باورهای غلط درباره ارزهای دیجیتال!

ارزهای دیجیتال برای اولین بار در سال 2009 به جهان معرفی شدند , از آن زمان تا حالا رشد قابل توجهی داشته‌ اند که باعث محبوبیت روز افزون آن‌ ها شده است. از سویی دیگر افسانه‌ ها و شایعاتی در مورد این رمزارزها بوجود آمده که باعث سردرگمی‌ هایی در بین کاربران می‌ شود. در این مقاله برخی از رایج‌ ترین افسانه‌ های مرتبط با ارزهای دیجیتال آورده شده است تا به شما در تصمیم‌ گیری درباره‌ درستی یا نادرستی حقایق آن کمک کند.

1. ارزهای دیجیتال فقط برای قانون شکنان و فعالیت‌ های غیر قانونی استفاده می‌ شوند

یکی از قدیمی‌ ترین باورهای غلط در مورد ارزهای دیجیتال این است که تنها برای فساد و پولشویی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این باور زمانی ایجاد شد که سازمان‌ های تبهکار برای اهداف پلیدانه خود از ارزهای دیجیتال استفاده کردند. طبق آخرین گزارش‌ های Chainalysis (سازمانی که با تجزیه و تحلیل داده‌ های بلاک‌ چین به بازرسی جرایم ارزهای دیجیتال رسیدگی می‌ کند.) در سال 2020 تراکنش‌ های ارز دیجیتال مرتبط با فعالیت‌ های غیر قانونی به 0.34% بوده است و از این تعداد تراکنش بیش از نیمی مربوط به کلاهبرداری‌ های ارزدیجیتال است.

اکثر تراکنش‌ های رمزارزها برای اهداف قانونی انجام می‌ شود. جامعه بین المللی استفاده ارزهای دیجیتال را توسط جنایتکاران و جرایم سازمان یافته را سرکوب می‌ کند. بسیاری از کشورها برای مقابله با تأمین منابع مالی تروریسم و پول شویی از طریق ارزهای دیجیتال گروه‌ هایی را برای تحقیق و مقابله ایجاد کرده‌ اند. برای مثال در ایالت متحده تیم اجرای ارزهای دیجیتال (NCET) استفاده‌ های مجرمانه از ارزهای دیجیتال را بررسی می‌ کند و مورد پیگرد قانونی قرار می‌ دهد.

2. ارز دیجیتال ارزشی ندارد

ارزش یک مفهوم ذهنی است و با میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود. اولین بار ارز رمزنگاری شده بیت‌ کوین در سال 2009 عرضه و به قیمت چند سنت ارزش گذاری شد. با محبوبیت روز افزون آن ارزش هر بیت‌ کوین در سال 2021 به 69000 دلار رسید.

از ارز دیجیتال اتریوم برای توکن‌ های غیرقابل تعویض، برنامه‌ های مالی غیرمتمرکز و سایر فناوری دارایی‌ های دیجیتال استفاده می‌ شود و شرکت‌ هایی که می‌ خواهند خدمات مالی خود را توسعه دهند از بلاک‌ چین اتریوم و قراردادهای هوشمند بهره می‌ گیرند.

برای مثال هلدینگ گلکسی دیجیتال که یک شرکت خدمات مالی و سرمایه گذاری است نزدیک به 2.9 میلیارد دلار دارایی رمزنگاری را تحت مدیریت خود دارد. ارزش دارایی‌ های دیجیتال به دنبال استراتژی معامله‌ گران و سرمایه‌ گذاران، عرضه و تقاضا یا شرایط اقتصادی در حال نوسان است.

3. ارزهای دیجیتال امن نیستند

فناوری کلیدی پشت ارزهای دیجیتال، بلاک‌ چین است. بلاک‌چین پایگاه داده‌ های توزیع شده با تکنیک فناوری رمزگذاری ایمن شده است. تراکنش‌ ها در بلاک‌ های زنجیره بلوکی وارد می‌ شوند و اطلاعات تراکنش‌ های قبلی در بلوک‌ های جدید ثبت و رمزگذاری می‌ شوند. زنجیره به ساخت بلوک قبلی ادامه می‌ دهد و جامعه‌ تأیید کننده خودکار باید موافقت کنند که اطلاعات ثبت شده در تراکنش‌ ها معتبر است. رمزنگاری، بلوک‌ های مرتبط و مکانیسم‌ های اجماع هر گونه تغییر اطلاعات در بلاک‌ چین برای سرقت ارز دیجیتال را تقریباً غیر ممکن می‌ کند.

کاربران ارزهای دیجیتال را به راحتی برای یکدیگر ارسال می‌ کنند اما پلتفرم‌ ها و نرم‌ افزارهای مورد استفاده برای ذخیره آن مانند کیف‌ پول‌ ها یا صرافی‌ های متمرکز قابل هک و دستکاری هستند.

برخلاف تصور رایجی که وجود دارد استخراج ارز دیجیتال فرآیند ایجاد توکن نیست بلکه فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ ها و ایجاد بلوک‌ های جدید در زنجیره بلوک است. کریپتوکارنسی پاداشی است که برای باز کردن یک بلوک جدید داده می‌ شود.

برای امن نگه‌ داشتن ارزهای دیجیتال روش‌ های مطمئن بسیاری وجود دارد برای مثال کلیدهای رمزنگاری خود را در خارج از صرافی‌ ها و در کیف‌ پول سرد نگهداری کنید. زمانی که می‌ خواهید از آن استفاده کنید، مقدار مورد استفاده را از طریق یک اتصال سیمی ایمن روی دستگاه غیر همراه مانند کامپیوتر شخصی به کیف‌ پول داغ خود منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: انواع کیف‌ پول‌ ها‌ی ارز دیجیتال

4. همه‌ ارزهای دیجیتال اثرات زیست محیطی دارند

نگرانی‌ های بسیاری برای آسیب‌ های زیست محیطی ارز دیجیتال وجود دارد. برای استخراج ارزهای دیجیتال قدرت پردازش بسیار زیادی نیاز است تا اعتبارسنجی تراکنش و هماهنگ سازی با کاربر انجام شود به مرور زمان و با محبوب‌ تر و ارزشمندتر شدن بیت‌ کوین و سایر ارزها، محاسباتی که برای استخراج انجام می‌ گردد پیچیده‌ تر می‌ شود و قدرت محاسباتی و برق مصرفی بیشتری نیاز است.

اگر ماینر‌ها بیشتر برق خود را از شبکه سوخت فسیلی تأمین کنند موجب تأثیرات سوء محیط زیستی می‌ شود. ماینرهایی هستند که از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می‌ کنند تا تأثیر زیست محیطی کمتری داشته باشد. از سویی دیگر همه‌ ارزهای دیجیتال از استخراج انرژی برای اعتبارسنجی استفاده نمی‌ کنند.

5. ارز دیجیتال یک کلاهبرداری است

مبادله با ارزهای دیجیتال در بین بازرگانان به امری رایج تبدیل شده است. مردم آن را در مبادلات خود به کار می‌ گیرند و دولت‌‌ ها در تلاش هستند تا راه‌ هایی برای تنظیم رمزارزها بیابند. ارز دیجیتال برنامه نویسی یا کد مخربی ندارد که سرمایه شما را بدزد. البته کلاهبردارانی هستند که با پیشنهاد عرضه اولیه سکه‌ تقلبی و یا پذیرش تراکنش‌ های تأیید نشده اقدام به کلاهبرداری می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری ارز دیجیتال

6. ارزهای دیجیتال پول واقعی در نظر گرفته شده‌‌ اند

صندوق بین المللی تعریف مشخصی از پول دارد و پول را به عنوان ذخیره ارزش، وسیله‌ مبادله‌ ای که به طور گسترده پذیرفته شده و می‌ تواند به قیمت تبدیل شود تعریف می‌ کند. سرویس درآمد داخلی، ارز دیجیتال را به عنوان ارز قابل تبدیل می‌ بیند و ارزی که ارزش برابری با ارز واقعی دارد. تراکنش‌ های ارز دیجیتال مشمول مالیات هستند و سود و زیان سرمایه ناشی از نگهداری آن باید در پرونده مالیاتی گزارش شوند.

حسابداران ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی نامشهود با عمر نامحدود در نظر می‌ گیرند و هر دارایی رمزنگاری را به جای ارزش، به بهای تمام شده اندازه‌ گیری می‌ کنند. بسیاری از افراد بیت‌ کوین، اتر (ETH) و سایر رمزارزها را به عنوان روش پرداختی می‌ پذیرند. رمزارزها در تمام صرافی‌ های ارزدیجیتال قابل مبادله هستند. اینکه یک دارایی پولی قانونی است تأثیری بر پول در نظر گرفته شده آن توسط مقامات مالی و تنظیم‌کننده‌ ها ندارد.

7. ارزهای دیجیتال جایگزین ارز فیات خواهد شد

ارز فیات قرن‌ هاست که وجود دارد. اولین ارز فیات حدود 1000 سال پس از میلاد مسیح در چین بوجود آمد. در حالی که ارزدیجیتال نسبتاً جدید است. برای اینکه ارز دیجیتال جایگزین ارز فیات شود باید به طور انبوه در بین مردم مورد استفاده قرار بگیرد. اگر بازرگانان به آن ارزش دهند و افراد بیشتری برای خرید کالا و خدمات استفاده کنند ممکن است اتفاق بیافتد.

دولت‌ ها و مقامات در مقابل این امر مقاومت می‌ کنند. زیرا بدون ارز فیات جمع آوری مالیات و تأمین برنامه‌ ها و خدمات زیر نظر دولت ممکن نیست. اگر ارز دیجیتال جایگزین ارز فیات شود به دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال هیچ راهی برای کنترل تورم از طریق سیاست‌ های پولی وجود نخواهد داشت حتی مشخص نیست که روند تورمی تسریع یا کند شود.

بیش از صد سال طول کشیده که ابزارهای مدرنی که توسط بانک مرکزی برای مبارزه با تورم و بیکاری استفاده می‌ کند کشف و استفاده شود. با تمرکز‌زدایی کامل پول از طریق رمزارزها اثرات نامعلومی بر اقتصاد یک کشور خواهد داشت. از آنجایی که فناوری بلاک‌ چین و ارزهای دیجیتال هیچ ابزار داخلی برای تأثیرگذاری بر تورم، اشتغال یا رشد اقتصادی ندارند و سیاست‌ ها و ابزارهای پولی جدیدی لازم است.

8. ارز دیجیتال یک مد است

زمانی چیزهایی مثل کامپیوتر، اینترنت و ایمیل تنها برای طرفداران فناوری جالب بود. اما حالا به جزء جدایی ناپذیر زندگی شخصی و کاری همه‌ ما تبدیل شده است. پیش‌ بینی آینده ارزهای دیجیتال در دهه‌ های پیش رو دشوار است. اما فناوری معرفی شده توسط رمزارزها به توسعه خود ادامه خواهند داد.
برنامه‌ های مالی غیر متمرکز در حال شکل‌ گیری‌ اند و نظر موسسات مالی و مصرف‌ کنندگان جلب کرده است دولت‌ ها در حال بررسی راه‌ هایی برای پیاده‌ سازی ارزهای دیجیتال قانونی با دارایی‌ های که با قیمت با ثبات‌ تر هستند. بسیاری از کسب‌ و کارها سرمایه‌ گذاری زیادی روی بیت‌ کوین و آلت‌ کوین‌ ها انجام داد‌ه‌ اند.
غول‌ های فناوری به دنبال راه‌ هایی هستند که دنیا واقعی و دنیا مجازی را با هم ادغام کنند و فناوری بلاک‌ چین را با توکن‌ های غیرقابل تعویض ترکیب ‌کنند. دنیای مجازی و دنیای واقعی به یک مسیر هدایت می‌ شوند و از ارزهای دیجیتال در این مسیر بهره گرفته خواهد شد.

آیا سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال عاقلانه است؟

ارز دیجیتال هنوز در مرحله کشف قیمت خود است. از زمانی که ارزش یک دارایی توسط عرضه و تقاضا مشخص شود در نوسان است. رمز ارزها تکنولوژی نسبتاً جدیدی هستند و برخی افراد آن را به عنوان یک سرمایه‌ گذاری غیرقابل اعتماد برای رشد و ثبات بلند مدت می‌ دانند ولی افرادی هم هستند که معتقدند یک سرمایه‌ گذاری خوب و آینده‌‌ دار است.

نتیجه گیری

به طور کلی، افسانه‌ های مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌ توانند از دیدگاه‌ های مختلف و اغلب بر اساس عدم دانش یا اطلاعات کافی در مورد این فناوری‌ ها شکل گرفته باشند. اما با تحقیق و آموزش، می‌ توان این افسانه‌ ها را برای خود روشن کرد و به درک بهتری از ارزهای دیجیتال دست پیدا نمود.

امتیاز به این مطلب
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید