همه چیز درباره استلار

 

استلار

شبیه‌ترین ارز دیجیتالی به استلار(XLM) ارز دیجیتالی ریپل (XRP) است، چرا که بنیان گذران هر دو شرکت شخصی به نام جک مک کالب است.

استلار شبکه‌ای همتا به همتاست که مانند بیت کوین و اتریوم غیر متمرکز است. تراکنش‌ها در استلار بر روی بلاک چین ذخیره می شوند واز آن به عنوان یک دفتر کل استفاده می شود و هیچ نهاد تصمیم گیرنده‌ای در آن وجود ندارد درست مانند بیت کوین و اتریوم با این تفاوت که سرعت تراکنش ها در استلار نصف بیت کوین است یعنی از بیت کوین و اتریوم سریع‌تر است. هر تراکنش در استلار 3 تا 5 ثانیه زمان می برد.

در ارز دیجیتالی بیت کوین ماینر ها برای تایید تراکنش  ها با یکدیگر همکاری می کنند واگر 80 درصد کاربران حاضر در شبکه یک تراکنش را تایید کند تراکنش انجام می‌‌شود، اما در استلار گره¬ های تائید و ظیفه تایید تراکنش‌ها در شبکه را برعهده دارند.

استلار چیست؟

استلار یک ارزدیجیتال شبیه به ریپل است که در سال 2014 متولد شد. استلار را در واقع می‌توان شاخه‌ای از ریپل دانست.

بنیانگذار ارشد ریپل جد مک کالب با چند نفر از توسعه‌دهندگان بر سر مسایلی اختلاف نظر داشتند همین مسئله باعث شد جد مک کالب ریپل را رها و روی استلار کار کند.

در حالی که ریپل قصد ارائه راه حل برای انتقالات بین بانکی سراسر جهان را دارد، استلار قصد تسهیل پرداخت‌های بین افراد را در سراسر جهان دارد. اما تقریبا شیوه کار هر دو یکی است.

ارز استلار غیرمتمرکز است اما مانند ریپل و برخلاف بیت‌کوین روی بلاک‌چین فعالیت نمی‌کند. همچنین ارز استلار قابل استخراج نیست و و مقدار مشخصی توسط شرکت استلار ایجاد شده است.

stellar چگونه به وجود آمد؟

جک مک کالب پس از اختلاف به وجود آمده در شرکت ریپل به پروژه stellar پیوست و به رقابت با ریپل پرداخت.

هر دو ارز دیجیتال ریپل و استلار برای انتقال ارزهای متفاوت از سراسر دنیا ایجاد شدند، به این معنا که مثلا هنگامی که خانواده شما از ایران بخواهند به شما که در یک کشور دیگر قرار دارند ارزی ارسال کنند دیگر لازم نیست مانند گذشته به صرافی رفته و تبدیل ارز انجام دهند و بعد با رعایت سقف مشخصی بتوانید ارز انتقال دهید سپس شما در کشور دیگر به صرافی رفته و با ارائه کد صرافی مبلغ را دریافت نماید.

خانواده شما به راحتی می توانند در خانه و با کیف دیجیتالی خود از تریق شبکه استلار برای شما ارز ارسال کنند و شما بدون هیچ زحمتی ارز مورد نظرتان (مثلا یورو)در حساب بانکیتان قرار گیرد. استلار با پایین‌ترین نرخ ممکن تبدیل ارز را انجام می دهد، شعار استلار این است که شما از هر نقطه جهان به هر نقطه که می خواهید پول انتقال دهید.

برای این کار دولت ها و بانک ها با استلار همکاری می کنند. همان طور که گفته شد استلار بسیار مشابه ریپل است اما یک سری ویژگی ها دارد که با ریپل یا ارز مبنای بیت کوین متفاوت است. استلار همچنان در حال پیشرفت و بهبود ویژگی های خود است.
تفاوت های stellar با ریپل که به آن بسیار شبیه است:
ریپل بر پرداخت های بین بانکی تمرکز و تاکید دارد، اما استلار بر انتقال های ارزی بین افراد تمرکز دارد. ریپل از نودهای دفتر کل برای تایید تراکنش‌ها استفاده می کند، امادر استلار گره‌های تایید(سرورها) وظیه تایید تراکنش ها را برعهده دارند. ریپلیک ارز متمرکز به حساب می آید اما استلار غیر متمرکز به همین دلیل موسسات مالی و بانک ها ارزی مانند ریپل را ترجیح می دهند اما کاربران یک سیستم غیر متمرکز مانند استلار را ترجیح می دهند.

چگونه می توان استلار به دست آورد؟

همان طور که متوجه شدید راهی برای استخراج استلار وجود ندارد و همه 100 میلیارد واحد آن اسنخراج شده است. در نتیجه راهی برای استخراج آن وجود ندارد. درست برخلاف بیت کوین و اتریوم که با استفاده از الگوریتم اثبات کار قادر به استخراج آن¬ها هستید. تنها راه برای داشتن توکن¬‌های XLM خرید آن است همچنین شما برای انجام معاملات باید حداقل 20 واحد لومن در کیف پول خود داشته باشید که می تواند یکی از معایب آن باشد..

هدف از ساخت استلار چه بود؟

سازنده ریپل “جک مک کالب” در هنگام بنیان گذاری ریپل هدفش این بود که هر شخصی در هر کجای دنیا بتواند برای شخص دیگری با ارز مورد نظرش پول انتقال بدهد. اما این ایده در مخالفت با اعضای هیئت مدیره ریپل قرار گرفت و به ایده تراکنش‌های بین بانکی و بین المللی تبدیل شد.

مک کالب ایده خود را فراموش نکرد و آن را در استلار پیاده سازی کرد. پس هدف از ساخت استلار دستیابی به همان ایده اولیه بود، یعنی انجام تراکنش‌های مالی اشخاص از هر کجای دنیا با همدیگر و این ایده تا کنون بسیار موفق بوده و روز به روز دارای طرفداران بیشتری می شود و همه روزه شاهد رشد ارزش این ارز هستیم. اما آنچه باعث رشد و پیشرفت بیشتر استلار می¬شود این است که در بین مردم مورد استفاده قرار گیرد و توکن های XLM آن توسط مردم خریداری شود و مورد استفاده قرارگیرد.

اما آنچه باعث جهش و رشد چشم‌گیر شبکه استلار شد قرارداد با شرکت بزرگ IBM بود. در مورد امنیت شبکه استلار همین بس که شرکت بزرگ IBM تراکنش های مالی خود را در این شبکه انجام می دهد و همچنین شبکه استلار از زمان تاسیس یعنی از سال 2015 تا کنون هک نشده و مورد دستبرد قرار نگرفته است. نتیجه این که از نظر منطقی خرید استلار بسیار کار منطقی است؛ اما آنچه که باید به آن توجه کرد این است که چون همه توکن های آن استخراج شده و در اختیار شرکت قرار دارد حتما سیاست های شرکت بر روی افت و خیز قیمت این ارز تاثیر دارد.

اما با استفاده مردم از ارز دیجیتال قطعا این ارز شاهد رشد خواهد بود. همچنین اینکه بنیان گذار و کد نویس آن شخصی مانند مک کالب است که در پروژ بیت کوین و ریپل حضور داشته نیز می¬تواند دلیل دیگری بر اعتبار و امنیت استلار باشد.

کیف پول‌های استلار

نام ارز مورد استفاده شبکه استلار، ‌لومن (Lumen) با واحد اختصاری XLM است. کیف‌پول‌های معتبر این ارز که توسط وب سایت اصلی تاییده شده‌اند

1. کیف‌پول دسکتاپ استلار (کیف‌پول رسمی)

این نرم‌افزار رسمی استلار کاملاً متن باز است. در این کیف‌پول می‌توانید استلار‌های خود را ذخیره، ارسال و یا دریافت کنید. این کیف‌پول بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینکوس قابل اجراست. کلیدهای خصوصی و تمام محتویات کیف‌پول در دسکتاپ شما ذخیره می‌شوند،‌ بنابراین سعی کنید هر چند وقت یکبار از آن بک آپ بگیرید.

2. کیف‌پول چند منظوره Stargazer

این کیف‌پول برای سیستم عامل‌های اندروید،‌ ویندوز و مک قابل استفاده است. رابط کاربری ساده و متن باز بودن از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

3. لِجِر نانو (Ledger Nano)

کیف‌پول لجر نانو، کیف‌پولی سخت‌افزاری با برنامه‌ریزی تربیتی و قابلیت چند امضایی است که برای آن دسته کاربرانی طراحی‌شده نیازمند لایه‌های امنیتی بیشتر برای حفاظت از سرمایه‌گذاری خود هستند. این کیف‌پول به جز استلار لومن ارزهای زیادی مانند بیت‌کوین، ‌اتریوم و ریپل را پشتیبانی می‌کند. قیمت این کیف‌پول حدود ۸۰ دلار است. این کیف‌پول امن‌ترین کیف‌پول استلار است.

4. کیف‌پول موبایل Centaurus

این کیف‌پول مخصوص سیستم عامل‌های ios و اندروید طراحی و امنیت آن توسط شرکت استلار تأییده شده است.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید