دلار بخریم یا تتر؟ تفاوت دلار و تتر در چیست؟

دلار و تتر

با توجه به نرخ تورم و آمار نزولی رشد اقتصادی در کشور ما، شاهد بالا رفتن سریع قیمت دلار هستیم. همان طور که در مقاله پیش بینی قیمت دلار در سال 1403 هم اشاره کردیم، با توجه به اینکه تحریم های اقتصادی همچنان پا برجا هستند، احتمالا قیمت دلار در سال های آینده نیز روند افزایشی خود را ادامه دهد. در اینجا این سوال به وجود می آید که خرید دلار و تتر می تواند ارزش سرمایه ما را حفظ کند یا خیر؟ و یا اینکه دلار بخریم یا تتر؟ کدام یک مزایای بیشتری نسبت به دیگری دارد؟

تا قبل از معرفی استیبل کوین هایی مانند تتر، بسیاری از افراد با خرید ارزهای مختلف سرمایه گذاری خود را انجام می دادند. اما از زمان معرفی ارزهای دیجیتال ثابت به خصوص تتر، شرایط تغییر کرد. در حال حاضر انتخاب بین دلار و تتر تبدیل به یک چالش میان سرمایه گذاران شده است.

در این مقاله قصد داریم تا درباره مزایا و معایب هر یک مطالبی را به شما ارائه دهیم و شما را در یک تصمیم گیری درست همراهی نماییم. پس تا پایان همراه ما باشید.

تتر چیست؟

شرکت Tether Limited در سال 2014 تصمیم به رو نمایی ارز دیجیتالی گرفتند که می توانست یک رابط مناسب بین ارزهای فیات و کریپتو کارنسی ایجاد کند. با توجه به اینکه تتر یک استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا بود، دسترسی مردم را به این ارز بر اساس بلاک چین آسان می کرد.

استیبل کوین های ارزهای دیجیتالی هستند که توسط یک ارز فیات پشتیبانی می شوند. در واقع به ازای هر واحد از استیبل کوین یک واحد از ارز فیات ذخیره خواهد شد. به همین علت ارزهایی مانند تتر بسیاری از ویژگی های سایر ارزهای دیجیتال را ندارند. به طور مثال نوسانات قیمتی بیت کوین، اتریوم و … شامل حال تتر نمی شود.

تتر به راحتی و با هزینه بسیار کم قابلیت ارسال به افرادی در دورترین نقطه از جهان را دارد. که این مسئله خود یک برتری نسبت به دلار به حساب می آید. هم اکنون می توان گفت چیزی در حدود 68 میلیارد توکن تتر در بلاک چین های مختلف مانند اتریوم و بیت کوین در گردش است.

تتر که به آن دلار دیجیتالی هم گفته می شود، امکان انجام تراکنش های سریع و ارزان را به معامله گران می دهد و از طرفی مالیات و پروتکل های مالی متمرکز را حذف می کند. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا دارایی خود را بدون آن که کسی متوجه شود به تتر تبدیل کنند.

دلار و تتر

سرمایه گذاری در تتر چه مزایایی دارد؟

تتر را می توان یک پول بین المللی جدید با مزایای بسیار دانست. برخی از این مزیت ها عبارت اند از:

  1. ارزان و سریع: انتقالات مالی که از طریق تتر انجام می شود، کم هزینه تر و با سرعت بالاتری امکان پذیر است.
  2. خنثی کردن نرخ تورم: خرید تتر شبیه به خرید دلار است با این تفاوت که جنس آن کاغذی نیست! بنابراین با بالا رفتن قیمت دلار، ارز این ارز نیز افزایش یافته و تورم شامل حالش نمی شود.
  3. معامله شبانه روزی: هر شخص دارنده تتر این امکان را دارد که در هر ساعت از شبانه روز به میزان دلخواه تتر خود را به صورت اینترتی و با قیمت لحظه ای به فروش بگذارد.
  4. ارتقا اکو سیستم مالی: ارتقا پلتفرم های سیستم های رمز نگاری شده از دیگر مزایای تتر است که به آن ها در راه اندازی ارز فیات بر روی سیستم عامل کمک می کند.
  5. تبدیل به سایر ارزهای دیجیتال: از آن جایی که تتر یک ارز دیجیتال است به کاربر این امکان را می دهد تا در هر زمان که خواست آن را تبدیل به ارز دیگری در بازار کریپتو کند.
  6. کارمزد کم: برای انتقال تتر میان کیف پول هایی با پشتیبانی از تتر نیازی به پرداخت هزینه ندارید. اما اگر بخواهید آن را به ارز دیگری تبدیل کنید باید کارمزد جزئی پرداخت نمایید.
  7. امنیت بالا: تراکنش های تتر امنیت بالایی داشته و از طرفی در خرید و فروش نیز محدودیت ندارند.

معایب خرید تتر

تنها ایرادی که می توان از تتر گرفت شاید عدم شفافیت فعالیت شرکت ارائه دهنده آن یعنی Tether Limited باشد. با این حال تا امروز مشکلی از این نظر به وجود نیامده است.

تعریف دلار کاغذی و ارز فیات

ارز فیات درواقع همان پول کاغذی معمول است که به صورت معمول از آن استفاده می شود. عموم مردم بر این باورند که پول فیات توسط طلا و نقره ای که در خزانه داری موجود است، پشتیبانی می شود. اما در واقع اینگونه نیست. میزان عرضه و تقاضا در سطح جامعه اعتبار یک پول را تعیین می کند.

دلار آمریکا جزء مهم ترین ارزهای ذخیره جهان است که به دلیل عرضه و تقاضای زیاد، ارزش بالایی هم دارد. به همین دلیل به خصوص در ایران بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود آن را تبدیل به دلار می کنند. در واقع خرید دلار به یک راه سرمایه گذاری مطمئن در کشور ما تبدیل شده است.

اما در اینجا این سوال به وجود می آید که برای سرمایه گذاری کدام را انتخاب کنیم؟ دلار یا تتر؟ قبل از رسیدن به پاسخ نهایی بهتر است مزایا و معایب دلار را نیز با هم بررسی کنیم.

دلار و تتر

مزایای سرمایه گذاری روی دلار

بسیاری دلار را در برابر تتر، بی فایده می دانند. اما اینگونه نیست. رقیب نو ظهر دلار یعنی تتر در برخی موارد از رقیب کاغذی خود عقب افتاده است. به طور مثال در مواردی مانند:

  1. دسترسی آسان: برای دسترسی به دلار نیازی به کیف پول دیجیتال و اینترنت ندارید.
  2. ایمنی فیزیکی بالا: در حالی که کیف پول های نرم افزاری امکان هک شدن دارند، دلار کاغذی را می توان در بانک یا گاو صندوق به شکل ایمن تری نگهداری کرد.
  3. عدم پیچیدگی های خاص: دلار پیچیدگی خاصی برای خرید و فروش ندارد و و می توان آن را مانند پول عادی خرج کرد.
  4. عدم محدودیت در تبدیل: دلار به راحتی به سایر ارزهای فیات تبدیل می شود. اما شاید تتر را به آسانی نتوان به ارز فیات تبدیل کرد. البته این موضوع در کشورهایی مانند ایران شدت بیشتری دارد.
  5. امنیت روانی: به طور کلی ارزهای دیجیتال هنوز به طور کامل در میان مردم جای خود را باز نکرده اند و بسیاری حس می کنند که خطراتی مانند حذف شدن و از بین رفتن یک شبه این ارزها را تهدید می کند. اما با خرید دلار حداقل از این نظر احساس امنیت بیشتری خواهید داشت.

معایب سرمایه گذاری روی دلار

  1. نیاز به مراقبت بیشتر: شاید بتوان گفت که دلار امنیت روانی بالاتری دارد، اما نظر امنیت فیزیکی تتر برتری بیشتری خواهد داشت. چرا که احتمال گم شدن، سرقت و هک آن نزدیک به صفر است. در صورتی که دلار ممکن است مورد سرقت، خطراتی مانند آتش سوزی، سیل و گم شدن قرار بگیرد.
  2. امکان به وجود آمد تورم: می دانیم که چاپ پول می تواند باعث ایجاد تورم شود و دلار هم از این قاعده مستثنی نیست.
  3. معامله حضوری: برای معاملاتی مانند خرید و فروش و یا انتقال دلار حتما باید به صورت حضوری به صرافی مراجعه نمایید.

مقایسه مزیت های دلار و تتر

 در این بخش از مقاله قصد داریم تا مزیت های دلار و تتر را به صورت دو به دو با یکدیگر مقایسه کنیم.

دلار و تتر

امنیت دلار و تتر

نگهداری از دلار آن هم در خانه هم خطراتی مانند سرقت را به همراه دارد و هم می توانند جان شما را به خطر بیندازد. در مقابل، تتر هیچ وجود خارجی نداشته و در نتیجه این خطرات را نیز به وجود نمی آورد. چرا که در کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری نگهداری شده که برای ورود به آن احتیاج به رمز است.

حواله‌ های بین ‌المللی دلار و تتر

فرض کنید که می خواهید برای یکی از دوستان خود در کشوری دیگر دلار ارسال نمایید. این کار به روش سنتی و با دلار کاغذی به چند روز زمان نیاز دارد. در صورتی که تتر به صورتی آنی منتقل می شود.

محدودیت در خرید دلار و تتر

در کشور ما هر فرد می تواند به میزان محدودی دلار خریداری کند. اما تتر محدودیتی در خرید ندارد. از طرفی پروسه خرید تتر نیز بسیار سریع تر و راحت تر از دلار کاغذی است.

کسب سود در فرصت آربیتراژ دلار و تتر

با توجه و زیر نظر گرفتن قیمت تتر در صرافی های مختلف متوجه اختلاف قیمت اندکی در بین آن ها می شویم که این خود یک فرصت مناسب برای کسب سود از طریق آربیتراژ است. در واقع شما می توانید تتر را در یک صرافی با قیمت کمتر بخرید و در صرافی دیگر با قیمت بالاتر به فروش برسانید.

دلار و تتر

روش تبدیل دلار به تتر

برای تبدیل دلار به تتر می‌ توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید:

1. از طریق صرافی‌ های دیجیتال: می‌ توانید به یک صرافی دیجیتال معتبر که امکان تبدیل دلار به تتر یا بالعکس را دارد مراجعه کرده و ارز خود را چنج نمایید. برای این کار باید یک حساب کاربری در صرافی داشته باشید و از طریق آن دلار خود را به تتر تبدیل کنید. و یا به صورت حضوری به صرافی مورد نظر رفته و پس از تحویل دلار، انتقال تتر از صرافی به کیف پول خود را انجام دهید.

2. استفاده از سرویس‌ های تبدیل ارز دیجیتال: برخی از سرویس‌ های تبدیل ارز دیجیتال این امکان را فراهم می‌ کنند که دلار را به تتر تبدیل کنید. برای استفاده از این سرویس‌ ها باید به وب‌ سایت یا اپلیکیشن آن ها مراجعه کرده و دستور العمل‌ های مربوطه را دنبال کنید.

3. خرید تتر از دیگر کاربران: ممکن است بتوانید از طریق ارتباط با دیگر کاربران ارز دیجیتال، دلار خود را به تتر تبدیل کنید. اما برای انجام این کار باید از افراد معتبر و قابل اعتماد خرید کنید و از امنیت تراکنش خود مطمئن شوید.

تفاوت قیمت تتر و دلار

گفتیم که قیمت هر تتر معادل یک دلار است. اما نه به طور دقیق! معمولا قیمت تتر به اندازه ۰.۰۰۰۰۱ تا ۰.۰۰۰۰۲ دلار و در ایران حدود 5 درصد، تفاوت دارد.

تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران ممکن است به دلایل زیر باشد:

  1. تحریم‌ها: تحریم‌ های اقتصادی علیه ایران باعث شده که دسترسی به ارزهای خارجی محدود شود و این باعث افزایش قیمت تتر و دلار در بازار موازی شود.

  2. عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضای ارز در بازار موازی و تاثیرات اقتصادی می‌ تواند باعث تفاوت در قیمت تتر و دلار شود.
  3. نوسانات ارز: نوسانات در بازار ارز باعث می شود تا قیمت تتر و دلار در بازار موازی متفاوت باشد.
  4. تورم: تورم و نوسانات اقتصادی باعث از دست رفتن ارزش ارزهای دیجیتال مانند تتر و دلار و تفاوت در قیمت آن ها شود.

دلار بخریم یا تتر؟

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، خرید تتر می تواند به صرفه تر، ایمن تر و راحت تر از دلار باشد. برای خرید تتر می توانید از طریق سایت آریامانی اقدام نمایید. از این که تا پایان این مقاله از سایت آریامانی با ما همراه بودید از شما متشکریم. برای دریافت آموزش ها و اخبار جدیدتر به  کانال آریامانی مراجعه نمایید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید