصیت‌های داستان، باید از عینک‌ های مخصوصی استفاده می‌کردند.
آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟ آیا واقعاً شما با آواتارتان و یا دیگران در محیط دیجیتال وقت می‌گذرانید؟ در جواب به این سوال باید گفت بله.

آیا متاورس از قبل در بازی‌های ویدئویی وجود داشته؟

بله تا حدودی، در بازی‌های ویدئویی متاورس جزء پر اهمیتی است اما به صورت ابتدایی وجود دارد.
برخی از عناصر اجتماعی متاورس را می‌توان در بازی‌ های ویدیویی دید. مثلاً Fortnite را در نظر بگیرید، یک بازی تیر اندازی آنلاین که بر روی کامپیوتر، کنسول‌ های بازی و دستگاه‌ های تلفن همراه اجرا می‌شود. بازیکنان فورتنایت به طور متوسط صدها ساعت را در بازی با آواتار شخصی سپری می‌کنند و با آواتارهای بازیکنان دیگر مبارزه می‌کنند و با آن ها تعامل دارند. حتی بازیکنان ارز مجازی را جمع‌ آوری می‌کنند که لباس‌ ها و سایر موارد خوب را برای شخصی سازی آواتارهای خود ممکن می‌کند.
پیشرو بودن متاورس را می‌توان در Second Life (زندگی دوم) دید. تقریباً دو دهه پیش یک پلتفرم اجتماعی آنلاین که توسط آزمایشگاه Linden توسعه یافته بود، که فضایی ایجاد می‌کرد تا افراد برای معاشرت با دیگران بازیکنان بازنمایی‌ های دیجیتالی از خود بسازند. در آن فضای مجازی، کاربران می‌توانستند برای غنی‌ تر کردن زندگی مجازی خود، خرید کنند یا املاک بسازند.
واقعیت مجازی در بازی‌های ویدیویی تا حد زیادی پیشرفت کرده است. در سال 2016 سونی هدست واقعیت مجازی 400 دلاری PlayStation VR را عرضه کرد که برای اجرای بازی‌ های واقعیت مجازی به کنسول پلی‌ استیشن 4 متصل می‌ شد. به تازگی سونی اعلام کرده که نسل دوم هدست برای پلی‌ استیشن 5 عرضه خواهد کرد اما تاریخ عرضه آن را اعلام نکرده است.
همه این‌ها پله‌ هایی برای تکامل متاورس بودند که هنوز هم در حال شکل‌ گیری‌ اند. تکنولوژیست‌ ها می‌گویند که به لطف مواردی مانند اتصالات سریع به اینترنت، هدست‌ های واقعیت مجازی قدرتمند و مخاطبان بسیار زیاد گیمر‌ها، امکان زندگی در یک شبیه‌ سازی سه‌ بعدی متحرک وجود دارد.

متاورس
متاورس

عینک های واقعیت مجازی

در سال 2014 فیس‌ بوک در معامله‌ ای به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار Oculus یک استارت‌ آپ که هدست‌ های واقعیت مجازی می‌ساخت را خریداری کرد. عینک‌ های که مغز شما را فریب می‌دهد تا تصور کنید در یک چشم انداز هستید. آقای زاکربرگ شروع به توصیف واقعیت مجازی به عنوان پلتفرم ambient computing بعدی کرد. همچنین زاکربرگ می‌گوید متاورس مانند بازی‌ های ویدیویی کار نمی‌کند و زندگی روزمره را دربر می‌گیرد و راه جدیدی برای خرید کالا، خدمات، برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و همکاری با همکاران ارائه می‌دهد. اما در حال حاضر، هدست‌ های متا بزرگ و دست و پا گیر اند به طور کامل چشم‌ ها را می‌پوشانند و افراد را از دنیای اطراف خود جدا می‌کنند.

آیا Activision Blizzard برای Metaverse برنامه‌ای دارد؟

Activision Blizzard به ساخت بازی‌ های آنلاین که یک جزء متاورس دارند معروف است، جایی که بازیکنان صدها ساعت را صرف تشکیل جوامع درون بازی می‌کنند. در بازی World of Warcraft که در سال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌2004 منتشر شد، گیمرها به صورت آنلاین با هم کار می‌کنند تا اقلامی مانند سلاح‌ ها و زره‌ ها را جمع آوری کنند تا آواتارهای دیجیتالی خود را قوی‌ تر کنند. اما این شرکت وارد واقعیت مجازی نشده است. و عمدتاً بازی‌ ها را برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ های بازی ساخته است. اما هنوز یک بازی واقعیت مجازی منتشر نکرده است.

بیشتر بخوانید : بهترین بازی‌ های ارز دیجیتال!

متاورس
متاورس

برنامه‌ ماکروسافت برای Metaverse 

ماکروسافت به تازگی روی متاورس کار می‌کند. برای چندین سال این غول نرم‌افزاری هولولنز را توسعه داده است. یک هدست 3500 دلاری که هولوگرام‌های دیجیتال را نشان می‌دهد، که با برنامه‌ های کاربردی مرتبط با مشاغل سازمان‌ های دولتی تمرکز کرده است. این دستگاه مرتبط با augmented reality (به فناوری گویند که به کاربر اجازه ادغام محتوای بصری و صوتی دیجیتالی مانند تصاویر، صداها و یا متن را با محیط واقعی می‌دهد.) است که برخی از تکنولوژیست‌ ها آن را بخشی از متاورس آینده می‌دانند. ماکروسافت توسعه دهنده ایکس باکس، دومین کنسول بازی محبوب پس از سونی پلی‌ استیشن است اما برخلاف پلی‌ استیشن به صورت آشکار در فضای بازی‌ های واقعیت مجازی غایب بوده است.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید