5 درس بزرگ از مالمی، مردی که بیخیال550،000 بیت کوین شد!

اگر در فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۳.۵ میلیارد دلار (بیش از ۱۰۰ تریلیون تومان!) در اختیار داشتید، چه می‌ کردید؟! اگر متوجه می‌ شدید که پیش‌ تر چنین سرمایه‌ ای در اختیار داشته‌ اید، اما آن را با سهل‌ انگاری از کف داده‌ اید، چه؟! داستانی که در ادامه می‌خوانید، داستان جالب توسعه‌ دهندۀ جوانی به نام مارتی مالمی (Martti Malmi) است که ۵۵,۰۰۰ واحد بیت کوین را به‌ راحتی بر باد داد.

او در سال ۲۰۱۱ بیت کوین‌ هایش را به‌ازای ۵ دلار فروخت. بیت کوین‌ هایی که امروز حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارزش دارند و در اوج قیمت بیت کوین (۶۴,۰۰۰ دلار) ارزش آن ها به ۳.۵ میلیارد دلار هم رسید. اما، او درس‌ هایی شنیدنی از این باخت عجیب به دست آورده است و قصد دارد آن را با سایرین به اشتراک بگذارد.

مارتی مالمی

مارتی مالمی یکی از اولین افرادی بود که بیت کوین استخراج کرد. اگر نمی‌‌ دانید استخراج بیت کوین یعنی چه، به انجام برخی محاسبات روی رایانه شخصی به‌منظور حصول اطمینان از انجام صحیح تراکنش‌ های دیجیتال و دریافت پول دیجیتال به‌عنوان پاداش، استخراج (mining) گفته می‌ شود.

هنگامی که بیت کوین کار خود را آغاز کرد، میزان این پاداش بسیار سخاوتمندانه بود. در آن زمان، شما برای هر مسئله‌ ای که حل می‌کردید ۵۰ واحد بیت کوین دریافت می‌ کردید و مالمی صدها مسئله حل کرده بود.

در دو سال اول پیدایش بیت‌ کوین، یعنی سال‌ های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، این جوان ۲۰ ساله به‌ راحتی بیش از ۵۵,۰۰۰ واحد بیت‌ کوین به دست آورده بود. حیف که او نمی‌ دانست این کوین‌ های دیجیتال بعداً قرار است از طلا نیز ارزشمندتر شوند. اکنون که این مطلب را می‌ نویسم، هر واحد بیت‌ کوین به رکورد ۶۵,۰۰۰ دلار نیز دست یافته است. با این همه، در سال ۲۰۰۹ بیت‌ کوین تقریباً رایگان بود.

در آن زمان، مالمی ۵,۰۵۰ واحد بیت‌ کوین خود را در ازای فقط ۵ دلار فروخت. به‌عبارت دیگر، اگر آنچه مالمی در سال ۲۰۰۹ فروخت را با ارزش رکورد فعلی بیت‌ کوین محاسبه کنیم، او ۳۲۸,۰۰۰,۰۰۰ دلار فقط در ازای یک فنجان قهوه استارباکس پرداخت کرد! و متأسفانه، این فقط بخش کوچکی از چیزی بود که او از دست داد.

فاست بیت‌کوین وب‌سایتی است که به‌ کاربران خود بیت کوین رایگان اهدا می‌کند. فاست که در لغت به‌معنای «شیر آب» است، به وب‌سایتی گفته می‌شود که به کاربران خود برای انجام کارهای بسیار راحتی همچون تماشای ویدیو، ثبت کامنت و به‌اشتراک‌گذاری پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، بیت‌کوین رایگان می‌دهد.

مالمی ۱۰,۰۰۰ واحد دیگر از بیت‌ کوین‌ های خود را نیز از طریق این فاست به کاربران وب‌ سایت خود هدیه داد و سود قابل‌ توجهی هم از این کار دریافت نکرد. با این حال یک سال بعد، اوضاع کم‌کم شروع به تغییر کرد.

قیمت بیت‌ کوین که عملاً صفر بود به‌یک‌ باره به رقمی بین ۱۵ تا ۳۰ دلار رسید و مالمی را به این فکر انداخت که بالاخره اندکی درآمد کسب کند. او ۱۰,۰۰۰ بیت‌ کوین فروخت و آپارتمان شیکی نزدیک به شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند، خرید.

سود حاصل از این معامله، مالمی را تشویق کرد تا اهداف خود را بیشتر دنبال کند.

به همین دلیل، او در سال ۲۰۱۱ بلیتی یک‌ طرفه به مقصد ژاپن خرید که طبق آنچه از نام مستعار خالق بیت‌ کوین،ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) تصور می‌شد، احتمالاً سرزمین مادری بیت‌ کوین بود.

در ژاپن، مالمی علاوه بر یادگیری زبان ژاپنی، از صرافی ام تی گاکس (Mt. Gox) نیز بازدید کرد که در آن زمان بهترین در نوع خود محسوب می‌ شد. مالمی که اکنون انگیزه بیشتری برای استفاده صحیح از دارایی دیجیتال خود داشت، درصدد پس‌ انداز بیت‌ کوین‌ های خود برآمد. اما متأسفانه، این تصمیم هم برای جلوگیری از بدشانسی مالمی کافی نبود.

در سال ۲۰۱۲، پس‌ انداز دلاری مالمی تمام شد و او تصمیم گرفت که دوباره کارکردن را شروع کند؛ اما کار پیداکردن مالمی بیش از حد انتظار طول کشید. بنابراین، این توسعه‌ دهنده جوان بخش زیادی از بیت‌ کوین‌ های باقی‌ مانده خود را نیز با نرخ آن زمان که فقط ۵ دلار برای هر واحد بود، فروخت.

مالمی تا سال ۲۰۱۲، مجموع ۵۵,۰۰۰ بیت‌ کوین خود را بر باد داد. گفتنی است این میزان بیت‌ کوین در آوریل ۲۰۲۱ ارزشی معادل ۳.۵ میلیارد دلار پیدا کرد. با اینکه او در ازای از دست‌ دادن این کوین‌ ها، توانست یک آپارتمان بخرد و اندکی ارز دیجیتال در کیف پول خود نگه دارد، اما این نتیجه با میلیاردر شدن خیلی فاصله داشت.

تصویر آپارتمانی که مالمی با فروش ۱۰,۰۰۰ بیت‌ کوین خود خریداری کرد. مالمی در یکی از توییت‌ های خود نوشت که از سود اندک خود راضی است و قصد دارد چند درسی را که آموخته ، با دیگران به اشتراک بگذارد.

در ادامه، ۵ توصیه‌ ای که مالمی ارائه کرده است را مطالعه می‌ کنید. البته من بر اساس بینشی که از سایر منابع به دست آورده‌ ام، نکاتی را به این توصیه‌ ها اضافه کرده‌ ام و به‌عبارتی آن ها را تکمیل کرده‌ام.

تعریف ارزش در حال تغییر است.

یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari) در تعریف پول نوشته است: [پول] هر چیزی است که مردم مایل باشند برای نشان‌دادن ارزش سایر چیزها به‌صورت قراردادی از آن استفاده کنند. در واقع، دلار و بیت کوین هر دو نمایان‌گر «ارزش» هستند. ماجرای غم‌ انگیز مالمی نشان می‌ دهد که ارزش مالی دنیای دیجیتال در حال پیشی‌گرفتن از ارزش مالی در دنیای واقعی است. این گزاره را در خاطر داشته باشید.

پول بیشتر، زندگی بهتر!

همه ما موافقیم که این جمله مالمی درست است؛ اما دقیقاً به چه علت؟ روی اف باومایستر (Roy F Baumeister)، استاد روان‌ شناسی دانشگاه کویینزلند استرالیا در ژورنال تخصصی «روان‌ شناسی امروز» (Psychology Today) نوشت: [پول] ابزاری همه‌ منظوره است، به این معنا که بیشتر شبیه یک منبع است تا ابزاری به‌ خودی‌ خود.

بنابراین، پول باعث می‌ شود فرد کمتر به کمک و هم‌ دردی دیگران یا تأیید اجتماعی آن ها وابسته باشد.

بنابراین، چه در زمرهٔ چهره‌ های منفور شبکه‌ های اجتماعی باشید که از خودروی گران‌ قیمت خود عکس منتشر می‌ کنند، چه یک ساعت ۴۲ میلیون دلاری احمقانه سفارش بدهید یا بخواهید بهترین زندگی را برای عزیزانتان فراهم کنید، در هر صورت پول به شما آزادی می‌ دهد.

برای داشتن یک زندگی عالی، نیازی به ثروتمند بودن ندارید.

در نگاه اول به نظر می‌ رسد توصیه سوم مالمی با توصیه دوم او مغایرت دارد. اما این‌ طور نیست. عبارت «پول بیشتر، زندگی بهتر» تا یک جایی کار می‌ کند؛ اما از آن نقطه به بعد، دیگر پول به‌ تنهایی نمی‌ تواند باعث خوشبختی انسان‌‌ ها شود. اینکه چه مقدار پول برای داشتن یک زندگی خوب کافی است، متغیری است که در شرایط مختلف و مناطق جفرافیایی مختلف فرق می‌ کند.

به‌ عنوان مثال، روان‌ شناسان این عدد را برای آمریکا محاسبه کرده‌ اند و دریافته‌ اند که ۹۵,۰۰۰ دلار درآمد سالیانه می‌ تواند حس مطلوبی از رفاه و رضایت را در شهروندان این کشور ایجاد کند.

گفتنی است که طبق گزارش پلتفرم «پالیسی‌ ادوایس» (PolicyAdvice)، این میزان معادل میانگین دستمزد یک کارگر در آمریکاست. همچنین در این کشور، میانگین کمترین میزان دستمزد ۲۴,۰۰۰ دلار و میانگین بیشترین دستمزد برابر با ۴۲۳,۰۰۰ دلار است. بدیهی است که این اعداد و ارقام ثابت نیستند و می‌ توانند حتی از فردی به فرد دیگر هم متفاوت باشند. شاید شما بیشتر از این بخواهید و شاید با کمتر از این هم راضی باشید.

در هر صورت، نکته مهم این است که باید عدد مشخصی را انتخاب کنید و در جهت رسیدن به آن بکوشید؛ اما در عین اینکه رویاهایتان را دنبال می‌ کنید، فعل «زندگی‌ کردن» را فراموش نکنید.

فقط لحظه‌ ای تصور کنید که همین امروز خواهید مُرد. در این صورت، این همه پول به چه دردی می‌ خورد؟!

هرگز پس‌ انداز کردن را فراموش نکنید!

سال ۲۰۱۲، یعنی همان سالی که پس‌ انداز مالمی پیش از پیدا کردن کار تمام شد، او ۱۰,۰۰۰ بیت کوین در اختیار داشت. با داشتن این میزان بیت کوین، او می‌ توانست اکنون مالک ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار باشد. اما تمام این ثروت از دست رفت. هدف از بیان این موارد، به‌ یدک‌ کشیدن جملات خردمندانه و زیبا نیست؛ بلکه عبرت‌گرفتن از تجربیات افراد است.

پس، بهتر است سخنی از سرمایه‌ گذار معروف، وارن بافت (Warren Buffet) را نیز بشنوید:

آنچه را که پس از خرج‌ کردن باقی می‌ ماند، پس‌انداز نکنید؛ بلکه اول پس‌ انداز کنید و بعد هر آنچه را که باقی ماند، خرج کنید. در بخش قبل پرسیدیم اگر امروز بمیرید، چه می‌ شود. حال باید این سؤال را هم بپرسیم که اگر قرار باشد تا ۹۰ سالگی عمر کنید، چه سرمایه‌ ای در دست دارید؟!

هر اشتباه یک سرمایه‌ گذاری است.

داستان مالمی من را به یاد فیلمی با عنوان «۲۱» می‌ اندازد. در این فیلم، دانش‌ آموز باهوشی به نام بِن (Ben)، از نظر درسی شرایط لازم را برای ورود به مدرسه پزشکی هاروارد داشت؛ اما نمی‌ توانست شهریه ۳۰۰,۰۰۰ دلاری دانشکده را پرداخت کند. او دو راه پیش‌ رو داشت.

راه اول این بود که در میان رقابت فشرده‌ ای که بر سر دریافت بورسیه وجود داشت، بتواند مدیر بخش بورسیه دانشگاه هاروارد را حیرت‌ زده و بورسیه تحصیلی را از آنِ خود کند.

اما بِن هیچ امتیاز برتری در میان رقبا نداشت. به همین دلیل، او راه دوم را در پیش گرفت. بِن به گروهی از بچه‌ های نابغه ریاضی پیوست که استاد تقلب در یک بازی شرط‌ بندی بودند. آن ها با همکاری هم، مبلغ زیادی پول نقد را از یک قمارخانه به سرقت بردند؛ اما خیلی زود و به‌ خاطر یک اشتباه، تمام پولی را که دزدیده بودند، از دست دادند.

اگرچه قمارباز جوان در نهایت با شکست مواجه شد، اما داستان عجیب‌ و غریب و دیوانه‌ کننده او توانست مدیر بورسیه تحصیلی را حیرت‌ زده کند و راه او را به مدرسه پزشکی هاروارد باز کند.

درست مثل بد اقبالی بن که بلیت رایگان به هاروارد را برایش به ارمغان آورد، من مطمئن هستم که ضرر مالمی نیز برای او تبدیل به سرمایه‌ ای با ارزش خواهد شد؛ البته اگر تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده باشد. بنابراین به هر اشتباه به چشم یک سرمایه‌ گذاری نگاه کنید.

سخن پایانی

حتی تصور اینکه شخصی، چنین حجمی از ثروت را به‌ این راحتی از دست بدهد، سخت و دشوار است. به‌ احتمال قوی خیلی از ما که هیچ نسبتی با مارتی مالی نداریم هم پس از مطالعه این داستان، با او احساس هم‌ دردی می‌ کنیم. البته این مسئله شاید به این دلیل است که همه ما در زندگی‌های خود، ازدست‌دادن را تجربه کرده‌ایم.

به‌عنوان مثال، شاید ما هم بیت کوین‌ هایی داشته‌ ایم که آن ها را در کف قیمت یا به‌ علت نیاز مالی فروخته‌ ایم. حتی از فضای ارزهای دیجیتال هم که خارج شویم، ممکن است در زندگی خود دارایی‌هایی مانند پول و خانه خود را به‌راحتی و به دلایل مختلف از دست داده باشیم.

مقاله‌ای که مطالعه کردید، ۵ توصیه از شخصی بود که به‌جرأت می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین ضررهای تاریخ جهان را متحمل شده است. شاید عمل‌کردن به این توصیه‌ها به ما کمک کند تا از اشتباهات مشابه در زندگی خود آگاه شویم و دیگر آن ها را تکرار نکنیم.

چکیده این ۵ توصیه در این جملات خلاصه می‌ شود:

پول به‌ هیچ‌ وجه چیز بدی نیست! چه بخواهیم قبول کنیم چه نه، پول یکی از نیازهای طبیعی انسان‌ ها در جوامع امروزی است و کیفیت زندگی آن ها را به‌ شدت تحت‌ تأثیر قرار می‌ دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید در آینده زندگی راحت‌تری داشته باشید، سرمایه‌ گذاری و پس‌ اندازکردن را فراموش نکنید.

همچنین به یاد داشته باشید که منظور از پول، تنها همین اسکناس‌ های کاغذی که در ذهن ما نقش بسته نیست. امروزه تعریف ارزش در حال تغییر است و اگر می‌ خواهید از آینده جا نمانید، باید دیدگاه خود را درمورد پول به‌ روز رسانی کنید.

با این حال، «پول‌ داشتن» با «ثروتمند بودن» فرق می‌ کند. برای داشتن یک زندگی خوب، نیازی نیست که لزوماً ثروتمند باشید.

همه این راهکارها و توصیه‌ ها برای این است که کیفیت زندگی خود را ارتقا بدهید و مسلماً منطقی نیست که به‌ دست‌ آوردن پول، فرصت زندگی‌ کردن را از شما بگیرد.

و در نهایت اینکه از اشتباهات خود درس بگیرید. اشتباهات شما معلم‌ های فوق‌ العاده‌ ای هستند. اگر شما هم شاگردان باهوشی باشید، می‌ توانید درس‌ های با ارزشی از آن ها بگیرید که هرجایی پیدا نمی‌ شوند.

 

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید