هر آنچه باید درباره Uniswap و ارزدیجیتال UNI بدانید!

Uniswap

پلتفرم یونی سواپ Uniswap، یک سیستم غیر متمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته است. از آن‌ جایی که این صرافی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است، کاربران در این صرافی می‌توانند به خرید و فروش توکن‌ های ERC20 بپردازند. نکته‌ ای که این صرافی را از همکارانش متمایز می‌کند این است که در این صرافی تقاضا برای خرید و فروش توسط خریداران و فروشندگان ایجاد نمی‌شود. بلکه فرایند معاملات ارزهای دیجیتال به صورت اتوماتیک ارزش دارایی‌ ها را تنظیم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌ های این صرافی غیرمتمرکز این است که کاربران در آن احراز هویت نمی‌شوند. از این رو امکان استفاده از آن برای تمام مردم دنیا فراهم آورده شده است. Uniswap در ماه می سال 2020 موفق شد تا نسخه دوم پلتفرم خود را توسعه داده و امکان معاملات مستقیم توکن‌ های ERC20 به یکدیگر را به کاربران ارائه دهد. پس از راه اندازی نسخه دوم پلتفرم یونی سواپ، این پروژه در سپتامبر سال 2020 توکن خود را با نام UNI صادر کرد و این توکن به کاربرانی که تا تاریخ 1 سپتامبر از یونی سواپ استفاده کرده بودند ایردراپ شد.

نحوه کارکرد صرافی‌ های غیرمتمرکز

با این وجود که صرافی‌ های غیر متمرکز مشکلاتی نظیر هک شدن و یا سوءمدیریت در صرافی های متمرکز را می‌توانند حل کنند، دارای مشکل بزرگ کمبود نقدینگی هستند. با این حال صرافی غیر متمرکز Uniswap به منظور حل مشکل نقدینگی، راه حل جالبی را ارائه داد.

صرافی یونی سواپ به منظور حل مشکل نقدینگی از مدل سنتی دفتر سفارش که به وسیله آن خریداران و فروشندگان ارزش دارایی‌ ها را تعیین می‌کنند، پیروی نکرد. کاری که صرافی یونی سواپ انجام می‌دهد این است که از استخرهای نقدینگی استفاده می‌کند. کاربرانی که در این استخرها سرمایه گذاری می‌کنند، در واقع نقدینگی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به این صرافی وارد می‌کنند. افراد سرمایه گذار مذکور برای وارد کردن نقدینگی به یونی سواپ پاداش نیز دریافت می‌کنند. این پاداش به صورت شریک شدن در کارمزد معاملات است.

Uniswap

استخرهای نقدینگی در Uniswap به صورت خودکار و توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند. به این ترتیب است که موفق شد تا با رفع مشکل نقدینگی و ارائه خدمات به صورت غیرمتمرکز در مدت زمان کوتاهی، محبوبیت زیادی جذب کند. پس به طور کلی Uniswap یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که به منظور معاملات توکن های erc20توسعه یافته است. تفاوت اصلی یونی سواپ با سایر صرافی‌ ها در این است که این پلتفرم برای کسب کارمزد تراکنش‌ ها توسعه نیافته و بر اساس قانون عرضه و تقاضا کار نمی‌کند.

نحوه کارکرد صرافی Uniswap

گفته شد که صرافی یونی سواپ برخلاف سایر صرافی‌ ها، با عرضه و تقاضا قیمت‌ ها را تعیین نمی‌کند. بلکه با استفاده از نوعی مکانیسم خاص، به نام “بازار گردان” ارزش دارایی ها را مشخص می‌کند. برای متوجه شدن این مکانیسم به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید که شما توکنی در دست دارید به نام ایکس و قصد دارید تا معاملات با این توکن را در یونی سواپ امکان پذیر کنید. در چنین حالتی شما باید یک قرارداد هوشمند را برای این توکن راه اندازی کنید. پس از راه اندازی قرارداد هوشمند بایستی برای توکن ایکس یک استخر نقدینگی بسازید که در این استخر، کوین اتریوم و توکن ایکس به یک مقدار واریز شوند.

حالا اگر صرافی‌ های دیگر در چنین شرایطی قرار بگیرند، با اتصال خریداران و فروشندگان، قیمت توکن ایکس را تعیین می‌کنند. این درحالی است که یونی سواپ این کار را نمی‌ کند. یونی سواپ به منظور تعیین قیمت توکن ایکس، از معادله x*y=k استفاده می‌کند. در چنین معادله ای x نماد توکن ایکس و y نماد توکن اتر است و k نیز یک ارزش ثابت را ارائه می ‌دهد.

در این معادله از توازن بین اتریوم و ایکس یک ارزش ثابت به دست می‌آید که این ارزش، قیمت ایکس توکن را تعیین می‌کند. بر همین اساس اگر فردی در این صرافی بخواهد با استفاده از اتریوم، توکن ایکس بخرد، موجودی اتریوم افزایش پیدا کرده و ایکس کاهش می‌یابد. با کاهش یافتنِ میزان ایکس، عرضه آن کم و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.

توسعه دهندگان همچنین می‌توانند توکن های erc20 خود را به راحتی در یونی سواپ وارد کنند. از آن جایی که هر توکن erc20 قرارداد هوشمند خود را دارد، می‌توان برای آن یک استخر نقدینگی تعریف کرد.

ارز دیجیتال UNI چیست؟

همانطور که پیش‌ تر ذکر شد، صرافی یونی سواپ در ماه سپتامبر سال جاری توکن بومی پلت فرم خود را با نام UNI صادر کرد. به منظور تبلیغ این توکن، یونی سواپ ارز دیجیتال UNI را به آدرس کیف پول‌ هایی که تا ماه سپتامبر از این پلتفرم استفاده کرده بودند به تعداد 400 عدد ارسال کرد. در این ایردراپ 150 میلیون توکن UNI برای کاربران ارسال شد. 66 میلیون عدد از این توکن ها در طی 24 ساعت اول از شبکه دریافت شد.

Uniswap

آینده ارز دیجیتال UNI

در طی اولین هفته معاملات ارز دیجیتال UNI، قیمت این توکن از 1 دلار به 7 دلار صعود کرده و پس از یک افت 30 درصدی در نهایت برای مدتی بر روی قیکمت 5 دلار تثبیت شد. در زمان نگارش این مقاله قیمت هر ارز دیجیتال UNI به ارزش 3.34 دلار بوده و حجم مبادلات 24 ساعته آن نیز در حدود 286 میلیون دلار تخمین زده شده است.

اما برای دانستن قیمت آینده این ارز می توانید به مقاله ” پیش بینی قیمت Uni Swap ” را مطالعه نمایید.

در پایان…

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده‌باشد. در صورت نیاز به خرید یا فروش ووچر پرفکت مانی به بخش پنل کاربری سایت آریامانی مراجعه نمایید.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید