بیت‌ کوین و بازارهای مالی!

بیت‌ کوین و بازارهای مالی

دنیای تکنولوژی با سریع‌ ترین سرعت خود در عصر جدید بر روی زندگی تک‌ تک ما تغییرات شگرف و عمیقی ایجاد کرده است. یکی از تغییرات ایجاد شده در حوزه بازارهای مالی و امنیت است. بیت‌کوین به عنوان اولین ارز رمزنگاری‌شده پیشرو این تغییر است. بیت‌ کوین که بر بستر امن و بسیار شفاف خود یعنی بلاک‌ چین عرضه شد در این راه توانسته ارزش خود را کم‌ تر از 10 سال از یک دلار به 20 هزار دلار برساند و با نوسانات بسیار به راهش ادامه دهد.

ما در اینجا سعی داریم بیت‌کوین را مانند پدیده‌های نو ظهور قبلی مثل موبایل به شما معرفی کنیم. به این معنی که وقتی شما موبایل جدیدی را تهیه می‌کنید قبل از آن که به خصوصیات فنی و مشخصات ساختاری آن بپردازید ابتدا با کاربرد‌های آن آشنا می‌شوید. مثل کیفیت دوربین، میزان حافظه و… سپس بعد از این آشنایی به مشخصات فنی آن می‌پردازید. ما نیز با بیت‌ کوین به همین صورت برخورد کرده‌ایم. یعنی ابتدا طریقه تهیه و سپس کاربردهای آن، روش‌ های نگهداری، امنیت و درنهایت ماینینگ را ذکر کرده‌ایم. ‌

بیشتر بخوانید: دلایل افزایش قیمت بیت‌ کوین چیست؟

دنیای جدید بازارهای مالی

ما در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که اینترنت جز جدایی ناپذیر از آن می‌باشد. دنیایی که به واسطه همین اینترنت مرزهای جغرافیایی تعریف خود را از دست داده‌اند و در کمتر از یک پلک به هم زدن می‌توان نامه یا محتوایی را از این سر کره زمین به آن سوی آن انتقال داد. حال یکی از این مواردی که اینترنت کار را راحت‌تر کرده است تجارت است.

وقتی بحث از تجارت و مبادلات مالی به میان می‌آید یکی از پارامترها اعتماد و امنیت می‌باشد. ولی در دنیای اینترنت امنیت و اعتماد به آن صورت که باید وجود ندارد و همواره شاهد کلاهبرداری‌ ها حملات سایبری، هک‌ ها و سایر این اتفاق‌ ها هستیم

بشر با پیشرفت خود و کشف اینترنت توانست مشکلات بزرگی همچون جا به‌ جایی مسافت و زمان را در قالب اینترنت حل کند. ولی می‌توان گفت در ابتدای مسیر پیشرفت خود علم اقتصاد و دنیای مالی از این پیشرفت‌ها بهره بسیاری نبرده‌اند و از این قافله پیشرفت کمی جا ماندند. تا اینکه بحث‌ هایی از ترکیب تکنولوژی در دنیای مالی و اقتصاد به میان آمد و علم جدیدی به نام فین‌ تک را پایه گذاری کردند.

برای معادل فارسی این کلمه از عبارت فارسی«فناوری مالی»یا «نوآوری در خدمات مالی» نیز استفاده می‌شود.

این عبارت به کسب و کارها و کمپانی‌ هایی اشاره دارند که هدف آن‌ ها استفاده نوآورانه از تکنولوژی برای کار آمد‌تر کردن خدمات مالی است. کار آفرینان و سرمایه‌ گذاران به تازگی به این حوزه علاقمند شده‌اند و کسب و کارهای جدید و خلاقانه‌‌ ای در حوزه فناوری‌ های مالی شروع به کار کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فین‌ تک می‌تواند آینده صنعت بانکداری را تغییر دهد. معمولا بیشتر خدمات دنیای فین‌ تک به صورت مرکزی بر روی سرورهای خاص و متمرکز انجام می‌پذیرد.

بیت‌ کوین و بازارهای مالی
بیت‌ کوین و بازارهای مالی

سیستم‌ های متمرکز و غیر متمرکز در بازارهای مالی

با یک مثال ساده این موضوع را برایتان شرح دهیم به عنوان مثال شما اگر بخواهید یک ایمیل برای خود ایجاد کنید باید از یک سرویس دهنده مرکزی و متمرکز مانند گوگل یا یاهو استفاده کنید. در صورتی که این سرویس دهنده‌ ها دچار مشکلاتی همچون هک، سوء استفاده‌های سیاسی و… بشوند؛ شما به صورت مستقیم متضرر می‌شوید و عملاً اطلاعات ایمیل شما دچار مخاطره می‌گردد. مانند چندین فقره هک شدن سیستم‌ های مرکزی فیسبوک و سوء استفاده خود فیسبوک از اطلاعات کاربرانش در مسائل سیاسی همچون انتخابات، هک شبکه‌ های مخابراتی مانند ودافون، و چندین بار هک شدن سرور‌های ایمیل یاهو را می‌توان مثال‌ های بزرگ و خطرناک در دنیای اینترنت دانست.

از طرفی حفظ امنیت بسیار گران و هزینه‌ بر است. پس باید این سوال را از خود بپرسید که یک سرویس‌ دهنده مرکزی با دادن این هزینه‌ ها چه چیزهایی را بدست می‌آورد. یکی از راهکار‌های عملی و تکنولوژیک در این زمینه تمرکز زدایی و استفاده از اختراع بسیار مهم برای بلاک‌ چین است.
غیرمتمرکز سازی (Decentralization)،اساساً برای تغییر قدرت و مرجعیت در یک اجتماع بدون نهاد مرکزی استفاده می‌شود و این امکان را برای اعضای جامعه فراهم می‌کند که خودشان نظارت را بر دست بگیرند.

بیت‌تورنت(Bit Torrent)، یک مثال خوب از غیر متمرکز سازی است. بیت‌ تورنت یک پروتکل همتا به‌ همتای P2P یا (Peer to Peer) به اشتراک گذاری فایل است که به هیچ سرور یا شرکت یا سازمانی وابسته نیست. کاربران مستقیماً به یکدیگر متصل می‌شوند و به ارسال و دریافت قسمتی از فایل می‌پردازد.

گرچه فعالیت‌های تمامی کاربران یک فایل توسط سرور مرکزی به نام Tracker هماهنگ می‌شود، اما این سرور از محتویات فایل‌ هایی که منتقل می‌شود بی اطلاع است. در نتیجه تعداد زیادی از کاربران با پهنای باند محدود Tracker مربوطه قابل پشتیبانی هستند. فلسفه کلیدی بیت‌تورنت این است که کاربران باید هم‌ زمان با دانلود کردن اطلاعات (inbound)، آپلود (outbound) نمایند. در این صورت پهنای باند شبکه حداکثر کارایی به کار گرفته‌می‌شود.

نحوی طراحی بیت‌ تورنت  

بیت‌ تورنت به نحوی طراحی شده‌است که برخلاف پروتکل‌ های انتقال دیگر با افزایش تعداد افراد مشتاق برای دریافت یک فایل مشخص می‌شود. برای توصیف بهتر این روند می‌توان آن را به گروهی تشبیه کرد که دور یک میز نشسته‌اند و هر کدام سعی دارند کپی کاملی از یک صفحه‌ ای را دریافت کنند. نفر اول اعلام می‌کند که صفحات 1 و 5 را دارد و نفرات سوم، چهارم و پنجم هرکدام قسمت‌ هایی از این صفحات را ندارند. بنابراین برای گرفتنِ صفحات به نفر اول مراجعه می‌کنند.

نفر دوم اعلام می‌کند که صفحات 5تا 10 را دارد و نفرات سوم، چهارم و پنجم هرکدام قسمت‌ هایی از این صفحات را ندارند. بنابراین هر یک با گرفتنِ صفحات، به نفر اول مراجعه می‌کنند. نفر دوم اعلام می‌کند که صفحات 5 تا 10 را دارد. نفر اول، چهارم و پنجم به نفر اول می‌گویند که بعضی از صفحات او را می‌خواهند و او هم کپی آن صفحات را به آن‌ ها می‌دهد.

این روند ادامه می‌یابد تا وقتی که همه افراد کپی تمام بخش‌ های موجود کتاب را بدست می‌آورند. همچنین دور این میز شخص دیگری وجود دارد که کپی کل کتاب را دارد. بنابراین احتیاج ندارد که برایش کپی صفحه‌ای فرستاده‌شود. او صفحاتی را که هیچکس ندارد را بین افراد پخش می‌کند.

در ابتدا افردای که دور میز می‌نشینند، باید از او بخواهند که اولین سری صفحات خود را به آن‌ ها بدهد. گرچه افراد سعی می‌کنند صفحات مشابه را از او نگیرند، بعد از مدتی همگی کپی کتاب را دارند. بدین ترتیب این افراد می‌تواند کتابی را که دارد در اختیار افراد زیادی قرار دهد بدون اینکه مجبور باشد کل کپی را به تمام افراد بدهد.

بیت‌ کوین و بازارهای مالی
بیت‌ کوین و بازارهای مالی

بیشتر بخوانید: چرا بیت کوین را طلای دیجیتال می نامند؟

دلایل تمرکز زدایی

سه دلیل برای تمرکز زدایی پرسش بعدی این است که اصلا چرا تمرکز زدایی مفید است؟ عمومأ سه استدلال حول این پرسش وجود دارد:

تحمل خطا: سیستم‌های غیرمتمرکز احتمال شکست تصادفی کمتری دارند چون بر اجزای جداگانه زیادی متکی هستند که شبیه به هم نیستند.

مقاومت دربرابر حمله: حمله به سیستم‌های غیرمتمرکز و نابود کردن یا دستکاری در آنان گران‌تر تمام می‌شود. چون نقطه مرکزی حساسی که بتوان با هزینه کمتر به آن حمله کرد وجود ندارد.

مقاومت در برابر تبانی: سیستم غیرمتمرکز به گونه ای است که رهبران، سازمان‌ ها و دولت‌ ها نمی‌توانند تبانی کنند و خودشان سود ببرند. این سیستم طوری طراحی‌شده که مشتریان کاربران و عموم مردم کمتر آسیب ببینند. همانطور که می‌بینید یکی از راه‌ های ایجاد اعتماد در دنیای جدید، غیر متمرکز کردن اطلاعات و بهره‌ مندی از محاسن آن می‌ باشد. اولین بار این طرح به صورت عملی در سال 2009 در شبکه بلاک‌ چین و محصول بیت‌ کوین ارائه شد. بیت‌ کوین نیز به همین شیوه عمل می‌کند و نیاز به بانک را به عنوان یک حاکمیت مرکزی بین دو نفر که ارزشی را مبادله می‌کنند مرتفع کرده است.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید