کیف پول کاغذی چیست؟ ساخت کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

محبوبیت رمز ارزها از زمانی اتفاق افتاد که بیت کوین در سال 2009 معرفی شد! هدف تریدرها از خرید و نگهداری انواع ارز دیجیتال، کسب سود است. آن ها دارایی های دیجیتالی خود را در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری می کنند. انواع مختلفی از کیف پول وجود دارد که یکی از آن کیف پول کاغذی (Paper Wallet) است.

همان طور که از نامش پیداست، کیف پول کاغذی ارز دیجیتال یک برگ کاغذ است که نوشته های روی آن شامل کلیدهای خصوصی و عمومی شما می باشد. هرچند که استفاده از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری در بین سرمایه گذاران محبوبیت بیشتری دارد، اما برخی از آن ها پیپر ولت را ترجیح می دهند. در ادامه به معرفی این نوع از کیف پول ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید : انواع کیف پول ارز دیجیتال 

کیف پول کاغذی (paper wallet) ارز دیجیتال چیست؟

نگهداری از ارز دیجیتال آن هم به طور ایمن اهمیت ویژه ای دارد. کیف پول کاغذی یکی از امن ترین روش ها برای ذخیره رمز ارز ها است. پیپر ولت یک برگه پرینت شده شامل کد QR است که با اسکن آن می توانید به کلید خصوصی و عمومی خود دسترسی پیدا کنید.

این کیف پول ها در دسته کیف پول های سرد قرار می گیرند. چرا که ذخیره دارایی در آن به صورت آفلاین است. با در اختیار داشتن کلید خصوصی، می توانید به دارایی های ذخیره شده در این کیف دسترسی داشته باشید.

اوج محبوبیت paper wallet مربوط به زمانی است که هنوز کیف پول های نرم افزاری زیادی معرفی نشده بود. یعنی در سال 2010! در آن زمان کاربران صرافی های بزرگ می توانستند از دارایی خود یک کیف پول کاغذی تهیه کنند. اما از سال 2016 با ورود کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری، کم کم از محبوبیت کیف پول کاغذی کم و تبدیل به یک روش منسوخ شد.

با اینکه پیپر ولت مانند قبل مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما همچنان جزء ایمن ترین روش های نگهداری ارز است. در واقع این کیف پول نه تنها قابل هک شدن نیست بلکه تنها راه دسترسی به آن دستیابی به اطلاعات چاپ شده بر روی آن است. پس تنها کاری که باید بکنید، نگهداری درست از کاغذتان است!

برنامه هایی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید کیف پول کاغذی خود را چاپ کنید. تنها باید از نبود ویروس بر روی سیستم و عدم اتصال آن به اینترنت مطمئن شوید. با اسکن QR کد روی کیف پول، می توانید رمز ارزها را به کیف پول نرم افزاری انتقال دهید.

کیف پول کاغذی

کلیدهای عمومی و خصوصی کیف پول کاغذی

یکی از پایه ای ترین مفهوم های دنیای ارز دیجیتال، کلید عمومی و خصوصی است. اگر بخواهیم به زبان ساده تر آن ها را تعریف کنیم، باید بگوییم که کلید عمومی مثل همان شماره کارت بانکی شماست که اگر به دگران بدهید مشکلی ایجاد نمی شود. اما کلید خصوصی، مانند رمز کارت بانکی است که نباید آن را در اختیار کسی قرار دهید.

برای ارسال رمز ارز توسط دیگران به کیف پول کاغذی ما کافیستريال کلید عمومی را با او به اشتراک بگذارید. اما برای ارسال رمزارز از کیف پول خود باید از کلید خصوصی استفاده کنید.

برای استفاده از پیپر والت به چه نکاتی دقت کنیم؟

پیپر ولت همچنان ایمنی بالایی در برابر عوامل مختلف دارد. با این حال به دلیل کاغذی بودنش، امکان آسیب آن وجود دارد. بنابراین توجه کاربران را به خود جلب نکردند. با این حال اگر قصد دارید که یک کیف پول کاغذی داشته باشید به نکات زیر دقت کنید:

امنیت دستگاه

ایمن بودن رایانه خود را با کمک نرم افزارهای اسکنر، بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ بدافزار یا ویروسی روی آن وجود ندارد. از خاموش بودن بلوتوث اطمینان حاصل کنید. اگر از تبلت یا موبایل برای این کار استفاده می کنید، آن را روی حالت پرواز بگذارید.

تصاویر اسکن را بعد از چاپ از روی سیستم حذف کرده و بعد از آن کش، سطل بازیافت و فایل های موقت خود را نیز پاک کنید. اگر از چاپرهای متصل به شبکه استفاده می کنید، بعد از اتمام کار مطمئن شوید که اطلاعاتی در حافظه آن ذخیره نشده باشد.

چاپ پیپر ولت

در زمان چاپ، از چاپگری استفاده کنید که هیچ مشکلی در چاپ نداشته باشد. چرا که حتی یک مشکل کوچک نیز می تواند باعث از دست رفتن کلیدها و دارایی شما شود. مثلا لکه جوهر یا گیر کردن کاغذ از جمله ایراداتی هستند که در حین چاپ به وجود می آیند. برخی از جوهرهای پرینتر نیز ممکن است به مرور زمان کم رنگ شده و از بین بروند. پس به سه نکته مهم در این مورد دقت کنید:

  1. از عملکرد درست پرینتر مطمئن شوید.
  2. از کاغذ با دوام برای چاپ استفاده کنید.
  3. جوهر مناسبی را برای چاپ پیپر ولت انتخاب نمایید.

نگهداری فیزیکی

بعد از چاپ، پیپر ولت خود را درون گاو صندوق ضد آب و ضد حریق نگهداری کنید.

کیف پول کاغذی

مزایای استفاده از کیف پول کاغذی

  • پیپر ولت نوعی کیف پول سرد است که احتمال هک آن وجود ندارد.
  • داشتن آن بسیار ارزان است و تنها نیاز به یک چاپگر و کاغذ مرغوب دارید.
  • نحوه ساخت و ایجاد آن نیز آسان و راحت و سریع است.

ریسک های استفاده از کیف پول کاغذی

  • این کیف پول نسبت به سایرین آسیب پذیرتر است. چرا که در هر صورت کاغذیست که امکان پاره شدن و یا از بین رفتن آن وجود دارد. بنابراین تهیه نسخه های پشتیبان از آن ضروری است.
  • اگر در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد، امکان دزدی از حساب شما به آسانی برای او فراهم است. حتی با عکس گرفتن از آن نیز می توان دارایی های ذخیره شده را به دست آورد.
  • انسان جایز الخطاست! ممکن است در زمان استفاده، به شکل تصادفی آسیب ببیند و یا محل نگهداری آن فراموش شود.

روش ایجاد کیف پول کاغذی

تولید کلید خصوصی به صورت دستی امکان دارد. اما بهتر است برای این کار از وب سایت BitAddress استفاده کنید. این سایت در تولید پیپر ولت به شما کمک می کند. سایت WalletGenerator نیز منبعی مناسب برای مشاهده نمونه کیف پول های کاغذی است.

انتقال رمزارزها در کیف پول‌های کاغذی

  1. آماده سازی کیف پول و اسکن QR کد
  2. برای استعلام موجودی،کلید عمومی را در مرورگر بلاکچینی اسکن نمایید.
  3. وارد کردن کلید خصوصی در کیف پول نرم افزاری

کیف پول کاغذی

جمع بندی

پیپر ولت یکی از روش های مطمئن بری نگهداری ارز دیجیتال است. این روش سنتی هنوز هم طرفداران زیادی دارد. چرا که امنیت بالایی را در حفظ رمزارزها به همراه می آورد. اما معایبی نیز دارد که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم. شما نیز با توجه به نوع سرمایه گذاری و الویت هایتان می توانید یکی از انواع کیف پول را برای خود انتخاب کنید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید