پروتکل و ارز دیجیتال Aave + کاربردهای آن!

Aave

یکی از قدم های بزرگی که برای ورود به بخش جدیدی از بازار ارز دیجیتال می توانیم برداریم، خرید ارز دیجیتال آوی (AAVE) است. تراکنش ها و عملیات های پرداخت و دریافت تنها بخش های بسترهای مالی نیستند. یکی از کاربردی ترین قسمت های آن، اعطای وام است. تمامی حوزه های مالی از جمله ارز دیجیتال نیز شامل این مورد می شوند.

در بازار کریپتو کارنسی کاربران می توانند از دارایی های خود به دیگران وام بدهند. روند اعطای وام در این بازار به این صورت است که وام گیرنده با دریافت وام فعالیت اقتصادی خود را گسترش می دهد و وام دهنده نیز بدون نیاز به فعالیت خاصی از فعالیت های وام گیرنده سود می برد. با استقبال کاربران از این روند، توسعه دهندگان به فکر توسعه این بستر افتادند. یکی از بزرگ ‌ترین وام دهندگان در حوزه ارز دیجیتال، Aave با توکن اختصاصی AAVE می باشد.

این ارز نسبت به ارزهای اختصاصی سایر رقبایش مثل Compound و Maker ارزش بالاتری دارد. آوی در واقع یه پروتکل پر طرفدار از دیفای است که در ادامه راجع به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با دیفای DeFi

دیفای مجموعه ای از برنامه های مالی بر روی بلاک چین اتریوم است. عملکرد اکوسیستم دیفای به هیچ اداره مرکزی وابسته نیست. دیفای را می توانیم یکی از تاثیرگذارترین بخش های مالی ارز دیجیتال بدانیم چرا که با هدف ایجاد محیط خدماتی مالی منبع ‌باز و بدون مجوز، اجازه دسترسی و مدیریت دارایی را به کاربران می دهد. آن هم فقط با یک گوشی هوشمند!

بیشتر بخوانید : دیفای چیست؟

پروتکل Aave

یکی از پروتکل هایی که این امکان را به کاربران می دهد تا با امنیت بالا دارایی های خود را به دیگران وام بدهند Aave است. آوی فرصت های زیادی را برای وام دهنده قائل شده است. مثلا دریافت بهره با نرخ های متغیر یا ثابت.

به طور کلی هدف آن ایجاد زمینه ای برای به سود رساندن دارایی های راکد و دریافت وام بدون نیاز به واسطه های متمرکز است. به همین دلیل Aave را می توان رهبر اعطای وام در پلتفرم دیفای دانست. این پروتکل با کنار زدن ثبت نام های طولانی و استفاده از حوضچه های نقدینگی امکان وام دهی را فراهم می کند. در این فرایند وام دهندگان بهره دریافت می کنند و وام گیرندگان بهره پرداخت می کنند.

اما اداره این پروتکل با کیست؟ آوی توسط سازمانی غیر متمرکز تشکیل شده از افرادی با دارایی ارز دیجیتال Aave اداره می شود. این افراد حق رای و کنترل فعالیت های درون سازمان را دارند.

Aave

کاربرد توکن AAVE

کنترل پروتکل Aave : افرادی که این توکن را در میان دارایی های خود دارند. می توانند در موارد مختلفی مثل، نحوه مدیریت وجوه، تغییرات و هدف های بعدی Aave، رای دهند. در واقع هر توکن، یک رای به حساب می آید.

وثیقه : استفاده از توکن ها به عنوان وثیقه، برای دور زدن هزینه های وام که وام گیرنده باید پرداخت کند، بیشترین کاربرد را دارد. همچنین به کار گیری آن به عنوان وثیقه، تخفیف در کارمزد را به دنبال دارد.

نحوه خرید ارز دیجیتال Aave

  1. در یکی از صرافی های معتبر که از Aave پشتیبانی می کند، حساب کاربری ایجاد کنید.

به کمک پلتفرم معاملاتی که صرافی در اختیار شما می گذارد، می توانید به خرید و فروش این ارز بپردازید.

  1. انتخاب کیف پول مناسب مرحله دوم است. برای این کار می توانید هم از کیف پول های سخت افزاری و هم از کیف پول های نرم افزار کمک بگیرید.
  2. در مرحله سوم بعد از پرداخت هزینه می توانید توکن مورد نظر را خریداری نمایید. این مرحله شامل بخش های دیگری مثل انتخاب نوع سفارش، تعیین میزان خرید، ثبت نهایی سفارش و خرید توسط صرافی می شود.

وام ‌گیری و وام‌ دهی در پروتکل Aave

در شروع انجام معاملات ابتدا وام دهندگان باید دارایی مورد نظر خود را به استخرهای نقدینگی واریز نمایند و وام گیرندگان وجوه مورد نظر خود را از این استخرها وام می گیرند. سپرده گذاران با این کار می توانند به درآمد غیرفعال از دارایی راکد خود برسند. این مجموعه همه دارایی خود را به ‌عنوان ذخیره کنار می‌گذارد تا از مشکلات ناشی از نوسانات پیشگیری کند. این دخیره دارایی وام دهنده را مطمئن می کند که در هر زمانی که خواست می تواند از این پروتکل خارج شود.

Aave علاوه بر ایمنی بالایی که دارد، یک پروتکل منبع باز است. یعنی کاربران از طریق API یا مستقیماً با قراردادهای هوشمند می توانند با هم ارتباط بر قرار کنند.

آوی از 20 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می کند. اما همه آن ها را به عنوان وثیقه قبول ندارد.

Aave

مزایا

  • رابط کاربری بسیار آسان نسبت به سایر پروتکل های دیفای مانند Compound
  • پشتیبانی از طیف گسترده تری از دارایی ها
  • تنظیم نرخ بهره بر اساس عرضه و تقاضا. به طور مثال با افزایش تقاضای وام، نقدینگی کاهش می یابد و نرخ بهره بیشتر می شود. این یعنی وام دهنده در چنین شرایطی بیشتر سود می کند.
  • امکان انتخاب وثیقه های متنوع مانند MANA، MKR، SNX، TUSD، USDT، sUSD، DAI، ETH، BAT، LINK، USDT، USDC، BUSD، KNC، LINK و wBTC
  • یکی از ابداعات Aave وام ‌های فلش هستند که امکان دریافت وام فوری را ایجاد می کند. اما در عن حال امنیت استخر نقدینگی حفظ می شود و برای مواردی مثل خود انحلال، آربیتراژ و مبادله وثیقه مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

Aave کار خود را از سال 2020 شروع کرد و به سرعت در میان معامله گران محبوب شد. اما مانند سایر پروژه های دنیای ارز دیجیتال، چالش هایی را نیز پیش رو دارد. با این حال آینده روشنی برای آن پیش بینی می شود.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید