چرا رمزارز ها تفاوت قیمت دارند؟

 

علت تفاوت قیمت میان رمز ار‌زها چیست؟

شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که دلیل تفاوت قیمتی میان رمز ارزها چیست؟ چرا برخی از رمز ارزها مثلا با قیمت 40,000 دلار معامله می‌شوند و در مقابل قیمت برخی از آن‌ها در محدوده 0.40 دلار مورد معامله قرار می‌گیرد.

سرمایه در گردش بازار و معیارهای تامین دارایی از مهم‌ترین دلایل تعیین کننده در قیمت رمز ارزها در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

در زمان نگارش این مطلب قیمت بیت کوین در محدوده 47,000 دلار معامله می‌شود در حالی که دوج کوین (DOGE) در حدود 0.064 دلار ارزش دارد. اگر به تازگی وارد بازار ارز رمز شده‌اید ممکن است در ابتدا بگویید که قیمت دوج کوین در برابر بیت کوین ناچیز است و اگر معجزه رخ دهد به بیت کوین میرسد اما این یک طرز فکر غیر منطقی است و دلیل آن را باید در میزان عرضه وتقاضا و حجم بازار سرمایه آن ارز جستجو کرد.

میزان عرضه یک دارایی را سقف بازار و ارتباط با قیمت رمز ارز تعیین می‌کند. با افزایش و کاهش عرضه، قیمت دارایی تغییر پیدا می‌کند همچنین وب سایت‌های اندازگیری Crypto نظیر CoinMarketCap ، هر رمز ارز پایه را براساس محدودیت‌های عرضه که در بازار وجود دارد درجه بندی می‌کنند.

در این بین بیت کوین به عنوان یک رمز ارز با سابقه در این رده بندی در صدر جدول قرار دارد و تا این مقطع زمانی بیش از 897 میلیارد دلار سقف بازار را در انحصار خود گرفته است. حجم نقدینگی موجود در بازار همراه با میزان عرضه آن از عوامل تعیین کننده قیمت رمز ارز ها است و اگر میزان عرضه را بر قیمت دارایی موجود در بازار ضرب کنیم سقف بازار بدست می‌آید.

آن دسته از دارایی‌هایی که میزان عرضه آن‌ها از میزان تقاضا بیشتر است با قیمت پایین تری معامله می‌شوند. در حال حاضر BTC موجود در بازار در حدود 18.6 میلیون بیت کوین است و از طرف دیگر فرایند عرضه آن دربازار به آهستگی پیش می‌رود.

همچنین حداکثر عرضه BTC در حدود 21 میلیون واحد است. نمایه‌ای از کمبود در بازار احساس می‌شود که جنبه روانی دارد.

در عین حال با نگاهی به میزان عرضه دوج کوین (DOGE)، اگر قیمت برای هر توکن دوج کوین 6.23 دلار در نظر گرفته شود حجم بازاردر حدود 800 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در این میان ارزش بیت کوین به دلیل عرضه کم آن و همچنین کم بودن میزان بیت کوین‌های در گردش و بالا بودن تقاضا نسبت به بقیه ارزهای دیجیتال بیشتر بوده و بالاترین قیمت را دارد.

در صورتی که قیمت دوج کوین حتی به 1500 دلار برسد میزان دارایی آن در بازار به 192.4 تریلیون دلار خواهد رسید این در حالی است که حجم کلی ارزهای رمز نگاری شده در بازار 1.46 تریلیون دلار است و به نظر می رسد این یک امر غیر ممکن باشد.

در کل دارایی هایی با عرضه کم به نسبت دارایی هایی با میزان عرضه زیاد، از قیمت بالاتری برخوردار هستند و امکان اینکه قیمت آنها در هر توکن بالاتر رود، وجود دارد.

دارای های رمزنگاری شده اغلب حداکثر کد برنامه ریزی شده را در خود دارند و عرضه هر دارایی از طریق اشکال مختلف بررسی و سپس اعتبار سنجی می شود و به دنبال آن در شبکه بلاکچین به طور مداوم رشد می کند یعنی استخراج آن به حداکثر ممکن می رسد.

و با ورود هر توکن به بازار می تواند در کاهش قیمت تاثیر گذار باشد. همچنین استخراج کنندگان برای تامین مالی خود و پشتیبانی از شبکه و پرداخت هزینه تجارت خود باید رمز ارز را بفروشند این نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بازار است.

 

تفاوت بین عرضه کل و حداکثر عرضه چیست؟

به مقدار کوین هایی که در حال حاضر در سطح بازار در حال گردش هستند به علاوه کوین هایی که استخراج شده‌اند و هیچ نوع گردشی در سطح بازار ندارند حجم کل یا به عبارتی عرضه کل گفته می‌شود. در عرضه کل کوین‌هایی در سطح بازار وجود دارند که بنا به دلایل مختلف قفل یا زنجیر شده اند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
اما حداکثر عرضه یا تامین کل دارایی را می‌توان به تعداد کل توکن هایی نسبت داد که امکان استخراج آن وجود دارد و بعد از آن دیگر قادر به استخراج کوین نخواهد بود و عرضه‌ای جدیدی صورت نخواهد گرفت. درک مفهوم سقف بازار در رابطه با قیمت کوین‌ها مهم است و این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که بتوانید با واقع بینی بیشتری فضای موجود رمز ارزها را پیش‌بینی کنید. برای مثال، اگر شما با نگاه به قیمت بیت کوین (Bitcoin) نگاهی آن را بسیار گران همراه با ریسک فرض کنید، می‌توانید بلافصله تمرکز خود را روی رمز ارزهای دیگر تغییر دهید.
از جمله عوامل موثر دیگر، برای سرمایه گذاری در رمز ارزها می‌توان به میزان سرمایه در گردش، میزان پذیرش، پتانسیل سود و خطرات مرتبط با آن اشاره کرد. به هر حال روند کلی بازار و تغییرات لحظه به لحظه نشان می‌دهد که کدام ارز روند صعودی داشته و مشمول افزایش ارزش کوین نسبت به دیگر ارزهاست.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید